ورود فروچیو لامبورگینی به تالار مشاهیر صنعت خودرو
در سال 1963 فروچیو لامبورگینی شرکتی را تأسیس کرد و نام خود را بر آن نهاد. البته این دومین شرکت او بود و شرکت اولش لامبورگینی تراتوری نام داشت که در سال 1948 تأسیس شده بود. هرچند تراکتورهای ساخت لامبورگینی قطعاً وسایل قابلاحترامی در دنیای کشاورزی بودند اما چیزی که باعث شده امروز فروچیو وارد تالار مشاهیر صنعت خودرو شود سوپراسپرتهای لامبورگینی هستند. آخرین مراسم در این رابطه بهتازگی در 21 جولای برگزار شد و طی آن فروچیو لامبورگینی به خاطر عطش بیوقفه برای پیشرفت و نوآوری بهعنوان جدیدترین عضو تالار مشاهیر صنعت خودرو انتخاب شد.
فروچیو پس از اینکه با برخورد زنندهٔ انزو فراری مواجه شد، به این باور رسید که میتواند GT دوازده سیلندر بهتری بسازد. بدین ترتیب، وی پیشنمایش خودروی خود را در نمایشگاه تورین 1963 ارائه کرد و چندی بعد آن را بیسروصدا با نام 350GT به بازار فرستاد. سپس مدل 400GT نیز این راه را ادامه دارد اما در تالار مشاهیر صنعت خودرو به دو محصول دیگر لامبورگینی بهعنوان نمادهای این شرکت اشاره کرده است که احتمالاً میتوانید حدس بزنید چه مدلهایی هستند: میورا و کانتاش.
سوپراسپرت موتور وسط میورا در سال 1966 به بازار آمد و جهان خودرو را تغییر داد. این خودرو که بهعنوان اولین سوپراسپرت واقعی جهان شناخته میشود، اولین خودرویی بود که بدین شکل از طرح موتور وسط استفاده کرد. پیشرانهٔ 4 لیتری V12 میورا 385 اسب بخار قدرت تولید میکرد و طراحی آن در طول سالها به یک افسانه تبدیل شد.
هرچند میورا خودروی فوقالعادهای بود اما لامبورگینی موفق به ساخت جانشینی برای آن شد که خیلیها آن را نمادینترین سوپرکار تمام دوران میدانند. کانتاش که در سال 1974 معرفی شد، با طراحی تیز و گوهای شکل، در مقایسه با فرم منحنی میورا شبیه خودرویی از آینده به نظر میرسید. این خودرو به پوستر اتاق اکثر علاقهمندان خودرو در دههٔ 80 تبدیل شد و از نظر بسیاری حتی هنوز هم مدرن به نظر میرسد.
فروچیو در سال 1974 بخش عمدهای از سهام خود در لامبورگینی را فروخت و سپس اوضاع این شرکت تیرهوتار شد. وی در سال 1993 از دنیا رفت و چند سال بعد شرکتش به تملک گروه فولکسواگن درآمد و به چیزی تبدیل شد که امروز میبینیم. فروچیو لامبورگینی در تالار مشاهیر خودرو به رقیب قدیمی خود انزو فراری ملحق میشود که در سال 2000 وارد این تالار شد.