درگ هیوندای آیونیک 5 N و لامبورگینی اونتادور SV، برق در برابر V12!

جمعه 22 تیر 1403 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
hyundai-ioniq-5-n-v-lamborghini-aventador-sv-drag-race-thumbnail-b-3
آیا در مسابقهٔ درگ هیوندای آیونیک 5 N الکتریکی با 650 اسب بخار قدرت حریف اونتادور سوپرولوچه با 750 اسب بخار قدرت خواهد شد؟
تبلیغات

مسابقات درگ بین خودروهای الکتریکی و مدل‌های سنتی بنزینی بسیار فراگیر شده‌اند و با تمام ایراداتی که به این تقابل‌ها وارد است، جذابیت خاص خود را دارند. جدیدترین نمونه ازاین‌دست درگ‌ها، توسط کارواو بین لامبورگینی اونتادور SV و هیوندای آیونیک 5 N برگزار شده است. ابتدا بیایید با اونتادور SV آشنا شویم. این حروف مخفف سوپرولوچه به معنی فوق‌سریع است. این نسخه که بین سال‌های 2015 تا 2017 تولید می‌شد، 50 کیلوگرم وزن کمتر و 50 کیلوگرم قدرت بیشتری نسبت به اونتادور معمولی داشت.

این یعنی پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 لامبورگینی در اینجا 750 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. اونتادور SV که ظرف تنها 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در نوربرگ‌رینگ به‌اندازهٔ پورشه 918 سریع بود. از این نسخهٔ اونتادور تنها 600 دستگاه ساخته شد. در سمت دیگر، دو موتور الکتریکی آیونیک 5 N مجموعاً 650 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و باطری 84 کیلووات ساعتی آن امکان پیمودن تا 355 کیلومتر را با هر بار شارژ کامل فراهم می‌کند که هرچند رقم زیادی به نظر نمی‌رسد اما آیونیک در درجهٔ اول برای دور زدن در پیست‌ها طراحی شده است.

بین این دو خودرو دو مسابقهٔ درگ از حالت سکون برگزار می‌شود که هر دو بار اونتادور به پیروزی می‌رسد و زمان 10.9 ثانیه را ثبت می‌کند درحالی‌که این عدد برای هیوندای 11.3 ثانیه است. سپس نوبت به مسابقات رولینگ از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت رسید. در رولینگ اول، هردو خودرو در حالت اتوماتیک قرار داشتند و هیوندای ابتدا کاملاً جلو افتاد اما در ادامه سوپرکار ایتالیایی خود را به رقیب رساند و پیروز شد. در رولینگ دوم، مت واتسون شبیه‌ساز تعویض دندهٔ دستی هیوندای را امتحان کرد که عملکرد مناسبی داشت اما بازهم مغلوب قدرت اونتادور شد و این اتفاق سه بار دیگر هم رخ داد تا آیونیک 5 N در همهٔ مسابقات بازنده باشد.

البته باید توجه داشت که هیوندای علاوه بر قدرت کمتر، با وزن 2204 کیلوگرم بسیار از لامبورگینی 1525 کیلوگرمی سنگین‌تر است. به دلیل همین اختلاف وزن چشمگیر، در آزمایش ترمز هم پیروزی به سوپرولوچه رسید.

کپی لینک

مشخصات فنی

آیونیک 5 N

اونتادور SV

پیشرانه

الکتریکی دو موتوره

6.5 لیتری V12

قدرت

650 اسب بخار

750 اسب بخار

گشتاور

770 نیوتن متر

690 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

7 سرعته ISR

وزن

2235 کیلوگرم

1525 کیلوگرم

قیمت

67,475 دلار

493,095 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.