بازسازی قدیمیترین لامبورگینی تولیدی تاریخ، 350 GT مدل 1963
قدیمیترین لامبورگینی تولیدی تاریخ یک 350 GT مدل 1963 است. این خودرو که کاملاً بازسازی شده، برای بزرگداشت تاریخچهٔ این مدل، به شهری که در سال 1964 توسط فروچیو لامبورگینی در آن رونمایی شد بازگردانده شده است. اولین خودروی لامبورگینی کانسپت تک ساختی بنام GTV 350 بود که در اکتبر 1963 رونمایی شد درحالیکه شرکت لامبورگینی اتومبیل تنها چند ماه قبل تأسیس شده بود. این کانسپت توسط «فرانکو اسکالیونه» طراحی و در تورین توسط شرکت کاروتزریا تورینگ ساخته شد. سپس حدود پنج ماه بعد، نسخهٔ تولیدی این ماشین در مارس 1964 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد.
GT 350 خودروی فوقالعادهای بود. شاسی و فریم این ماشین توسط مهندس «جیامپائولو دالارا» ساخته شد که بعداً شرکت دلارا را تأسیس کرد. پیشرانهٔ این ماشین هم توسط «جوتو بیزارینی» طراحی شد. این یک موتور 3.5 لیتری V12 با چهار میل بادامک روی سرسیلندر بود که مهندس «پائولو استانزانی» آن را برای استفادهٔ جادهای در GT 350 تطبیق داد. این پیشرانه که به نماد اصلی DNA لامبورگینی تبدیل شد، در مدلهای 400 GT، جاراما، اسپادا و LM002 و همینطور بهصورت عرضی در پشت صندلیهای میورا و بهصورت طولی در کانتاش و دیابلو هم استفاده شد.
کاروتزریا تورینگ که بهترین اتاقساز آن زمان در ایتالیا محسوب میشد، بدنهٔ آلومینیومی ظریفی را برای 350 GT طراحی و تولید کرد. این طراحی چشمگیر با مهندسیای همراه شد که جلوتر از زمان خود بود. تعلیق مستقل در هر چهارچرخ و 320 اسب بخار قدرت از ویژگیهای چشمگیر اولین لامبورگینی تولیدی بودند. کابین این ماشین هم با چرم باکیفیت و تزئینات کرومی کاملاً حال و هوای لوکسی داشت. ترکیب صندلیهای این کابین اما عجیب و بهصورت 1+2 بود که شامل دو نفر در جلو و یک سرنشین در صندلی میانی عقب میشد.
اولین نمونهای که از 350 GT تولید شد، نمونهای با شماره شاسی 1010 به رنگ سبز متالیک با تودوزی سفید بود که متأسفانه به دلیل تصادف از بین رفت اما دومین نمونه که در 15 آگوست 1964 کارخانهٔ سنت آگاتا را ترک کرد تا امروز جان سالم به دربرده است؛ بنابراین، این خودرو هماکنون قدیمیترین لامبورگینی تاریخ محسوب میشود. این ماشین توسط بخش کلاسیک لامبورگینی کاملاً بازسازی شده و به خیابانهای ژنو بازگشته است یعنی شهری که شش دهه پیش برای اولین بار در آن رونمایی شد.