تست شتاب بسیار جذاب لامبورگینی گالاردو پرفورمنته در اتوبان
نسل جدید خودروهای اسپرت و هیبریدی عملکرد بسیار خوبی دارند اما لامبورگینی گالاردو پرفورمنته به عنوان یکی از سوپر اسپرتهای دوستداشتنی و خاطرهانگیز میتواند پا به پای آنها بتازد. این خودرو اخیراً در تست سرعت و شتاب حضور داشته است.
اضافه شدن یک پیشرانه برقی به خودروهای اسپرت همیشه به معنی قدرت بیشتر و شتاب گیری بهتر بوده اما حدود یک دهه پیش خودروسازان هنوز هم از پیشرانههای درونسوز خالص استفاده میکردند و خبری از دستیار برقی نبود. شاید این خودروها اندکی کندتر باشند اما صدای تولیدی آنها فوقالعاده است. بارزترین مثال این موضوع لامبورگینی گالاردو پرفورمنته سال 2011 خواهد بود.
این سوپرکار ایتالیایی فقط به تعداد حدود 180 دستگاه برای کل دنیا تولید شده و اخیراً یکی از آنها توسط کانال AutoTopNL راهی اتوبانهای بدون محدودیت سرعت آلمان شده تا نتایج بسیار درخشانی را ثبت کند. این خودرو از پیشرانه 5.2 لیتری با حداکثر قدرت 562 اسب بخار در دور 8 هزار و گشتاور 540 نیوتون متر در دور 6500 سود میبرد و بنابراین یکی از قویترین نسخههای گالاردو محسوب میشود. لامبورگینی میگوید گالاردو پرفورمنته در عرض 3.9 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز 324 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
بیشترین سرعتی که در ویدئو ثبت میشود حدود 300 کیلومتر در ساعت است که حس آزاد شدن مقادیر زیادی قدرت از پیشرانه را تداعی میکند. البته دستیابی به این سرعت جذابترین بخش ویدئو نیست چراکه گالاردو پرفورمنته با صدای فوقالعاده جذاب پیشرانه 10 سیلندر خود ما را مسخ میکند. واضح است که چنین صدایی را نمیتوان در خودروهای امروزی شنید. به عنوان مطلب جانبی باید گفت دیگر سوپرکار لامبورگینی یعنی اوراکان دیگر قابل سفارش نیست و ایتالیاییها پس از 9 سال تولید آن اعلام کردهاند سفارش کافی برای تولید آن تا سال آینده را دریافت کردهاند. انتظار میرود جانشین اوراکان از پیشرانه 8 سیلندر توئین توربوی هیبریدی استفاده کند و بنابراین به زودی روزهای خوش غرش پیشرانه 10 سیلندر تنفس طبیعی به پایان خواهد رسید.