شیرِ پیر! قدرتنمایی لامبورگینی مورسیه لگو در اتوبان
برای برخی از افراد همچون ما باور اینکه لامبورگینی مورسیه لگو امسال 20 ساله خواهد شد بسیار سخت است. مورسیه لگو با معرفی خود در سال 2001 نشان داد که جایگزینی شایسته برای دیابلوی مشهور خواهد بود. دو دهه از آن زمان گذشته و میتوان گفت که این خودرو همچنان در قلب طرفداران جای دارد.
مورسیه لگو همچنان احساسبرانگیز و با ابهت به نظر میرسد اما آیا از نظر پرفورمنس گرد پیری بر چهره آن نشسته است؟ آیا یکی از اولین نمونههای این سوپرکار میتواند در دنیای واقعی بدرخشد؟ دستاندرکاران کانال AutoTopNL به دنبال یافتن پاسخ این سؤالات بودهاند و به همین خاطر با مورسیه لگو به دل جاده زدهاند.
خب ویژگیهای این مورسیه لگو چیست؟ همانگونه که گفته شد این خودرو جزو نمونههای اولیه تولیدی بین سالهای 2001 تا 2006 است و بنابراین به پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری با قدرت فراتر از 600 اسب بخار مجهز نیست بلکه از نیروگاه 12 سیلندر 6.2 لیتری با قدرت 572 اسب بخار استفاده میکند. این ارقام با توجه به استانداردهای کنونی دنیای سوپرکارها خیلی چشمگیر به نظر نمیرسد.
اما نباید با دیده تردید به مورسیه لگو نگاه کرد. این خودرو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.8 ثانیهای داشته و مسافت 400 متر را زیر 12 ثانیه طی میکند؛ اما آنچه در ویدئوی امروز مدنظر ما بوده حداکثر سرعت مورسیه لگوست. لامبورگینی میگوید این خودرو توانایی رسیدن به سرعت 330 کیلومتر در ساعت را دارد اما آیا در این تست به عدد یاد شده خواهد رسید؟
اگر همهچیز به سرعت شمار ختم شود پس میتوان گفت مورسیه لگو میتواند به این عدد نزدیک شود. در ویدئو میتوانیم نزدیک شدن به سرعت 320 کیلومتر در ساعت را مشاهده کنیم اما فکر نمیکنیم این سرعت شمار دقت بالایی داشته باشد. این کانال قبلاً تست مشابهی انجام داده و تفاوت زیادی بین سرعت جیپیاس و سرعت نمایش داده شده در پشت آمپر وجود داشته است. برای مثال سرعت 300 کیلومتر در ساعت پشت آمپر خودرو در جیپیاس برابر با سرعت 274 کیلومتر در ساعت بوده است. فاکتور دیگر هم شرایط جادهای و ترافیک میباشد.
شاید اگر این تست در پیستی مطمئن انجام شود نتیجه دقیقتر و بهتری به دست آید.