لامبورگینی

لامبورگینی پرگونتا، آخرین سوپراسپرت سنت آگاتا پیش از مالکیت آئودی

پرگونتا که با الهام از جت‌های جنگنده بر اساس دیابلو ساخته شده بود، آخرین خودروی لامبورگینی پیش از خرید این برند توسط آئودی در سال ۱۹۹۸ بود.

یکی از نقاط عطف تاریخ لامبورگینی، خرید این خودروساز ایتالیایی توسط آئودی در سال ۱۹۹۸ بود. پس‌ازاین اتفاق، لامبورگینی اولین خودروی خود تحت مالکیت گروه فولکس‌واگن (شرکت مادر آئودی)، یعنی مورسیه‌لاگو افسانه‌ای را معرفی کرد و پس از یک دهه تولید، اونتادور را به بازار آورد؛ اما درست یک سال پیش‌ازاین خرید، لامبورگینی کانسپتی جسورانه به نام پرگونتا را رونمایی کرد که بر پایه دیابلو ساخته شده بود.

لامبورگینی پرگونتا، همکاری با شرکتی فرانسوی

لامبورگینی پرگونتا در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۹۸ برای اولین بار به نمایش درآمد. این کانسپت که نامش به معنای «سؤال» است، نتیجه همکاری لامبورگینی با شرکت فرانسوی هولیز یک کارگاه طراحی معروف بود. هولیز به خاطر خلق کانسپت‌ها، خودروهای تک ساخت و برخی مدل‌های تولیدی مانند رنو ۵ توربو شناخته می‌شد. هدف این همکاری، طراحی خودرویی بود که آینده لامبورگینی را ترسیم کند و به سؤال «چه می‌شود اگر خودروهای لامبورگینی از جت‌های جنگنده الهام بگیرند؟» پاسخ دهد. «مارک دشان»، مدیر سابق بخش طراحی شرکت برتونه، رهبری این پروژه را بر عهده داشت. پرگونتا با الهام از جت جنگنده داسو رافال طراحی شد و رنگ خاکستری مات آن دقیقاً همان رنگی بود که در این جت استفاده شده بود.

طراحی و ویژگی‌ها، یک ابرخودروی بی‌مانند

پرگونتا از شاسی و پیشرانه V12 تنفس طبیعی دیابلو استفاده می‌کرد، اما بدنه‌ای کاملاً جدید داشت که توسط هولیز طراحی شده بود. ورودی‌های هوای بزرگ کناری، ورودی هوای روی سقف، خط سقف بازطراحی‌شده و خطوط نرم‌تر نسبت به دیابلو، همگی نشان‌دهنده الهام از جت‌های جنگنده بودند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های ظاهری پرگونتا، ۱۰ چراغ دایره‌ای کوچک در قسمت جلوی کاپوت بود که از فیبر نوری استفاده می‌کردند. طراحی کابین نیز با داشبورد آبی چشم‌نواز، صندلی‌ها و دسته‌دنده آبی و المان‌های خاکستری در فرمان، پنل درها و کنسول مرکزی به همان اندازه جسورانه بود. پرگونتا به‌جای آینه‌های بغل از دوربین استفاده می‌کرد و مجهز به نمایشگرهای شیشه‌ای با سیستم ناوبری GPS بود که بازهم یادآور کابین جت‌های جنگنده بود.

پرفورمنس، قدرتی فراتر از دیابلو

پیشرانه V12 تنفس طبیعی دیابلو در پرگونتا با تغییراتی مانند جابه‌جایی رادیاتورها به جلو، تقویت شد و ۴۲ اسب بخار بیشتر تولید می‌کرد. این پیشرانه با ۵۳۰ اسب بخار حتی از فراری F50 هم قوی‌تر بود. حداکثر سرعت پرگونتا نیز از دیابلو استاندارد بیشتر بود. برخلاف دیابلو SV مدل ۱۹۹۵ که از سیستم چهارچرخ محرک استفاده می‌کرد، پرگونتا قدرت را فقط به محور عقب منتقل می‌کرد و مجهز به گیربکس دستی جذاب بود. با وجود نبود سیستم چهارچرخ محرک، شتاب پرگونتا به لطف قدرت بیشتر و وزن کمتر (ناشی از حذف سیستم AWD)، تقریباً با دیابلو برابری می‌کرد.

سرنوشت پرگونتا، تک‌ستاره‌ای در آسمان لامبورگینی

متأسفانه، پرگونتا هرگز به تولید انبوه نرسید. پس از رونمایی در پاریس، این خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۹۹ نیز به نمایش درآمد اما در همان زمان، آئودی کنترل لامبورگینی را به دست گرفت. یکی از اولین تصمیمات آئودی، توقف تمام پروژه‌های پروتوتایپ و کانسپت لامبورگینی ازجمله پرگونتا بود. البته به‌احتمال‌زیاد، لامبورگینی از ابتدا قصد تولید انبوه پرگونتا را نداشت زیرا این خودرو برای جشن پنجاهمین سالگرد حضور لامبورگینی در نمایشگاه پاریس طراحی شده بود. تنها یک دستگاه از پرگونتا ساخته شد. به دلیل توافق بین لامبورگینی و هولیز، حقوق طراحی این خودرو به شرکت دیگری واگذار نشد و پرگونتا به یکی از نادرترین مدل‌های لامبورگینی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۳، این خودرو توسط به حراج گذاشته شد و با قیمت ۱.۶ میلیون دلار به فروش رفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1565 ديدگاه)

    همون بهتر که تولید نشد
    نمای جانبی تعجب آوره

    موافقم 23
    مخالفم 28
  2. حجت‌اله براهنی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    علیرغم میل باطنی! به‌نظرم نمای جانبی خیلی ناپخته بوده. اون عکس نمای عقب هم شبیه یکی از کانسپت‌های فورد شده.

    موافقم 11
    مخالفم 15
  3. khashayar..

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    یعنی نمیشه مثل آدم خودرو طراحی کنن. طرح های اجق وجق و مسخره

    موافقم 12
    مخالفم 21
    1. رضا

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این طراحی برای شما نیست شما پراید سوارشو

      موافقم 14
      مخالفم 6
  4. Roham

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (771 ديدگاه)

    دوستایی که از عجیب بودن طراحی خورده می گیرند
    سال طراحی و هم نسل های این ماشین رو در نظر بگیرید
    به نظرم طرح خوب و جسورانه ای از آب در اومده

    موافقم 26
    مخالفم 7
  5. mustang

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    نوآوری های این لامبورگینی از زمان خودش خیلی جلوتر بوده جالب بود

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. آرش

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    طراحی و تناسبات خیلی خوبی داره شبیه پاگانی هم هست نمی دانم زمانی که پاگانی برای لامبورگینی کار می‌کرده تاثیری بر طراحی این مدل داشته یا نه.

    موافقم 18
    مخالفم 3
  7. آرش

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    دوستانی که از طراحی ایراد میگیرن به هارمونی و گرافیک ماشین توجه کنین چه تناسبات خوبی داره به هارمونی سقف با شیب خطوط درب ها دقت کنین و شوکی که قسمت بلند و صاف عقب با خطوط شکسته و زاویه دار و کوتاه کابین و سقف ایجاد میکنه و همچنین طراحی چراغها فوق العاده هماهنگ و هارمونیک هست.

    موافقم 14
    مخالفم 3
  8. Amir

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (82 ديدگاه)

    طراحیش فوق‌العاده جذاب و جسورانه هست
    تنها ایرادی که داره اینه که نمای جانبی یکم خالی و بی جزئیات هست که اونم زیاد تو چشم نیس

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. 🏆Lamborghini🏆

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (206 ديدگاه)

    پدال جان کاشکی یک مقاله در مورد ماشین های ناشناخته لامبورگینی بزارید ازتون تشکر میکنم 🌹🌹♥️♥️

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3371 ديدگاه)

      ایده خوبی است چند روز دیگه منتشر می کنیم

  10. Taha Ayoobi

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6085 ديدگاه)

    این چیه خداوکیلی
    خداروشکر تولید نشد
    من خودم ماشین زشت از لامبورگینی ندیدم تا حالا، خداروشکر تولید نشد که کارنامه لامبورگینی رو خراب نکنه.

  11. zm.1994

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (63 ديدگاه)

    تو زمان خودش ماشین باحالی بوده 👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا