درگ جذاب لامبورگینی روئلتو با اونتادور SV، فراری 812 و پورشه 911 GT3
در سوپراسپرتها، یکی از جذابترین ویژگیها صدای موتور است و به همین دلیل خیلیها روی خوشی به سوپرکارهای الکتریکی نشان نمیدهند. همچنین از این لحاظ، پیشرانههای تنفس طبیعی بسیار جذابتر هستند زیرا بدون وجود توربوشارژر در مسیر گازهای اگزوز که صدا را خفه میکند، آزادانه نعره میکشند اما حتی اگر این هم کافی نباشد، میتوان از سیستمهای اگزوز افترمارکتی استفاده کرد که تمام غرش پیشرانه را تحویل گوشهای راننده و البته رهگذران میدهد! چهار خودرویی که در اینجا میبینید، همگی به سیستم اگزوز شرکتی بنام جینتانی مجهز هستند و حالا گرد هم جمع شدهاند تا در قالب مسابقهٔ درگ، کنسرتی با ساز پیستون و سیلندر برگزار کنند.
قدیمیترین خودروی این جمع، لامبورگینی اونتادور SV یا سوپرولوچه است که یکی از قویترین نسخههای اونتادور محسوب میشود. در این نسخه، پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی لامبورگینی 750 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ ISR به هر چهارچرخ منتقل میشود. اونتادور SV زمان عرضه در سال 2016 نزدیک به 500 هزار دلار قیمت داشت. خودروی بعدی جانشین اونتادور یعنی روئلتو است که از همان پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 ولی در کنار سیستم هیبریدی با سه موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموع خروجی را به 1015 اسب بخار قدرت و 1062 نیوتن متر گشتاور افزایش داده است. بااینحال، همین سیستم هیبریدی باعث شده روئلتو با وزن 1872 کیلوگرم بسیار از اونتادور 1600 کیلوگرمی سنگینتر شود.
فراری 812 هم مثل اونتادور جای خود را به مدل جدید دودیچی چیلیندری داده است ولی این سوپرکار ایتالیایی با پیشرانهٔ 6.5 لیتری V8 تنفس طبیعی که زیر آن کاپوت کشیده 800 اسب بخار قدرت و 718 نیوتن متر گشتاور تولید میکند، هنوز هم بسیار سریع و جذاب است. برخلاف اونتادور، نیروی موتور در اینجا فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. سوپرفست در زمان تولید 335 هزار دلار قیمت داشت. در آخر هم به ضعیفترین عضو گروه یعنی پورشه 911 GT3 میرسیم که نصف سه خودروی دیگر سیلندر دارد. پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی این ماشین تنها 510 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که تمام این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. GT3 اما با وجود قدرت کمتر، با وزن 1435 کیلوگرم بسیار از سوپرکارهای ایتالیایی V12 سبکتر است.
پس از دو مسابقهٔ اول که فراری و پورشه نتوانستند لانچ خوبی داشته باشند، در درگ سوم سرانجام هر چهار خودرو حرکت را بدون مشکل آغاز کردند. همانطور که انتظار میرفت، روئلتو به لطف قدرت بیشتر و موتورهای الکتریکی از همان ابتدا جلو افتاد و پورشه هم با وجود قدرت اندک، شانسی در برابر رقبای V12 نداشت تا رقابت اصلی بین اونتادور و 812 باشد. سوپرکار لامبورگینی به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک ابتدا جلو افتاد ولی در ادامه فراری خود را به رقیب رساند و دو خودرو تقریباً همزمان از خط پایان رد شدند هرچند که فراری با تایم 10.8 ثانیه، یکدهم ثانیه سریعتر از اونتادور بود.
مشخصات فنی
لامبورگینی اونتادور SV | لامبورگینی روئلتو | فراری 812 سوپرفست | پورشه 911 GT3 | |
پیشرانه | 6.5 لیتری V12 | 6.5 لیتری V12 هیبریدی | 6.5 لیتری V12 | 4.0 لیتری H6 |
قدرت | 750 اسب بخار | 1015 اسب بخار | 800 اسب بخار | 510 اسب بخار |
گشتاور | 690 نیوتن متر | 1062 نیوتن متر | 718 نیوتن متر | 470 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته ISR | 8 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب | عقب |
وزن | 1600 کیلوگرم | 1872 کیلوگرم | 1630 کیلوگرم | 1435 کیلوگرم |
قیمت | 493 هزار دلار | 608 هزار دلار | 335 هزار دلار | 224 هزار دلار |