نگاه فنی به پیشرانه V8 هیبرید لامبورگینی تمراریو؛ همگام با زمانه، پایبند به سنتها
این قوای محرکه که بهطور کامل در مقر مرکزی لامبورگینی در سنت آگاتا توسعه پیدا کرده، از یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است. این قوای محرکه مجموعاً 920 اسب بخار قدرت تولید میکند و تمراریو را ظرف 2.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. پیشرانهٔ V8 جدید لامبورگینی بهتنهایی 800 اسب بخار قدرت را بین 9,000 تا 9,750 rpm و 730 نیوتن متر گشتاور را بین 4 تا 7 هزار rpm تولید میکند. یکی از موتورهای الکتریکی که بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس قرار گرفته، به تولید گشتاور اضافی در دورهای پایین و هنگام تعویض دنده کمک میکند.
این ترکیب باعث تحویل نرم و یکنواخت نیرو میشود. علاوه بر این، ردلاین پیشرانهٔ V8 به رقم خیرهکنندهٔ 10 هزار rpm میرسد تا تمراریو به تنها سوپرکار تولید انبوه بازار با چنین ردلاین بالایی تبدیل شود. برای این پیشرانه همچنین از بهبود راندمان حرارتی موتور، توربوشارژرها بین سیلندرها نصب شدهاند و یک پیشرانهٔ موسوم به Hot V را شکل دادهاند. این موتور همچنین از میللنگ تخت و شاتونهای تیتانیومی استفاده میکند که وزن و جرم چرخشی را کاهش میدهد. یکی دیگر از ویژگیهای این موتور، استفاده از انگشتیهای سوپاپ بجای تایپیت است که با روکش DLC (کربن الماس مانند)، باعث افزایش دوام میشود و میتواند تا دور 11 هزار rpm را تحمل کند.
مقایسه با پیشرانهٔ هوراکان
قوای محرکهٔ V8 هیبریدی تمراریو از همه لحاظ فاصلهٔ زیادی با موتور 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی هوراکان دارد که تولید آن با هوراکان STO به پایان رسید. موتور هوراکان در قویترین نسخه، 640 اسب بخار قدرت در 8 هزار rpm و 565 نیوتن متر گشتاور در 6,500 rpm تولید میکرد. هرچند پیشرانهٔ V10 هوراکان هم موتوری دور بالا بود ولی موتور V8 تمراریو به لطف دو توربوشارژر و سیستم کمکی هیبریدی، قدرت و گشتاور بسیار بالاتری دارد. بااینوجود، این موتور هرگز نمیتواند از لحاظ صدا در حد غرش باشکوه پیشرانهٔ V10 قبلی باشد.
البته لامبورگینی علیرغم تن دردادن به استفاده از توربوشارژر، قصد داشته در قوای محرکهٔ تمراریو برخی ویژگیهای موتور V10 تنفس طبیعی را حفظ کند. یکی از این ویژگیها، تحویل قدرت یکنواخت بجای منحنیهای گشتاور ناگهانی است که معمولاً در موتورهای توربو میبینیم. در این قوای محرکه، سیستم هیبریدی کمک میکند تا هرگونه وقفه و شکافی در تحویل نیرو خصوصاً در دورهای پایین موتور برطرف شود. پیشرانهٔ تمراریو با ردلاین بالاتر و خروجی بیشتر، نهتنها حرکت لامبورگینی به سمت پیشرانههای هیبریدی را نشان میدهد بلکه درعینحال، برخی ویژگیهای اصلی موتورهای تنفس طبیعی قبلی این شرکت را هم حفظ خواهد کرد.