لامبورگینی

ملاقات شاسی‌بلندهای دیروز و امروز لامبورگینی، LM002 و اوروس پرفورمانته

در دههٔ ۸۰، لامبورگینی LM002 به‌طور دقیق ظهور سوپرشاسی‌بلندها، پیکاپ‌های دو کابین لوکس و محصول پرفروش خود لامبورگینی یعنی اوروس را پیش‌بینی کرده بود.

امروزه تقریباً همهٔ برندهای لوکس و اسپرت سطح بالا، یک شاسی‌بلند شش‌رقمی تولید می‌کنند اما لامبورگینی LM002 این کار را دو سه دهه زودتر انجام داد. البته این خودرو صرفاً ساخت مدل‌هایی مثل بنتلی بنتایگا و آستون‌مارتین DBX را پیش‌بینی نکرد بلکه پیش‌نمایشی از پیکاپ‌های دو کابین لوکس ۴۰۰ اسب بخاری هم بود که امروز در سراسر ایالات‌متحده بسیار محبوب هستند؛ بنابراین، LM002 باید فوراً مورد استقبال قرار می‌گرفت و برای اینکه بفهمیم چرا این‌طور نشد، راهی دفتر مرکزی لامبورگینی در سنت آگاتا شده‌ایم تا با یک LM002 مدل ۱۹۸۹ در کنار جانشین معنوی آن، اوروس پرفورمانته مدل ۲۰۲۳ رانندگی کنیم.

لامبورگینی از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ تنها ۳۰۰ دستگاه از LM002 ساخت و این خودرو آن‌قدر سخت فروش می‌رفت که طبق گفته‌ها، نمایندگی‌های لامبورگینی برای فروش کانتاش نسخهٔ ویژهٔ ۲۵ سالگی، خریداران را مجبور به برداشتن یک LM002 می‌کردند! امروز اما LM002 آن‌قدر کمیاب است که برای ترتیب دادن یک آزمایش رانندگی، خود لامبورگینی باید این خودرو را از یکی از مالکین خصوصی قرض بگیرد.

زیر کاپوت LM002 نیروگاه ۵.۲ لیتری V12 کانتاش قرار گرفته که ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و برای وظایف آفرودی تنظیم شده است. شش کاربراتور وبر نیز مسئول رساندن مخلوط سوخت و هوا به این موتور هستند. به گفتهٔ لامبورگینی، این موتور در LM002 به دلیل ورودی هوای محدود، اگزوز طولانی‌تر و تنظیم برای کار با بدترین بنزین اکتان ۸۷، قدرت کمتری نسبت به کانتاش تولید می‌کند.

با پارک کردن LM002 در کنار اوروس پرفورمانته به‌وضوح می‌توان دید که اولویت‌ها چگونه تغییر کرده‌اند. LM002 پیکاپ قدرتمندی بود که پرفورمنس قابل‌احترامی را در جاده ارائه می‌کرد. این ماشین ظرف ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید درحالی‌که آن زمان رنجروور برای این کار به دو برابر این زمان نیاز داشت. اوروس پرفورمانته بیشتر شبیه یک استیشن اسپرت است که در پیست مسابقه خوشحال خواهد بود اما در صورت نیاز می‌تواند در مسیرهای خاکی هم عملکرد خوبی داشته باشد.

در پرفورمانته بجای فنرهای بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع اوروس S، فنرهای فولادی ارائه شده که ۲۰ میلی‌متر ارتفاع خودرو از زمین را کمتر می‌کند. این خودرو با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو و ۶۶۶ اسب بخار قدرت، ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند درحالی‌که این رقم برای همتای قدیمی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است که البته هنوز هم هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

برای مقایسهٔ اوروس با سلف خود راهی خارج از سنت آگاتا می‌شویم تا کمی خاک پیدا کنیم. در جاده‌های ایتالیا، LM002 به‌طور دلهره‌آوری غول‌پیکر به نظر می‌رسد. این ماشین بلند و سنگین است و پشت فرمان ترسناک احساس می‌شود اما در میان این‌همه فلز، حرکات فرمان، پدال گاز، پدال ترمز و دسته‌دندهٔ گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به‌طور شگفت‌آوری ظریف است. LM002 با شش صندلی هم ارائه می‌شد اما نمونهٔ آزمایشی ما چهارنفره است و داخل اتاق بار آن صندوق‌عقبی با روکش داخلی قرمزرنگ نصب شده است. برای دسترسی به این صندوق هم باید درب پشتی که چرخ زاپاس روی آن نصب شده را به سمت پایین باز کرد.

به لطف طراحی خاص ورودی‌های هوای موتور، این V12 نسبتاً ساکت است و صدای اگزوز بر غرش موتور غالب خواهد بود. این موتور آن‌قدر بی‌صدا و پرگشتاور است که به‌راحتی می‌توان فراموش کرد برای دور گرفتن در سوپراسپرتی مثل کانتاش طراحی شده است. حداکثر قدرت این موتور در دور ۶,۸۰۰ rpm ارائه می‌شود که ۵۰ rpm بالاتر از ردلاین اوروس است. با خروج از جاده، LM002 می‌تواند حتی بدون درگیر کردن سامانهٔ چهارچرخ محرک، هرجایی که اوروس می‌رود برود اما روی جاده شرایط برعکس می‌شود و رانندهٔ اوروس باید در آینه به سرعت LM002 توجه کند.

شاسی اوروس پرفورمانته برای ارائهٔ سواری کاملاً اسپرت تنظیم شده است به‌گونه‌ای که شتاب جانبی ۱.۰۴ را ثبت می‌کند و از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۶.۳ متر متوقف می‌شود. با چنین اعدادی، تبدیل LM002 به نقطهٔ فیروزه‌ای کوچکی در آینهٔ عقب آسان خواهد بود. بااین‌حال، هردو خودرو یک لامبورگینی واقعی هستند. برون‌گرا، پرسروصدا و افراطی اما در جهت‌های مخالف یکدیگر قرار می‌گیرند.

جالب اینکه ما در شمارهٔ اکتبر ۱۹۸۷ هنگام آزمایش LM002، محبوبیت شاسی‌بلندهای قوی و گران‌قیمت را پیش‌بینی کرده بودیم. در آن زمان گفتیم شرط می‌بندیم تقاضای جهانی برای این هیولاها بیش از چیزی است که بتوان تصور کرد و سال گذشته، اوروس ۵۸ درصد از کل فروش لامبورگینی را به خود اختصاص داد.

مشخصات فنی

لامبورگینی LM002

لامبورگینی اوروس

پیشرانه ۵.۲ لیتری V12 ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۵۰ اسب بخار ۶۶۶ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۷ ثانیه ۳.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۰ ثانیه ۱۱.۲ ثانیه
توقف از ۱۱۰ کیلومتر ۶۱.۹ متر ۴۶.۳ متر
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت ۳۰۶ کیلومتر/ساعت
شتاب جانبی ۱.۰۴ جی
وزن خالص ۳۰۷۵ کیلوگرم ۲۲۶۱ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری ۳,۰۰۰ میلی‌متر ۳,۰۰۴ میلی‌متر
طول ۴,۹۰۰ میلی‌متر ۵,۱۳۵ میلی‌متر
عرض ۲,۰۰۰ میلی‌متر ۲,۰۲۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۵۰ میلی‌متر ۱,۶۱۸ میلی‌متر
مصرف سوخت ۲۹.۴ لیتر ۱۴.۷ لیتر
قیمت پایه ۱۲۰,۰۰۰ دلار سال ۱۹۸۷ ۲۶۵,۹۷۱ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (389 ديدگاه)

    LM002 بیشتر شبیه نفربر های نظامیه

    موافقم 55
    مخالفم 1
    1. همایون

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (582 ديدگاه)

      خب چون دقیقا واسه ارتش امریکا ساخته شده بود ولی رقابت رو به هاموی باخت

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. یوسف

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    بهر حال تلاش لامبو گینی قابل تقدیره….
    اما نکته جالب اینه که چرا خریدان لامبورگینی باید دنبال اوروس باشن….
    به نظرم این مقدار فروش اوروس با تاریخچه سوپر اسپرت سازی لامبو در تضاد هست…
    و نشون میده تولید کننده دنبال ساخت سلایق خریداران میرن و به تاریخچه و اصول خودشون زیاد توجه نمی کنن.

    موافقم 31
    مخالفم 4
    1. Viper

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      همه برند های تولید محدود برای اینکه فروش بیشتر
      و سود بیشتری داشته باشند سراغ شاسی بلند ها و کراس اوور ها میرن

      موافقم 24
      مخالفم 1
    2. بهنام

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (830 ديدگاه)

      لامبورگینی با اوروس هم درحال تاریخ سازیست . همانگونه که در گذشته هم ساخت مدلهای مختلف میتوانست هم باعث تاریخ سازی و هم باعث سرخوردگی سازنده باشند.

      موافقم 5
      مخالفم 2
  3. مازیار

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    واقعا اون چه کاری بود که لامبورگینی کرد؟!!

    موافقم 13
    مخالفم 6
  4. Yasin

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (243 ديدگاه)

    LM002 دوست‌داشتنیه و بیشتر کاربرد نظامی داره
    قیمت در سال 1987 120هزار دلار!!

    موافقم 17
    مخالفم 3
  5. POUYAN

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    جالبه ،
    هر چقدر بیشترمیگذره طراحی اوروس برام کاملتر و جذابتر میشه.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    پورسانگه بهتره 😎😎
    اما LM002 یه خودروی نظامی بوده به سفارش
    یک کشوری اما کسی که سفارش داده بود
    می بینه که برای استفاده نظامی بدرد نمی خوره
    باید یه نفربر شخصی بشه از موتور لامبورگینی کنتاش استفاده کرده

    موافقم 4
    مخالفم 18
  7. پوریا چالش

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    لامبورگینی از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ تنها ۳۰۰ دستگاه از LM002 ساخت و این خودرو آن‌قدر سخت فروش می‌رفت که طبق گفته‌ها، نمایندگی‌های لامبورگینی برای فروش کانتاش نسخهٔ ویژهٔ ۲۵ سالگی، خریداران را مجبور به برداشتن یک LM002 می‌کردند! امروز اما LM002 آن‌قدر کمیاب است که برای ترتیب دادن یک آزمایش رانندگی، خود لامبورگینی باید این خودرو را از یکی از مالکین خصوصی قرض بگیرد.

    موافقم 2
    مخالفم 4
  8. پوریا چالش

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    نوش جونت 30لیتر بنزین بخشی از لامبورگینی بودن همینه

    موافقم 4
    مخالفم 4
  9. Lamberto

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    کیفیت کابین LM 002 دست سازو ببین فقط کیف میکنه آدم. کابین ایتالیایی همیشه با کیفیت بوده و چرم توش مثال زدنیه فقط یه صاحب ایتالیایی باز عین آدم میخواد که اصول نگهداری خودرو رو بلد باشه کابین عمری میمونه برات حرفای سایتای بنجل کار اند داریو که همین مطلبم از اونجا کپی کردی بریز دوور

    موافقم 9
    مخالفم 3
  10. ابوالفضل

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    خطاب به پوریا که گفته ۳۰ لیتر نوش جونت
    در مورد بقیه خودرو های پر مصرف در اون سال ها هم همین رو میگی ؟
    دیدید که بعضیا برای کلاسیک های آمریکایی و مصرف سوخت نسبتا بالایی که دارن چه ایرادهایی میگیرن !؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. Saji

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (59 ديدگاه)

    اوروس از جدش طولش بیشتره؟؟؟؟یه خودرو خانوادگی خفن و کامل برای همه جا

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. Saji

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (59 ديدگاه)

    نکته جالب طول بیشتر اوروسه ک اصلا بهش نمیاد….یه ماشین اسپرت و خفن و خانوادگی و برو با ظاهری دلبرانه و گیرا و موتور گیربکس عالی قابل قیاس با fx و lamari😌

    موافقم 1
    مخالفم 2
  13. Royal Driver

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    رامبو لامبو برای من جذابتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فرهاد

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    فقط منم حس میکنم نسخه قدیمیه نسبت به اوروس ابهت بیشتری داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا