لامبورگینی

ناشناخته‌ترین لامبورگینی‌های تاریخ، از شاسی‌بلند نظامی تا مینی‌ون V12!

وقتی حرف از لامبورگینی می‌شود، مدل‌های مشهوری مثل گالاردو و اونتادور به ذهن می‌آیند ولی این برند در طول تاریخ خود خودروهایی ساخته که احتمالاً از وجودشان بی‌خبر هستید.

امروز می‌خواهیم سراغ لامبورگینی‌هایی برویم که هرگز به خط تولید نرسیدند اما قبل از اینکه فکر کنید این‌ها فقط چند کانسپت معمولی و خسته‌کننده هستند بهتر است بدانید در لیست زیر خودروهایی را خواهید دید که هرگز انتظار ساخت آن‌ها را توسط لامبورگینی ندارید.

لامبورگینی رپتور

زاگاتو رپتور که در سال ۱۹۹۶ ساخته شد، گویی از یک فیلم علمی تخیلی آمده که بودجه‌اش در نیمه ‌راه تمام شده است. این خودرو بر پایه دیابلو VT ساخته شد و مجهز به یک موتور V12 با ۴۹۲ اسب بخار، سیستم چهارچرخ محرک و بدون هیچ‌گونه سیستم کمک‌راننده بود. کل سقف خودرو به‌صورت یکپارچه بالا می‌رفت تا امکان ورود به کابین را فراهم کند. زاگاتو با وجود ظاهر عجیبش، کاملاً کاربردی بود و حتی در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد. متأسفانه، این اتفاق درست زمانی رخ داد که فولکس‌واگن لامبورگینی را خرید و ظاهراً علاقه‌ای به تولید خودرویی نداشت که انگار می‌توانست به یک ربات تبدیل شود.

لامبورگینی جنسیس

اگر تابه‌حال به لامبورگینی کانتاش نگاه کرده‌اید و فکر کرده‌اید «عالیه، اما آیا می‌تونه بچه‌ها رو به تمرین فوتبال ببره؟»، پس جنسیس ۱۹۸۸ دقیقاً برای شما بود. تصور کنید یک مینی‌ون با موتور V12 کانتاش که ۴۵۵ اسب بخار قدرت داشت. جنسیس یک ون معمولی نبود. این خودرو توسط برتونه طراحی شده بود، همان شرکتی که کانتاش و میورا را به دنیا هدیه کرد. البته در این مورد، انگار روز بدی داشتند یا شاید بیش‌ازحد فیلم علمی تخیلی تماشا کرده بودند. درهرحال، جنسیس درهای گالوینگ داشت چون ظاهراً درهای کشویی معمولی برای یک ون لامبورگینی به‌اندازه کافی دراماتیک نبودند.

لامبورگینی کالا

این زیبای سال ۱۹۹۵ قرار بود «لامبورگینی کوچک» باشد که زیر دیابلو قرار می‌گرفت. با موتور V10 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و گیربکس دستی، عملاً همان چیزی بود که یک دهه بعد گالاردو شد. کالا فقط یک خودروی نمایشی ثابت نبود و کاملاً قابل رانندگی بود. در آن سال‌ها، فولکس‌واگن که تازه لامبورگینی را خریده بود، برنامه‌ها را تغییر داد و کالا هیچ‌گاه به تولید نرسید ولی نگاهی به مشخصاتش یعنی موتور V12 تنفس طبیعی و گیربکس دستی نشان می‌دهد که بخشی از DNA این خودرو نهایتاً به گالاردو راه پیدا کرد.

لامبورگینی پورتوفینو

زمانی که کرایسلر مالک لامبورگینی بود، فکر می‌کرد این برند به یک سدان نیاز دارد و نتیجهٔ این تصمیم خلق پورتوفینو بود. این خودرو که در سال ۱۹۸۷ ساخته شد، به یک پیشرانهٔ موتور V8 با حجم تنها ۳.۵ لیتر مجهز بود. تنها ویژگی هیجان‌انگیز پورتوفینو، درهای قیچی مانند در هر چهاردر بود زیرا ظاهراً طراحان به این نتیجه رسیده بودند که اگر قرار است یک سدان کسل‌کننده بسازیم بهتر است درهای جالبی برای آن طراحی کنیم.

لامبورگینی چیتا

قبل از اینکه LM002 به‌عنوان غیرمعمول‌ترین خودروی تولیدی تاریخ لامبورگینی ساخته شود، چیتا وجود داشت. این خودرو در سال ۱۹۷۷ ساخته شد و اولین تلاش لامبورگینی برای ساخت یک خودروی نظامی بود. به‌جای موتور V12 باشکوهی که بعداً زیر کاپوت LM002 قرار گرفت، چیتا یک موتور V8 با حجم ۵.۹ لیتر از کرایسلر داشت که فقط ۱۸۰ اسب بخار تولید می‌کرد. این پروژه اما خیلی زود کنار گذاشته شد زیرا ظاهراً چیتا از روی یک پروتوتایپ نظامی آمریکایی با نام XR311 ساخته شده بود. علاوه بر این، پیشرانهٔ چیتا در عقب قرار داشت که باعث می‌شد به‌اندازه وعده‌های سیاستمداران بی‌ثبات باشد.

لامبورگینی P140

اگر P140 سال ۱۹۸۸ به نظرتان آشنا می‌آید، به این دلیل است که شباهت زیادی به هوندا NSX و بوگاتی EB110 دارد. این عجیب نیست، چون همه این خودروها محصول یک دوره بودند. نکتهٔ شگفت‌انگیز اما اینکه پروژه «لامبورگینی کوچک» توسط هوراچیو پاگانی رهبری می‌شد. بله همان پاگانی. این خودرو با موتور V10 با حجم ۴ لیتر و ۳۷۰ اسب بخار می‌توانست پاسخ لامبورگینی به فراری ۳۴۸ باشد اما این هم قربانی بازی‌های مالکیتی کرایسلر شد. بااین‌حال، بسیاری از درس‌هایی که در طول توسعهٔ P140 آموخته شد درنهایت به گالاردو راه یافت.

لامبورگینی دیابلو GT1 استراداله

این چیزی است که وقتی لامبورگینی تصمیم می‌گیرد به معنای واقعی وارد مسابقات شود اتفاق می‌افتد. GT1 استراداله قرار بود پاسخ لامبورگینی به مک‌لارن F1 GTR و مرسدس CLK GTR باشد. لامبورگینی دو دستگاه از این مدل ساخت با موتور ۶ لیتری V12 که ۶۶۰ اسب بخار تولید می‌کرد. آن‌ها تا مرحله تست پیش رفتند و ثابت کردند که GT1 کار می‌کند ولی نتوانستند بودجه لازم برای ساخت تعداد موردنیاز خودروهای جاده‌ای برای همولوگیشن را تأمین کنند. البته یکی از این دو خودرو درنهایت در سری سوپر GT مسابقه داد.

لامبورگینی فائنا

قبل از اینکه استوک ایدهٔ ساخت یک سدان توسط لامبورگینی را مطرح کند، فائنا در سال ۱۹۷۸ چنین کرده بود. این خودرو بر پایه اسپادا ساخته شد و اساساً نتیجه این بود که کسی در لامبورگینی گفت «بیایید یک رولزرویس بسازیم، اما به سبک ایتالیایی و کمی دیوانه‌وار». فائنا را برتونه آن را طراحی کرد. از این ماشین تنها یک دستگاه ساخته شد که هنوز هم وجود دارد.

لامبورگینی کانتو

کانتو که سال ۱۹۹۹ ساخته شد، قرار بود جایگزین دیابلو شود ولی در ظاهر، به نظر می‌رسید از یک موجود فضایی خواسته بودند فقط بر اساس توصیفات کلامی یک خودرو طراحی کند. این خودرو توسط زاگاتو خلق شد، موتور V12 با حجم ۶ لیتر داشت و اصلاً شبیه هیچ لامبورگینی دیگری قبل یا بعد از خودش نبود. آئودی که تازه لامبورگینی را خریده بود، نگاهی به آن انداخت و اجازهٔ تولید را نداد که تصمیم درستی بود زیرا اگر چنین نمی‌شد، کانتو را بجای مورسیه‌لاگو روی خط تولید می‌دیدیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. [...]

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (202 ديدگاه)

    یادش بخیر من یدونه لامبورگینی رپتور داشتم واقعا ماشین خوبی بود ولی یروز یکی از بچه‌های فامیل باهاش تصادف کرد و سقف و کاپوتش کنده شد😢
    (ماشین اسباب بازی لامبورگینی رپتور رو داشتم)

    موافقم 41
    مخالفم 1
    1. Roham

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (37 ديدگاه)

      بچه فامیل به همه ضربه زده

      موافقم 44
      مخالفم 2
      1. amirboss

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1076 ديدگاه)

        همین بچه فامیل باعث شد ۱۷ سال پیش لامبورگینی مورسیه لاگو سوپرولوچه ام رو از دست بدم…

        موافقم 15
        مخالفم 1
        1. Amir

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          چه تفاهمی منم یدونه مورسیه لاگو sv داشتم🥲

      2. ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6242 ديدگاه)

        بچه فامیل فولکس منم خراب کرد

    2. آرش

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (17 ديدگاه)

      بچه فامیل بی ام و Z1 منم دزدید

      1. علی‌و

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تو دیگه چه بد شانسی بودی

    3. Cadillac-V

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (301 ديدگاه)

      هعی چقدر عمر هامون زود میگذره منم یادمه یه فورد GT داشتم بچه فامیل اومد یه در هاشو کند و دوتا آینه هاشو شکوند، ما که خیلی ساله بخشیدیم ایشالا خدا هم ببخشه

    4. SepehrV10

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (120 ديدگاه)

      بچه فامیل R8 منو تبدیل به R4 کرد

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. Mr.mashinbazzzzzzz

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (16 ديدگاه)

        بچه فامیل ، بی ام و i8 منو رودستر کرد 🤣🤣

    5. PURIYA

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (736 ديدگاه)

      والا منم یه پورشه کاین داشتم بچه های فامیل سرویسش کردن آخرم یکی بردش😂
      عب نداره ولی کاش مثل آدم استفاده میکردن
      یه ماکت تمیزی بود

  2. hssn

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (494 ديدگاه)

    کرایسلر پدر لامبورگینی رو درآورد، خداروشکر بعدش به آئودی و فولکس واگن سپرده شد

    موافقم 30
    مخالفم 4
  3. Mr wrong

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (541 ديدگاه)

    فولکس واگن کار عاقلانه ایی کرد وگر نه شاید زبان طراحی لامبورگینی کلا چیز دیگه ایی میشد
    و حتی احتمال زیاد اونتادور هم زاییده نمیشد(چون گاوها میزارن دیگه)

    موافقم 18
    مخالفم 3
  4. Kamran Aghaei

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    لامبورگینی کانتو رو خیلی خوشم اومد
    کاش تولید میشد حتی اگه قرار میبود
    گایاردویی خلق نمیشد

    موافقم 4
    مخالفم 7
  5. علی Shelby

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (746 ديدگاه)

    لامبورگینی پرگونتا هم هست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  6. Kamran Aghaei

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    لامبورگینی کانتو از نمای جلو مخصوصا کاپوت
    و چراغ هاش منو خیلی یاد پورشه ۱۱۸ میندازه

    ۹۱۸ انگار از لامبورگینی کانتو الهام‌ گرفته

    موافقم 7
    مخالفم 3
  7. دکتر استاپ

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    (پیشرانهٔ چیتا در عقب قرار داشت که باعث می‌شد به‌اندازه وعده‌های سیاستمداران بی‌ثبات باشد)
    سنگین بود

    موافقم 13
    مخالفم 1
  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1782 ديدگاه)

    هیچ وقت فکر نمیکردم اسم لامبرگینی و جنسیس کنار هم بیان!

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. آریا

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (290 ديدگاه)

    خوب شد که لامبو از کرایسلر رسید به فولکس واگن وگرنه الان با یه شرکت دیگه روبه‌رو بودیم

    موافقم 12
    مخالفم 3
  10. Khosrow

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2457 ديدگاه)

    کالا رو ویدئو هاش رو ببینیـد / واقعـاا زیباست ..

  11. 🏆 Lamborghini 🏆 Ferrari 🏆

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    دیابلو GT1 🔥🔥🔥

  12. Alireza

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (649 ديدگاه)

    پدال جدیدا زده تو کار لامبو های تولید نشده😁
    کاش همین رویه رو برای بقیه برندا رو هم بزارین

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. شهروند ایرانی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (936 ديدگاه)

    هم کانتو زیباست هم رپتور به شکلی همین الان هم اگه توبید بشن خریدار داره با یکم تغییر گرافیک چراغ

  14. حجت‌اله براهنی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (161 ديدگاه)

    P140 عجب پروژه‌ای بوده. میشه تلاش برای ساختن یک لامبو کوچک‌تر با حفظ شخصیت مدل اصلی رو دید. اون خطوط شکسته گلگیر و حفره چرخ واقعا عالیه.

  15. nima.jdm

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1140 ديدگاه)

    فائنا خیلی جذاب و کلاسیکه

  16. مزدک

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (147 ديدگاه)

    لامبورگینی بسیار خاص و زیبای فائنا رو؛ پیترو فروآ (Pietro Frua) طراحی کرده، نه برتونه! فروآ این شوتینگ بریک کلاسیک رو؛ بر پایه ی اسپادا طراحی و تولید کرد، که شاهکاری حاصل قلم جادویی مارچلو گاندینی کبیر، در دوران همکاری با برتونه بود.
    پیترو فروآ طراح شاهکارهای جاودانی بود مثل: ای سی ۴۲۸ کانورتیبل و کوپه مدل ۱۹۷۳-۱۹۶۶ میلادی، بی ام و ۲۰۰۲ جی تی ۴ کوپه ۱۹۷۰ میلادی، دوج چلنجر فروآ ۱۹۷۰ میلادی، مازراتی ۳۵۰۰ جی تی اسپچاله ۱۹۶۱ میلادی، مازراتی ۵۰۰۰ جی تی کوپه ۱۹۶۲ میلادی، نسل های اول و دوم مازراتی کواتروپورته ۱۹۶۶-۱۹۶۳ و ۱۹۷۴-۱۹۷۱ میلادی، مونته وردی های اسپید ۳۷۵ اس ۱۹۷۱-۱۹۶۷ میلادی، و رولزرویس های مشهور فانتوم ۶ فورآ، و کلاسیک های بسیار مهم و ارزشمندی همچون: مازراتی A6G برلینتا (گرنداسپرت کوپه) و بارچتا ۲۰۰۰ جی تی ۱۹۵۲-۱۹۵۱ میلادی، اوسکا ۱۵۰۰ ام تی۴ ۲ای دی ۱۹۵۴ میلادی، و تیر آخر فورآ؛ یعنی فیات ۱۱۰۰ سی اسپرت بارچتا مدل ۱۹۴۶ میلادی.

  17. حسین دهمرد

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2821 ديدگاه)

    فائنا و سلستیک یه شباهت هایی دارن

  18. zm.1994

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (81 ديدگاه)

    فقط رپتور _ کالا _ پی ۱۴۰ _دیابلو _ کانتو هم بد نیست

  19. پوریا svj

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (367 ديدگاه)

    درود بر پدر مالکان فلوکس واقعا یه برند چقد به یک مالک خوب نیاز داره حتی اگر محبوب تربن برند دنیا مثل لامبورگینی هم باشی بازم مالک خوب نیازه

  20. پوریا svj

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (367 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Lamborghini-7.jpg زیبا ترین خودرو از نظر من ک عاشق کونتاشم

  21. Amir

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    تشکر از پدال🙏🏼 لطفاً این نوع مقالات رو بیشتر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا