کیمرا EVO37، بازگرداندن لانچیا 037 به دوران شکوه
به خاطر قوانین جدید فیا برای مسابقات رالی گروه B در دههٔ 80 میلادی، لانچیا مجبور شد خودروی جدیدی برای مسابقات تولید کند و درنتیجه مدل 037 متولد شد. البته به خاطر الزام قوانین، لانچیا حداقل باید 200 دستگاه نسخهٔ جادهای هم از این خودرو تولید میکرد ولی مطمئناً این روزها تعداد خیلی کمی از این نسخه که استراداله نام داشت باقیماندهاند.
حال اما شرکتی بنام «کیمرا اتومبیل»، با بازسازی و اصلاح لانچیا 037، میخواهد دوران شکوه این خودرو را زنده کند. این خودرو که کیمرا EVO37 نام گرفته، یک بازسازی تمیز است که میتواند 037 دوران مدرن لقب گیرد. EVO37 تا حد زیادی به لانچیا 037 اصلی وفادار مانده و فرم و خطوط بیرونی آن همگی یکسان هستند. تنها تغییری که در طراحی بیرونی این خودرو ایجاد شده، چراغهای LED است. البته EVO37 کمی کشیدهتر از لانچیای اصلی است و بدنهٔ آنهم بجای نمونهٔ فایبرگلاسی 037، از فیبر کربن ساخته شده است. غیرازاین موارد اما همهچیز از بال عقب گرفته تا شکل سقف، کاملاً مثل گذشته هستند.
مطمئناً پیشرانهای که بهصورت طولی پشت صندلیها نصب شده هم همچنان یکسان است اما این موتور 2.1 لیتری با راهنماییهای مهندس لانچیا «کلودیو لومباردی»، از ابتدا بازطراحی و باز مهندسی شده است و حالا با استفاده از توربوشارژر، 505 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. EVO37 هنوز هم محرک عقب است و انتقال نیروی موتور آن توسط یک گیربکس دستی انجام میگیرد. کمکفنرهای Öhlins و ترمزهای کربن سرامیکی برمبو هم از دیگر ویژگیهای این خودرو هستند.
تنها 37 دستگاه از کیمرا EVO37 تولید میشود که قیمت پایهٔ هرکدام 480 هزار یورو است. اولین نمایش عمومی این خودرو در فستیوال سرعت گودوود امسال صورت خواهد گرفت و تحویل آن به خریداران از سپتامبر آغاز خواهد شد.