لانچیا

تاریخچه شرکت لانچیا (LANCIA)

در این سری پست‌ها قصد داریم شما دوستان را با تاریخچه بعضی کمپانی‌های خودروسازی آشنا کنیم، که در اولین قسمت به سراغ یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های خودروسازی یعنی لانچیا رفتیم که شاید مدتی است از ذهن دوستداران خودرو دور مانده؛

lancia delta hf
lancia delta

معرفی:

لانچیا کارخانه‌ی خودروسازی ایتالیایی است که در سال ۱۹۰۶ توسط وینچنزو لانچیا ( Vincenzo Lancia) تأسیس شد و در سال ۱۹۶۹ بخشی از گروه خودروسازی فیات شد. در ادامه مختصری از تاریخچه این شرکت و فعالیت‌هایش را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم؛

تاریخچه:

خانواده لانچیا:

کاوالیر جوزپه لانچیا Cavalier Giuseppe Lancia 1860 (Cuneo) – 1919,Bordighera یک تاجر ایتالیایی بود. وقتی که ۱۶ ساله بود تجارت را با غذا در ایتالیا شروع کرد، بعد از چند سال رابطه‌ی دوستانه‌ای با کشورهای آمریکای جنوبی برقرار و صنایع غذایی را در آرژانتین ایجاد کرد و موفقیت‌های زیادی به دست آورد.

vincenzo
زمانی که وضع مادی‌اش بهبود یافت، به ایتالیا بازگشت و در سال ۱۸۷۵ با Marianna Orazzi ازدواج کرد. در سال ۱۸۷۶ اولین پسرش یعنی Giovanni متولد شد. در سال ۱۸۷۹ صاحب دختری شد که متأسفانه او در سال ۱۸۹۴ از دنیا رفت. در ۲۴ آگوست ۱۸۸۱ سومین فرزند آن‌ها یعنی Vincenzo Lancia در فایللو، در نزدیکیِ تورین به دنیا آمد. همچنین دومین دخترشان هم در سال ۱۸۸۴ متولد شد.

پدر وینچنزو می‌خواست که او وکیل شود ولی او علاقه‌ی چندانی به علوم انسانی نداشت و به علم و فن‌آوری به خصوص اتومبیل علاقه‌مند شد. یکی از دوستان وینچنزو “Carlo Bishareti di Ruffia” یک بنز داشت و این اتومبیل به اولین اتومبیل مهم زندگی وینچنزو تبدیل شد.

با تأسیس فیات در سال ۱۸۹۹، وینچنزو در این کمپانی مشغول به کار شد. او فردی بسیار فعال بود و بعدها تبدیل به یکی از مشهورترین رانندگان تستِ برندهای ایتالیایی شد.

در سال ۱۹۲۲ وینچنزو با Adele Miglietti ازدواج کرد. وینچنزو و آدله ۳ فرزند با نام‌های Gianni و Eleonora و Maria داشتند.

فرزند وینچنزو یعنی جیووانی در ۲۴ نوامبر ۱۹۲۴ در تورین متولد شد. او تحصیلاتش را با خواهرش در دانشگاه فنی پیزا به اتمام رساند.

جیووانی از زمان کودکی به ورزش علاقه داشت، اما بزرگ‌ترین عشقش مسابقات موتوری بود. همین باعث شد تا او تبدیل به راننده­ای برای تیم لانچیا شود.

Lancia Beta Torpedo 1909
Lancia Beta Torpedo 1909

تاریخچه شرکت:

راننده مسابقه‌ای فیات یعنی وینچنزو لانچیا (۱۸۸۱-۱۹۳۷) و دوستش کلادیو فوگولین (Claudio Fogolin) (1872-1945) در ۲۹ نوامبر ۱۹۰۶ در شهر تورین، شرکت را با نام Lancia & C. Fabbrica Automobili تأسیس کردند.

اولین خودروی لانچیا ” Tipo 51″ که بعدها “Alfa” نامیده شد در سال ۱۹۰۷-۱۹۰۸ تولید شد. این خودرو دارای یک موتور کوچک ۴ سیلندر با ۲۸ اسب بخار بود. در سال ۱۹۱۵ هم “Jota” که اولین تراک تولیدی لانچیا بود پا به عرصه فروش گذاشت.

lancia aprilia
lancia aprilia
در سال ۱۹۳۷ وینچنزو بر اثر حمله‌ی قلبی از دنیا رفت و همسرش میگلتی لانچیا و پسرش جیانی لانچیا شرکت را در دست گرفتند. آن‌ها ویتوریو جانو (Vittorio Jano) را متقاعد کردند تا در لانچیا به عنوان مهندس فعالیت کند. جانو با تولید مدلهای مختلف آلفا رومئو شامل ۶C و P2 و P3 و بعضی از مدل‌های مسابقه‌ای موفق آن زمان نام و اعتباری را برای خود دست و پا کرد.

lancia aurelia b24s spider
lancia aurelia b24s spider
جیووانی در سال ۱۹۵۰ رئیس شرکت لانچیا شد ولی متأسفانه او پول زیادی در سرمایه‌گذاری‌های بی‌ثمر هدر داد و همین باعث شد تا بخش بزرگی از شرکت را در سال ۱۹۵۷ به Carlo Pesenti بفروشد. بعد از آن او شروع به تجارت مواد غذایی کرد و مدتی را در برزیل به سر برد. او ۲ پسر (Mariele و Vincenzo) از ازدواج اولش و یک پسر (Lorenzo) از ازدواجش با Jacqueline Sassard داشت.

فیات در اکتبر ۱۹۶۹ طی یک مزایده پیشنهاد خرید را به لانچیا ارائه داد و لانچیا به‌عنوان شرکتی که در حال از دست دادن مقدار زیادی از سرمایه‌اش بود این پیشنهاد را پذیرفت. این پایان کار لانچیا نبود و در سال ۱۹۷۰ مدل‌های جدیدی مانند Stratos, Gamma و Beta تولید شدند تا ثابت کنند فیات می‌خواهد نام تجاری را که به دست آورده، حفظ کند.

در طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ لانچیا موفقیت‌های بزرگی را در بسیاری از مسابقات رالی در سراسر جهان به دست آورد.

lancia fulvia
lancia fulvia
در سال ۱۹۸۰، لانچیا همکاری را با شرکت سوئدی Saab Automobile با فروش لانچیا Delta تحت عنوان Saab 600 در سوئد آغاز کرد. در سال ۱۹۸۵ نیز Lancia Thema از پلتفرم مشترک با Saab 9000 و Fiat Croma و AlfaRomeo 164 بهره می‌برد.

در سال ۱۹۹۰، دیگر تمام محصولات لانچیا نزدیک به محصولات فیات بودند.

در سال ۲۰۰۷ نام شرکت لانچیا به نام Lancia Automobiles S.p.A تغییر یافت. که ۱۰۰ درصد توسط Fiat Group Automobiles S.p.A., اداره می‌شد.

lancia flamina
lancia flamina
در ۲۰۱۱ لانچیا در مسیر تازه ای پا گذاشت و مدل‌های جدیدی را توسط کرایسلر اضافه کرد و تحت نام لانچیا در بسیاری از بازارهای اروپایی فروخت، در مقابل هم بعضی از محصولات ساخته شده توسط لانچیا نیز در بازار تحت نام کرایسلر به فروش رفتند.

در سال ۲۰۱۴ نیز صادرات لانچیا قطع شد و از آن به بعد مدل‌های لانچیا فقط در ایتالیا ارائه می‌شود.

lancia lc2
lancia lc2

لوگو

لوگوی اصلی لانچیا توسط Carlo Biscaretti di Ruffia طراحی شد. علامت نشان‌دهنده lance (نیزه) و سپر با پرچم است. (در زبان ایتالیایی لانچیا به معنی نیزه است).

Lancia
لوگوی شرکت در سال ۲۰۰۷ بازطراحی شد.

Lancia Logo
لانچیا یکی از مبتکران و نوآوران صنعت خودروسازی بوده که بسیاری از شهرت خود را مدیون این نوآوری‌هاست، در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره ای کوتاه می‌نماییم؛

نوآوری‌ها

از این نوآوری‌ها می‌شود به Theta مدل ۱۹۱۳ اشاره کرد که اولین خودرو با سیستم الکتریکی در اروپا بود که از تجهیزات استاندارد بهره می‌برد.

اولین خودرو با تکنولوژی مونوکوک (Monocoque – Type Body) (استفاده از شاسی و بدنه یکپارچه) را در خودرویی با نام Lambda در سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۱ به کار برد، همچنین سیستم ‘Sliding Pillar’ که در سیستم تعلیق جلو، فنرها و دامپرهای هیدرولیک را در یک واحد یکپارچه قرار می­دهد و در بیشتر خودروهای تولیدی لانچیا قرار گرفت (تا زمان خودروی جایگزین Appia در سال ۱۹۶۳)

همین‌طور در سال ۱۹۴۸ اولین گیربکس ۵ سرعته را در خودروی تولیدی به کار برد (Series 3 Ardea)

lancia montecarlo
lancia montecarlo
این کمپانی همچنین اولین مدل موتورهای بهبود یافته‌ی V6 را در سال ۱۹۵۰ در مدل Aurelia به کار برد و همچنین با استفاده از همین تنظیمات و تجربیات، موتورهای V8 و V12 را نیز توسعه داد. و نیز اولین کمپانی­ای بود که موتورهای V4 را تولید کرد.

(بحث توسعه موتور توسط لانچیا یک بحث طولانی است که باید کامل بررسی شود و اولین تغییرات را مهندس لانچیا (Francesco De Virgilio) برای کاهش لرزش موتورهای V شکل در آن زمان با تغییر زاویه بین بلوک‌های سیلندر انجام داد که بیش از این گفته، از حوصله این مقاله خارج است.)

lancia thema
lancia thema
این کمپانی اولین شرکتی بود که موتورهای V4 را به طور گسترده استفاده و تولید کرد. (در بعضی منابع به فورد و ZAZ نیز اشاره شده است)

همچنین لانچیا در استفاده از سیستم تعلیق‌های مستقل در خودروهایش نیز پیشگام بود.

(تعلیق مستقل، سیستمی است که هر چرخ مستقیماً و به صورت جداگانه تکان می‌خورد (نوسان می‌کند) که باعث نرم‌تر شدن سیستم تعلیق می‌شود.)

lancia stratos
lancia stratos
علاوه بر آن‌ها، لانچیا ترانس اکسل­های جلو را نیز در مدل‌های Aurelia و Flaminia توسعه داد.

(ترانس اکسل: مجموعه‌ی سیستم تعلیق و گیربکس در یک پوسته‌ی واحد که برای خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد دارد.)

lancia delta s4
lancia delta s4
و تعدادی دیگر از نوآوری خودرو که در بعضی از منابع به اسم لانچیا ثبت شده بود، ولی چون منبع معتبری در ای باره در دسترس نبود از گفتن آن صرف نظر کردیم.

این بود مختصر شرحی بر تاریخچه لانچیا، امیدوارم مورد قبول شما عزیزان قرار گرفته باشد.

Festival of Speed
Festival of Speed
ادامه دارد …

صادق رحمانی – دانشجوی کارشناسی نرم‌افزار

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (3995 ديدگاه)

    به به! دست داوش صادق گلمون درد نکنه،داداش خیلی عالی و تک بود.مرسی واقعا.
    خواستم فقط عرض ادبی بکنم.در مورد لانچیا هم… چیزی ندارم بگم! 🙂
    ارادت

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. صادق

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (2126 ديدگاه)

      قربونت شاهین جون، خیلی ممنون

      لطف داری داداش

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. Mostafa&S

        ۱ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (318 ديدگاه)

        درود
        داداش صادق عالی بود
        خیلی خوشحال شدم خسته نباشی
        ارادت…

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. صادق

          ۱ اسفند ۱۳۹۳
          سوابق: (2126 ديدگاه)

          زنده باشی مصطفی جان،
          خیلی خوشحالم که استفاده کردی و دوست داشتی

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  2. حسین

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    بچه ها جک j5 دستی سانروف داره ؟
    قطعات میدانم گیر نماید
    ولی تو اصفهان گیر میاد به نظر شما

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. saji

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (119 ديدگاه)

    عالی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. حسین

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    درود بر صادق عزیز.
    عالی بود. فکر نمیکردم لانچیا اینقدر مهم بوده. ممنون بابت مطلبت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. صادق

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (2126 ديدگاه)

      درود حسین جان

      اتفاقا یکی از مهمترین دلایلی که سراغ لانچیا و امثالهم رفتم، همین بود که بعضیا درست نمیشناختنشون و بعضا فکر میکردن که شرکت کوچیکی هستش

      و همینطور منبع درستی هم توی سایتای فارسی زبان از تاریخچه ی این شرکت نبود

      برای همین بود که اینو انتخاب کردم

      در کل خوشحالم که استفاده کردی

      ارادت

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. SajadZB

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (189 ديدگاه)

    خسته نباشین (صادق)
    اون تیکه مطلبتو نگرفتم که درمورد تولید مدل های مختلف آلفارومئو میگه،آلفا چه ربطی به لانچیا داره؟ممنون میشم یه توضیحی بدی.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. صادق

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (2126 ديدگاه)

      زنده باشی سجاد جان

      اون قسمت هم میگه: ویتوریو جانو که مهندس شرکت لانچیا شد، یه سری مدل های آلفا رومئو هم طراحی و تولید کرد که باعث مشهور شدنش شد

      به این معنی نیست که لانچیا آلفا تولید کرده باشه، اون مهندسه برای آلفا هم حتما توی دوره ای کار میکرده

      ارادت

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. Mohammad S.F

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (203 ديدگاه)

    سلام به داداش صادق گل.
    فقط خواستم بگم خیلی مطلبت عالی بود. واقعا جای خالیش احساس میشد.

    خیلی حیفه که همچین شرکتی با این سابقه درخشان توی خودروسازی و مسابقات الان به این وضعیت افتاده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. صادق

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (2126 ديدگاه)

      درود به داش محمد گل گلاب، خوشحال شدم کامنتت رو اینجا دیدم

      راستش محمد منم خودم خیلی دلم به حال لانچیا میسوزه، انصافا دیگه اینجوری به حاشیه رفتن حقش نبود

      امیدوارم فیات بعد از این پروژه هایی که در دست انجام داره و به خصوص روی مازراتی و آلفا تمرکز کرده، بعدش یه فکری هم به حال لانچیا بکنه (که البته شخصا بعید میدونم)
      ولی واقعا حیفه…

      ارادت داداش

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1136 ديدگاه)

    مرسی داداش صادق عالی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. صادق

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (2126 ديدگاه)

      ممنون احمد جان، شما لطف داری

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. mahdi

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (627 ديدگاه)

    درود
    از صادق عزیز بابت ارائه مطلب زیبا که فراموش شده هم بود سپاسگزارم
    در مورد لانچیا اطلاعات کمی موجوده
    اما مدل lancia delta و lancia montecarlo و Lancia Beta Torpedo 1909 جالب هستند
    در مورد مدل lancia fulvia از نمای روبرو و کنار تا حدودی یادآور BMW 2002 هست
    سپاسگزارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. صادق

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (2126 ديدگاه)

      درود مهدی جان

      به خدا شما بچه ها شرمنده میکنید، انجام وظیفه بوده داداش

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. علی آقا

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (425 ديدگاه)

    آقا این lancia montecarlo چقدر خوشگله. ب کمی تغییر و بهینه سازی تو سال ۲۰۱۵ هم میتونه به بازار ارائه بشه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. Erfan . McLaren Automotive

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    درود
    دمت گرم صادق جان واقعا من اطلاع چندانی در مورد لانسیا (لانچیا) نداشتم. ممنون که بر معلوماتمون افزودی.
    خسته نباشی.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. صادق

      ۲ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (2126 ديدگاه)

      زنده باشی عرفان جان. ممنون داداش

      من اینجا شاگردی بیش نیستم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  11. سعید

    ۶ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    من فکر میکردم لانچیا یه شرکتی از اروپای شرقی باشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. هادی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام : من ازسال ۱۹۷۷تاسال ۱۹۹۰ لانچیا سوارمیشدم مدل مال من بتا برلینا ۲۰۰۰سی سی بود وامکاناتی که الان روی ماشینا میذاران اون موقع بصورت استانداردروش بود رینگ اسپرت . چهارچرخ دیسک . کروزکنترل دستی . کولر .فرمان بشکن و هیدرولیک .نورچراغ ها نسبت به وزن وارده روماشین وسربالایی وسراشیبی بالاوپایین میرفت. موتور خورجینی وچراغهای اخطارتعمیروتعویض لنت وروغن … و ۰تا۱۰۰رو تو ۷ ثانیه طی میکرد .ومصرفش ۶لیترتو۱۰۰کیلومتربودحداکثرسرعتش هم ۲۲۰بودکه واقعا هم میرفت و… قیمتش صفرش اون موقع ۷۵۰۰۰۰ریال بودکه موقع تحویل صندوقش برات پرازلوازم یدکی کاربردی مثل صفحه کلاچ ولنت ترمز وپیستون و… بصورت مجانی میکردن که من هنوزاون لوازمودارم واصلا استفادم نشد.درضمن هراطلاعاتی که خواستین درموردش بدونین میتونم بهتون بدم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Hehdar

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      داداش من همه اطلاعاتشو ازت میخوام

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  13. Hehdar

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام آقا صادق اول اینکه مطالبت عالی بودن فقط مقاله تورو تو گوگل پیدا کردم. من به اطلاعات بیشتر و دقیق تری نیاز دارم مخصوصا در مورد توسعه موتورهاش و به نوعی ساختنشون و رالی رو مردم با لانچیا شناختن و خیلی نام‌اور بوده در حالی که کسی چیزی نمیدونه، کمک‌ کن یا سایتی رو معرفی کن که کامل اینارو به فارسی نوشته باشه.
    ممنون از این مقاله خوبت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا