نگاهی به ویژگیهای هوشمندانه موتور V4 لانچیا، شاهکار مهندسی ایتالیایی
در دنیای خودروسازی که مملو از موتورهای خطی و V8 است، موتورهای V4 همیشه یک استثنای کمیاب و جذاب بودهاند؛ اما در میان همین تعداد اندک، این شرکت ایتالیایی لانچیا بود که با طراحی منحصربهفرد و هوشمندانهٔ خود، این مفهوم را به یک اثر هنری مهندسی تبدیل کرد؛ موتوری که بیش از یک قرن پیش متولد شد و هنوز هم مهندسان را شگفتزده میکند. مشهورترین نمونهٔ این موتور، قلب تپندهٔ مدل افسانهای فولویا است. این پیشرانه نهتنها نیروی خود را به چرخهای جلو میفرستاد، بلکه در جلوی محور جلو نیز نصب شده بود؛ اما عجایب به همینجا ختم نمیشود.
این موتور V4 با بلوک چدنی و قطعات آلومینیومی، یک زاویهٔ V فوقالعاده بسته ۱۲.۵ درجهای داشت که حتی از موتور معروف VR6 فولکسواگن هم بستهتر است. برخلاف اکثر موتورهای V شکل، هر دو ردیف سیلندر زیر یک سرسیلندر واحد قرار داشتند اما دو میلبادامک مجزا (یکی برای سوپاپهای ورودی و دیگری برای خروجی) وظیفه باز و بسته کردن سوپاپها را انجام میدادند. علاوه بر این، کل مجموعه با زاویهای ۴۵ درجهای به سمت چپ کج شده بود تا ارتفاع کلی آن کاهش یابد.
ریشههای این طراحی نوآورانه به سال ۱۹۲۲ و مدل لامبدا بازمیگردد. لانچیا در آن زمان پیشرانهٔ V4 خود را با زاویهٔ ۲۰ درجه معرفی کرد. این همچنین یکی از اولین خودروهایی بود که از شاسی یکپارچه (مونوکوک) بهره میبرد. در یک حرکت مهندسی بسیار عجیب، محفظهٔ احتراق در بلوک موتور تعبیه شده بود و سرسیلندرها کاملاً صاف بودند. این ساختار که در آن هر پیستون به پین میللنگ مخصوص خود متصل است، باعث میشود موتور V4 لانچیا بیشتر شبیه به یک موتور چهار سیلندر خطی نامتقارن باشد تا یک V8 که نصف شده است.
اوج هنرنمایی لانچیا با این موتور را میتوان در مدل فولویا 1.6 HF دید. این نسخه با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V4، قدرتی معادل ۱۳۰ اسب بخار تولید میکرد که در زمان خود رقمی قابلتوجه بود. بخشی از این عملکرد مدیون استفاده از محفظههای احتراق نیمکرهای یا همان همی بود که به این موتورهای کوچک کمک میکرد عملکردی فراتر از وزن خود داشته باشند.
فولیویا به لطف این مهندسی پیشرفته و طراحی دیفرانسیل جلو، بهعنوان یکی از خوشدستترین خودروهای محرک جلوی تاریخ شناخته میشود. اکنون که لانچیا و کرایسلر هر دو زیر چتر گروه استلانتیس قرار دارند، این احتمال وجود دارد که این جواهر مهندسی دوباره احیا شود. گمانهزنیهایی دربارهٔ استفاده از یک نسخهٔ مدرن از این موتور در مدل مسابقهای جدیدی مانند لانچیا اپسیلون رالی HF وجود دارد. میراث لانچیا بهعنوان یک خودروساز خلاق، عجیب و درخشان، گواه این است که این برند شایستهٔ آیندهای بهتر از وضعیت فعلی خود است و احیای موتور V4 میتواند گامی بزرگ در این مسیر باشد.
منبع: jalopnik