لندروور-رنجروور

لندروور دیفندر، برنده نهایی جایزه خودروی سال 2021 بانوان

نسل جدید لندروور دیفندر به عنوان برنده نهایی خودروی سال ۲۰۲۱ بانوان انتخاب شد.

زمان اعلام خبر برنده شدن این خودرو با روز جهانی زن مصادف شد و البته این موضوع جای تعجبی ندارد چراکه پانل داوری از ۵۰ خبرنگار خودرویی از ۳۸ کشور دنیا انتخاب شده و همگی آن‌ها نیز خانم بوده‌اند.

رئیس اجرایی جایزه خودروی سال بانوان گفته است:

اسطوره به‌روز شده است. لندروور دیفندر دیگر تنها یک شاسی‌بلند برای عبور از آمازون یا بیابان نیست. جدیدترین نسل این خودرو همان راحتی و اشرافیت یک سدان را دارد. به همین خاطر و البته به خاطر تکنولوژی و راحتی بالا، دیفندر جدید به عنوان بهترین خودروی سال از طرف بانوان انتخاب شده است.

دیفندر برای دست‌یابی به این جایزه ۸ خودروی دیگر در کلاس‌های گوناگون را شکست داده است. اگر خاطرتان باشد این خودروها عبارت بودند از پژو ۲۰۸ (بهترین خودروی شهری)، اشکودا اوکتاویا (بهترین خودروی خانوادگی)، لکسس LC 500 کابریو (بهترین خودروی لوکس)، فراری F8 اسپایدر (بهترین خودروی اسپورت)، پژو ۲۰۰۸ (بهترین شاسی‌بلند شهری)، کیا سورنتو (بهترین شاسی‌بلند بزرگ)، فورد F-150 (بهترین پیکاپ) و هوندا e (بهترین خودروی الکتریکی).

نسل جدید دیفندر که از صفر طراحی شده در سال ۲۰۱۹ معرفی گردید و با دو فرم بدنه ۹۰ دو درب و ۱۱۰ چهار درب عرضه می‌شود.

قیمت این خودرو در نسخه‌های یاد شده به ترتیب از ۴۶۱۰۰ و ۵۰۵۰۰ دلار شروع می‌شود. نسخه دو درب دیفندر در ۵ تریم عرضه می‌شود و گران‌ترین آن‌ها ۸۰۵۰۰ دلار قیمت دارد. گران‌ترین نسخه مدل چهار درب هم حداقل قیمت ۸۳ هزار دلاری دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    طبق گزارشات واصله لندروور در حال احداث یک سالن بزرگ تحت عنوان سالن جوایز دیفندر می باشد??

    موافقم 31
    مخالفم 8
  2. افشار

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (693 ديدگاه)

    لندروور دیفندر افسانه ای همیشه طرفدارهای خودش رو داره . یک بار یدونه لندروور دیفندر نقره ای گذرموقت دیدم که فکر کنم از امارات اومده بود و فقط دلت میخواست نگاهش کنی

    موافقم 32
    مخالفم 11
    1. پدر خودرو سازی جهان

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      من خیلی دوستش دارم بنظرم شاسی هم یه نقطه ضعف نیست دیفندر با توجه به قیمتش عالیه

      موافقم 28
      مخالفم 9
  3. ایوب

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (142 ديدگاه)

    خودروی سال بانوان؟!!!!!!
    اونم دیفندر؟!!!!!
    خدایا دنیا چرا ایجوری شدهر، حتما فردا هم رنو زوئی میشه خودروی سال آقایان
    نمیدونم حالا یا خانوما تصمیم گرفتن یه حرکت رادیکال بزنن که بگن خانوما هم میتونن خودوری متفاوتی از این دستو دوست داشته باشن
    یا ایده شرکتای دیگه بوده
    خلاصه که من یکی که موندم

    موافقم 18
    مخالفم 16
    1. پارسا

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (282 ديدگاه)

      کی گفته شاسی بلند فقط برای مرد هاست

      موافقم 11
      مخالفم 4
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    انتخاب بانوان !!!
    دیفندر جدید دل پیر جوان زن مرد کوچیک بزرگ را میبره !!!
    بانوان چه صیغه‌ایه دیگه !

    موافقم 32
    مخالفم 2
  5. آرین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (444 ديدگاه)

    من هم به عنوان خودروی سال آقایان انتخابش میکنم :)
    کاش گیربکس دستی داشت…

    موافقم 23
    مخالفم 6
  6. taha malek

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (913 ديدگاه)

    من اخر نفهمیدم بانوان یعنی چی
    یعنی بانوان s500 یا موستانگ دوست ندارن
    بعد دیفندر ماشین آفروده نمیفهمم
    کاشکی معیاراشون برای انتخاب ماشین بانوان میدونستم

    موافقم 16
    مخالفم 9
  7. mehran911

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    علاوه بر این SUV سال موتورترند شد همینطور همین جایزه رو هم از تاپگیر گرفت
    جایزه بهترین آفرودر سال اتوکار رو گرفت
    فینالیست خودروی سال ۲۰۲۱ اروپا بود
    همین الان فینالیست بخش لوکس و بخش طراحی خودروی سال جهان wcoty هستش که معتبر ترین نهاد انتخاب خودروی دنیاست
    خلاصه دیفندر فقط اینجا بین دوستان سایت خیلی ماشین حساب نمیشه

    موافقم 32
    مخالفم 10
    1. AMIR-REZA

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (333 ديدگاه)

      دقیقاً!!
      اون همه مجله معتبر اشتباه میگن و فقط اون عده ای که تنها چیزی که آفرود میدونن(( شاسی مستقله )) درست میگن!!!!

      موافقم 24
      مخالفم 10
      1. mehran911

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        همینه واقعا
        حرف منم دقیقا همینه بیخیال تمام خوبی های این ماشین شدن و چسبیدن به اینکه حالا که شاسی مستقل نداره پس به درد نمیخوره

        موافقم 20
        مخالفم 7
    2. R@m!n

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      حالا چرا انقدر کنایه میزنین من نمی فهمم. چند تا نظر مخالف انقدر بهتون فشار میاره مگه یه برند ارث پدرتونه. ب شخصه می ترسم سکته ای تشنجی چیزی کنین شما چند نفر تا پست دیفندر میزارن انقدر بالا پایین می پرین. اصن دیفندر سلطان همه چی دیفندر پیغمبر دو عالم دیفندر کامل ترین ماشین تاریخ. افسانه زنده و مرده اول و آخر ???
      چه گرفتاری شدیم نظرم میدیم باید تیکه کنایه بشنویم. خودشون میشن کارشناس خودرو بقیه میشن کسایی ک چهارتا کلیپ یوتیوب دیدن و کامنت ملت خوندن.

      موافقم 14
      مخالفم 21
      1. Benz309 1974

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1962 ديدگاه)

        نیم ساعت خندیدم

        موافقم 4
        مخالفم 4
      2. mehran911

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        ارث پدر کدومه مگه کل صنعت خودروسازی ارث پدر بچه های اینجاست که در موردش نظر میدن ؟!
        این فقط شما نیستی کلا خیلی دیدم اینجوری در مورد دیفندر نظر میدن در صورتی که انقدری که اینجا تخریب میشه داغون نیست
        .
        من اخبار رو معمولا از autonews و موتوروان و justauto و insideevs دنبال میکنم
        مجله مورد علاقه ام هم معمولا اتوکار بوده
        اخبار پورشه رو هم معمولا از منبع اصلی porsche newsroom و اگه وقت کنم مجله تخصصی christophorus میبینم که با اختلاف بهترین سریعترین و معتبرترین منبع پورشه است در کل خیلی کاری با کانالهای یوتوب و کامنتهای مردم ندارم سر همین وقتی میبینم خلاف چیزی که در دنیا وجود داره ماشینی تخریب میشه ناراحت میشم بنده نه فن خودروسازهای انگلیسی هستم و نه فن جگوار لندروور ولی این دلیل نمیشه بی تفاوت بود دوست عزیز وقتی نظری داده میشه باید انتظار نقد شدنش رو هم داشت

        موافقم 21
        مخالفم 4
        1. R@m!n

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          “وقتی نظری داده میشه باید انتظار نقد شدنش رو هم داشت” آفرین به شما، ولی تنها چیزیکه از شما دیدم زیر ریپلای کامنتم تیکه کنایه بود بحث فنی از شما ندیدم. سر این دیفندر بجز چند نفری که بالا پایین می پرن غش و ضعف می کنن بحث فنی ندیدم جز رو کردن سوابق آفرود با دیفندر 40 سال قبل با شاسی نردبانی بگذریم. دو سه تا کامنت منطقی دیدم یکیشون دوستمون 2646 بود و یکی دو نفر دیگه اسمشونو یادم نیست. نمی دونم از کی تا حالا انتقاد شده تخریب یا شایدم معنیشون یکیه. من نسبت به شاسی و قیمت و آپشن های بدردنخوری که این ماشینو از هویت واقعیش دور کرده انتقاد کردم این تخریبه ؟؟؟ طرفداراش میگن دیفندرها ماشینای کاروان های نشنال جئوگرافی و امداد شرایط سختو و… حرفشونم درسته اما نه راجب این ماشین که 50 هزارتا قیمتشه و پر از پیچیدگی و سیستمای الکترونیکی هستش که در صورت خرابی ممکن سرنشینو بزاره تو راه. دیفندرای قدیم به خاطر سادگی و کاربردی بودنشون محبوب هستن نه صندلی چرم و مانیتور 15 اینچ تو کابین. نظر منفی من و نظر مثبت یه عده ک تاثیری تو فروشش نداره و اکثریت این جمع هم دستمونم بهش نمی خوره فقط یه نظره مثه بقیه. جگوار لندروور اوضاعش داغونه اومد این ماشینو یه جوری طراحی کرد که همه بخرن چون عقبه پرافتخار دیفندرای قبلی رو داره و خیلی راحت مشتری عادی میگه اره دیگه این ماشین مثه همون قبلیاس دیگه مثه همونا سگ جون و کاردرست. ولی واقعیت امروز لندروور چیزه دیگه ای هست تو خبرام دیدیم تو رده بندی های کیفیت و رضایت مشتری کجان. این دیگه حرف من نیست خبرش هم اینجا و هم سایتای خارجی هست.
          حالا اگر حس می کنین این تخریبه باشه من مخرب و هیتر اول این ماشین تو سرتاسر دنیام. منتظر تیکه و کنایه شما هستم.

          موافقم 7
          مخالفم 19
        2. مازیار

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2361 ديدگاه)

          دوست من رامین
          بحث فنی نشده چون هنوز تست های واقعی آف رود روش انجام نشده
          اما پیش بینی فنی تا دلت بخواد شده اونهم پیش بینی هایی که بر اساس ارجحیت دادن تجربه شخصی به تجربه کمپانی در آف رود بوده

          موافقم 15
          مخالفم 2
        3. mehran911

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2025 ديدگاه)

          اوکی
          (((( نمی دونم از کی تا حالا انتقاد شده تخریب یا شایدم معنیشون یکیه.))))
          دقیقا از زمانی که چهار پست قبل در مورد دیفندر نوشتی
          (((من هیچ مشخصه درجه یکی توش نمی بینم))) البته این تخریب نیست چون با این جملات این دیفندر نیست که تخریب میشه این صرفا تفکر شماست که زیر سوال میره
          خودرویی که شاسیش ۳ برابر مقاومت پیچشی بیشتر به نسبت ساختار های نردبانی داره و انقدری استحکام داره که به راحتی توانایی حمل ۶.۵ تن بار رو داشته باشه هیچ مشخصه درج یکی توش نیست ؟! بررسی های موتورترند و اتوکار رو بخونید ببینید چه جوری از هر جای این ماشین تعریف کردن
          .
          (((دیفندرای قدیم به خاطر سادگی و کاربردی بودنشون محبوب هستن نه صندلی چرم و مانیتور ۱۵ اینچ تو کابین.)))
          برتری های قدیم لزوما همیشه برتری محسوب نمیشه توقعی که الان از یک آفرودر میره با دهه ۶۰ متفاوته الان آفرودر لزوما یک خودروی باگی نیست امروزه داشتن تکنولوژی هایی مثل تقسیم گشتاور و سیستم های ناوبری و اطلاعات سرگرمی و سنسور ها و دوربین های پایش نقاط کور مزیت بزرگ محسوب میشن با این تکنولوژی ها دیگه لازم نیست بدنت رو تا کمر از پنجره ماشین بیاری بیرون تا بتونی جلوی ماشین رو ببینی
          “همه” مردم لزوما آفرودر بدون امکانات رفاهی رو نمیپسندن همین الان افرادی که با امثال جیپ شهباز و دفندر های موجود در ایران آفرود میرن از سواری و هندلینگ داغونش و امکانات رفاهی کمش در شهر و جاده های بین شهری انتقاد میکنن
          ی چیزی یاد گرفتیم که آفرودر یعنی بیراهه نوردی و فلان و ماشین آفرود نیازی به این امکانات نداره در حالی که اصلا این خبرا نیست
          مردم بعد از آفرود ماشین رو همونجا رها نمیکنن تا با S کلاس برگردن خونه ماشین آفرود نیاز داره در مسیر و شهر هم امکانات مورد نیاز رو داشته باشه خیلی وقتها مسافت بین شهر و مسیر آفرود چند صد کیلومتر هستش و پیمودنش با چیزی مثل دفندر دهه ۶۰ سختتر خواهد بود

          موافقم 21
          مخالفم 2
        4. R@m!n

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          ” برتری های قدیم لزوما همیشه برتری محسوب نمیشه توقعی که الان از یک آفرودر میره با دهه ۶۰ متفاوته الان آفرودر لزوما یک خودروی باگی نیست امروزه داشتن تکنولوژی هایی مثل تقسیم گشتاور و سیستم های ناوبری و اطلاعات سرگرمی و سنسور ها و دوربین های پایش نقاط کور مزیت بزرگ محسوب میشن با این تکنولوژی ها دیگه لازم نیست بدنت رو تا کمر از پنجره ماشین بیاری بیرون تا بتونی جلوی ماشین رو ببینی ” همه اینا چه فایده ای داره وقتی جلوی مدل قدیمی خودت ضعیف تر هستی. خوبه از حرفاتونم معلومه که این ماشین اون دیفندر قدیم نیست و صرفا یه ماشین لوکس شده برای رد کردن چند تا دست انداز. قطعا افرود مد نظر من با شما مثه دوخط موازی هست. در ضمن خودتونم بهتر میدن این جوایزو بخاطر افرود بودن نبرده و بخاطر شاسی بلند سال بوده که ویژگی های انرود هم توش دخیله و حتی ویژگی های لوکس.

          ” ی چیزی یاد گرفتیم که آفرودر یعنی بیراهه نوردی و فلان و ماشین آفرود نیازی به این امکانات نداره در حالی که اصلا این خبرا نیست ” اتفاقا از این خبرا هست. منتها اون افرودی که شما تو ذهنته بیشتر رد کردن دست اندازه.

          موافقم 3
          مخالفم 16
        5. R@m!n

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          بنظرم این بحثام چون هیچ کدوم قانع نمیشیم بی فایدس فقطم واسه این بهتون ریپلای زدم بگم از تیکه و کنایه خوشم نمیاد بنظرم کار ادمای ترسوعه هر چی هست بهتره رک گفته شه.

          موافقم 4
          مخالفم 15
        6. mehran911

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2025 ديدگاه)

          (((همه اینا چه فایده ای داره وقتی جلوی مدل قدیمی خودت ضعیف تر هستی.)))
          یعنی الان دیفندر جلوی مدل قدیمیش ضعیفتره ؟! همین الان دیفندر داره با رانگلری مقایسه میشه که از شاسی نردبانی استفاده کرده و در مقابل رانگلر از خیلی جهات برتری داره بعد از مدل قدیمی خودش ضعیفتره ؟! پس با این استدلال قشنگ شما مدل قدیمی دفندر باید از نسل جدید رانگلر بهتر باشه که !!!
          (((خوبه از حرفاتونم معلومه که این ماشین اون دیفندر قدیم نیست)))
          الان از کجای حرفم به این نتیجه رسیدی ؟!
          (((در ضمن خودتونم بهتر میدن این جوایزو بخاطر افرود بودن نبرده و بخاطر شاسی بلند سال بوده)))
          سوال اول اینه که مگه شما نگفتی هیچ نقطه قوتی در این ماشین نمیبینی ؟! الان بلاخره این برنده شدن جوایز نقطه قوت حساب میشه یا نه ؟
          سوال دوم اینه که مگه من بالا ننوشتم دفندر آفرودر سال اتوکار شده ؟!
          .
          میدونی چرا ادامه میدم این بحث رو ؟! چون می خواهم ببینم ی نفر تا کجا میتونه در تعصب پیش بره !!! باور کن فقط مایه خنده است و خنده دارتر اینه که گفتی (((نظر من با شما مثه دوخط موازی هست))) میگم بینظیری شما

          موافقم 11
          مخالفم 1
        7. R@m!n

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          باشه من متعصبم من هیترم من هرچی که بگی هستم. من یه کلمه از جیپ حرف نزدم و این ماشینو با نسل قبلش مقایسه کردم و اصلا قابل قیاس با رانگلر نیست. خوب بلدی سفسطه کنی ولی باشه بخوام ادامه بدم باز پدال کامنت منو پاک می کنه اکانتمو می بره زیر فیلتر

          موافقم 0
          مخالفم 7
    3. علی

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (148 ديدگاه)

      ایا جایزه افرود سال رو نسبت به قیمت میدن ؟

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. mehran911

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        منظورت رو درست متوجه نشدم دوست عزیز
        اما در کل قیمت در این کلاس خیلی مهمه
        خیلی وقتها تیم های آفرود قطعات تعلیق رو با خودشون حمل میکنن تا در صورت بروز مشکل همونجا تعویض کنن بارها دیدم حتی دیفرانسیل ماشین رو هم حمل میکنن به همین خاطر قیمت این قطعات و راحتی در تعویض اهمیت ویژه ای داره البته همش به جیب خریدار بر می گرده

        موافقم 10
        مخالفم 0
  8. مهرداد

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (80 ديدگاه)

    وقتی اومد خیلی دوسش داشتم و بنظرم فوق العاده بود تا زمانیکه ویدیو های FastLaneCar رو دیدم دیگه این ماشین هیچ وقت اون ماشین قبلی نشد برام. هفته ای نبوده که این ماشین دستشون یه مشکلی نداشته باشه و 2 هفته تو نمایندکی نخوابیده باشه

    موافقم 8
    مخالفم 16
  9. ایوب

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (142 ديدگاه)

    حتما یه دلیلی داره که همه ماشینای مطرح تو آفرود شاسی مستقل دارن هرچند که به نظرم کنار گذاشتن شاسی مستقل تو دیفندر کار درستی بود چون این ماشین بیشتر وقت تو جاده و مسیرای خاکی استفاده میشه و کم پیش میاد که کسی این ماشینو ببره تو مسیرای آفرود خشن و واقعی که برای اون شرایطم توانایی کافی داره
    ولی نکته اینه که اگه قراره از یه ماشین مدام برای آفرودای سختو خشن استفاده کنین شاسی مستقل یکی از واجباته تا نگران کشیده شدن کف ماشین رو زمین و تاب برداشتن شاسی و … نباشین چون این نوع شاسی(نردبانی) طراحی شدن برای تحمل تنش و فشارهای مداوم، هرچند برای سواری راحت و بی سروصدا چندان ایده آل نیستن

    موافقم 3
    مخالفم 11
    1. Rman

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (108 ديدگاه)

      در اینکه شاسی مستقل مزایایی برای آفرود داره، شکی نیست اما اینکه هر خودروی آفرودر بدون شاسی مجزا را Cross over بدونیم و بدون هیچ بررسی بر روی تجهیزات آفرودی اش ضعیف خطابش کنیم، کار اشتباهی هست.

      * این ایده که Land rover هزینه کافی برای توسعه شاسی مستقل نداشته، به نظرم درست نیست. چون لندروور به اندازه کافی شاسی های مستقل برای گروه Range rover طراحی کرده و می تونست اینجا از همون شاسی ها با تغییرات در ابعاد استفاده کنه. دقیقا همین کار را تویوتا با پلت فرم Land cruiser j200 انجام داده و از اون پلت فرم برای خودروهای سایز پایین تری مثل Prado J120/J150 یا FJ cruiser استفاده کرده، لندروور هم می تونست با تغییراتی شاسی های مستقل رنجروور رو استفاده کنه.

      * استفاده از شاسی های monocoque در خودروهای آفرودر یا نسخه های تیون مخصوص آفرود داستان تازه ای نیست و اتفاقا توانایی های آفرود مطلوبی از این ساختار دیده شده. یکی از معروف ترین خودروهای آفرودر جهان با شاسی مونوکوک نسل سوم و چهارم Mitsubishi Pajero هست که با همین ساختار مونوکوک پر افتخارترین ماشین مسابقات رالی داکار است (قهرمانی سال های ۹۲، ۹۳، ۹۷، ۹۸، ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷! هفت سال متوالی …). غیر از پاجرو، jeep cherokee trailhawk هم با داشتن تجهیزات آفرودی مثل قفل دیفرانسل عقب و … از یک خودرو دارای شاسی مونوکوک برای مقاصد آفرودری استفاده کرده. مثال های دیگری هم وجوود دارد. پس الزاما محدودیتی در استفاده از شاسی های مونوکوک در خودروهای آفرودر وجود نداره.

      * به هیچ عنوان نمی خوام منکر مزایای شاسی مستقل برای خودروهای آفرودر بشم اما به نظر من این مزایا امروز از همیشه کمرنگ تر شدن. یکی از مهم ترین مزایای شاسی مستقل، توانایی شاسی در مقابله با ۳ لنگ شدن ماشین هست. ۳ لنگ شدن هم باعث زاویه کابین (آزار سرنشین ها) و باعث هزرگردی لاستیک آزاد (گیر کردن خودرو) میشه اما نه امروز، که از ۱۰ سال پیش سیستم های اصلاح فنربندی (مثل ABC تو Benz یا KDSS تو Toyota و …) ساخته شدن که به کمک سیلندرهای هیدرولیک زاویه ماشین رو اصلاح می کنن و حرکت طولی (بازی) لاستیک ها رو به شدت زیاد می کنن. (اگر دقت کرده باشین لندروور عکس های زیادی از ۳ لنگ شدن دیفندر منتشر می کند که دقیقا منظورش همین نکته هست.) + سیستم های انتقال قدرت هم با پیشرفت شون جلوی هرزگردی لاستیک آزاد رو می گیرن و نمی گذارن ماشین گیر کنه (یا به اصطلاح علمی بانوان تپه کنه!)
      دوستانی که تجربه آفرود در ایران رو دارن، خیلی خوب می دونن که Toyota Prado 150 دارای آپشن KDSS چقدر در مقابل ۳ لنگ شدن قوی تر از Land cruiser j200 و Fj cruiser و Proda j120/j150 با پلت فرم مشابه و فاقد این آپشن هستند.

      * کلارکسون (طرفدار شدید محصولات رنجروور) تو قسمت مقایسه رنجروور با بنتلی و جگوار (قسمت آخر فصل ۱ گرند توور) یه جمله خوب در مورد رنج روور میگه. میگه رنج روور بر خلاف بنتلی و جگوار ماشینی است که برای آفرود ساخته اما خصوصیات شهری رو بهش اضافه کردن! حالا سوال اینجاست، کی با ماشین های حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار آفرود سنگین میره؟
      بهترین ماشین آفرودر جهان هم باشه، نمی تونه ادعا کنه که هیچ وقت لیز نمی خوره. کمترین آسیب موقع لیزخوردن آسیب بدنه است (چپ شدن و … رو بگذاریم کنار)، آسیب بدنه ماشین های گرون چه از نظر هزینه تعمیرات و چه از نظر افت قیمت ماشین، هزینه برداره، بنابراین ماشین هایی مثل Land cruiser، MB G-class، Defender و .. واقعا با هدف آفرود خریده نمیشن که توانایی آفرودی براشون در اولویت باشه. یکی از نشونه های مهم طراحی خودروهای مخصوص آفرود، بچه گلگیر و سپرهای تک رنگ است (مثل Toyota FJ cruiser، Ford bronco، Jeep wrongler و …) که از بعد از آسیب بدنه به راحتی و صرفا با باز و بست چند پیچ، ماشین عین روز اول بشه. پس اصلا مقایسه دیفندر با برانکو و رانگلر درست نیست، رانگلر و برانکو تو آفرودهای سنگین (مخصوصا صخره نوردی) برتری نسبی به دیفندر دارن اما واقعا چقدر راننده دیفندر با این ماشین اونجاها میره!
      اما در عوض شاسی مونوکوک تو جاده از نظر پایداری، مانورپذیری و … مزایای زیادی داره. پس برای کسی که قراره آخر هفته یه سر به ویلاش بزنه و نهایت ۱ ساعت تو گل و آب برونه، دیفندر با شاسی مونوکوک مزایای بیشتری نسبت به شاسی مستقل داره.

      در کل به نظرم لندروور دیفندر ماشین جذابی شده، مخصوصا که با بهبود هندلینگ، نرمی و … میشه ازش به عنوان خودروی زیرپا هم استفاده کرد. دو درش واقعا جذابه و امیدوارم در آینده محصولات دو در شاسی بلند بیشتری وارد کشور بشه.

      موافقم 14
      مخالفم 0
    2. Rman

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (108 ديدگاه)

      شاسی های نردبانی مزایایی برای خودروهای SUV دارن اما مزایای این شاسی ها بیشتر از آفرودرها به کمپانی ها برمی گرده. SUVها اولین بار بر روی شاسی های تراک تولید شدن و عملا هزینه های طراحی پلت فرم یک SUV در ابتدا، صرفا مربوط به تغییرات فنی تعلیق عقب، ضرایب گیربکس و دیفرانسیل ها میشد.
      شاسی های مونوکوک مدت ها بعد از این داستان ابداع شد. شاسی مونوکوک به واسطه محسناتی مثل وزن پایین، هندلینگ بهتر و … به سرعت تو سدان ها جایگزین شد. Cross overها که بعد از ابداع شاسی های مونوکوک ساخته شدن (یا بهتره بگیم رواج پیدا کردن)، محصولات بسیار ساده ای بودن، چون اساسا کافی بود پلت فرم یه سدان رو بر روی شاسی جدید مونتاژ کنند (نهایتا با اضافه شدن دیفرانسیل دوم، تفاوت کراس اوورها با سدان ها تعداد دیفرانسیل بود).
      پس اساسا در طول تاریخ شرکت های بزرگ ساخت SUV سراغ استفاده از شاسی های مونوکوک نرفتن؛ به دو دلیل مهم:
      ۱. تقریبا تمام این شرکت ها (مثل تویوتا، نیسان، GMC و …) در بخش تراک و پیک آپ هم محصولات پرفروشی داشتن و از شاسی های نردبانی به صورت مشترک در وانت ها و SUVها استفاده می کردن. استفاده از شاسی های مونوکوک یعنی ساخت ۲ پلت فرم در هر نسل از خودروها.
      ۲. هر تکنولوژی جدید چندین بخش داره، شاسی های مونوکوک غیر از مهندسی طراحی، نیاز به مهندسی متالوژی (ساخت آلیاژ مناسب با قیمت مناسب) و تکنولوژی ساخت (جوشکاری، خم کاری و …) داشتن که در اون زمان محدود بود. از طرف دیگه شاسی های نردبانی به واسطه خصوصیات ذاتی با دیفرانسیل های یک تکه مرسوم در اون زمان هماهنگ تر بودن.
      اما زمان گذشت! سیستم های تعلیق مجزا به پشرفت خوبی رسیدن، سیستم های فنربندی عالی شدن، سیستم های کنترل بدنه (مثل (ABC تو بنز، KDSS تو تویوتا و ..) ابداع شدن. شاسی های مونوکوک جدید به واسطه نوع آلیاژ و پروسه ساخت، مقاومت کششی و غلتشی به شدت بالاتری نسبت به شاسی های نردبانی پیدا کردن و …
      حالا برای شرکتی مثل لندروور که صرفا SUV می سازه و نیازی به شاسی های نردبانی برای تراک یا پیک آپ نداره، می صرفه که جای استفاده از شاسی های نردبانی، بر روی پلت فرم مبتنی بر شاسی مونوکوک سرمایه گذاری کنه. مقاومت بالاتر شاسی، وزن کمتر، هندلینگ بهتر، تعادل وزن بهتر و ده ها حسن که شاسی مونوکوک برای لندروورها خواهد داشت.

      اما می رسیم به بحث دوم؛ آیا خریدار برای تکنولوژی جدید کمپانی پول میده؟
      یه مثال خوب بزنم. ۳ ماشین معروف از ۳ تا کمپانی معروف که از شاسی مونوکوک استفاده کردن رو مقایسه کنیم:
      Suzuki Grand Vitara
      Mitsubishi Pajero
      Land Rover defender
      هر ۳ تای این ماشین ها از شاسی های مونوکوک تو ساختارشون استفاده شده و هدف شون ساخت ماشین های آفرودی تو کلاس خودشون بوده. هر ۳ تا کمپانی اون قدر تو زمینه مسابقات آفرودی مهارت داشتن که بدونن تقریبا تنها مشکل شاسی مونوکوک نسبت به نردبانی مقاومت کمتر در برابر ۳ لنگ شدن هست (مقاومت کمتر یعنی اینکه شاسی نردبانی کمتر ۳ لنگ میشه، نه اینکه اصلا نشه). وقتی ماشین ۳ لنگ شد و یه چرخ رفت بالا، هرزگردی اون لاستیک تمام نیروی موتور رو می گیره و ماشین زمینگیر میشه.
      مطمئنا مهندسان این شرکت ها ده ها تکنولوژی برای مهار هرزگردی تو این موقعیت بلد بودن و یا حداقل می تونستن با شرکت های ساخت قطعات آفرودی (مثل ARB و …) تو این زمینه مشورت کرده و تجهیزات لازم رو خریداری کنند. اما سوال مهم اینه، خریدار سوزوکی گرند ویتارا چقدر حاضره اضافه پرداخت کنه؟ بودجه محدود خریدار باعث میشه در نهایت سوزوکی ماشین رو به صورت Full Time 4WD بسازه و تنها گزینه اش برای خلاصی از وضعیت ۳ لنگ، دیفرانسیل مرکزی limited slip differential (با قابلیت قفل) باشه.

      میتسوبیشی پاجرو برند محبوب تر و خودرو گرون تری بود، پس میتسوبیشی دست و دلبازتر عمل کرد. نسل چهارم سیستم انتقال قدرت Super Select را ساخت براش، قفل دیفرانسل وسط و عقب گذاشت، سیستم تعلیق جلو رو double wishbone کرد، با ساخت کاپوت آلمینیومی، بالانس بدنه بهتر کرد و …
      در نتیجه Mitsubishi Pajero با همین تکنولوژی تو مسابقات داکار از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷، ۹ بار قهرمان شد (۷ دوره قهرمانی پی در پی). شرکت های رقیب نفس نمی کشیدن اون زمان، اختلاف رکودهاشون با تیم دوم هنوز فوق العاده است.
      اما دو تا مشکل وجود داشت:
      ۱. مخارج توسعه پلت فرم مونوکوک جدید کمرشکن بود، مخصوصا که میتسوبیشی حالا بر خلاف نسل قبلی که پلت فرم Pajero و LR200 (پیکاپ میتسوبیشی) یکسان بودن، باید در هر نسل ۲ تا پلت فرم رو توسعه می داد که هم باعث افزایش هزینه تمام شده خودرو و هم افزایش فاصله عرضه بین دو تا نسل میشد.
      ۲. برند میتسوبیشی محبوب بود اما فاصله محبوبیت اش با تویوتا اون قدری نبود که بتونه هزینه های اضافی ساخت، طراحی و … رو پوشش بده.

      اما داستان لندروور کاملا جداست! لندروور هم نیازی به شاسی نردبانی برای تراک و پیکاپ نداره، هم در بهترین زمان از نظر توسعه سیستم های تعلیق، انتقال قدرت و … قرار داره و هم اینکه برندش اون قدری محبوب هست که طرفدارانش اختلاف قیمت با خودروهای رقیب رو با جون و دل پرداخت کنن. برای همین دیفندر یه دگردیسی کرده، نه صرفا عرضه نسل جدید. کاری که شورلت با کوروت تو نسل جدید کرد و کاملا مشخصه که هر دو تا خودرو چقدر محبوب و خواستنی شدن.
      مطمئنا عمده خریدارهای دیفندر وقت شون رو برای این اطلاعات صرف نمی کنن اما تو تست خودرو، این قدر براشون جذاب شده این ماشین که حتی حاضرن قیمتی معادل یه Range Rover رو برای دیفندر خرج کنن.
      و صد البته لندروور از این تکنولوژی و شاسی به زودی تو محصولات بالارده Range Rover هم استفاده خواهد کرد. تکنولوژی های فوق العاده، برند محبوب، طراحی های زیبا، متریال خوب و صد البته موتورهای طراحی شده BMW …
      حالا میشه گفت Above & Beyond شعار جذابی هست برای لندروور.

      موافقم 10
      مخالفم 1
    3. Rman

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (108 ديدگاه)

      این دو تا کامنت بالا رو 2646 نوشته.
      من فقط کپی کردم.

      موافقم 7
      مخالفم 1
  10. مازیار

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    در ابتدا اعتنا نمیکنند
    سپس به سخره میگیرند
    و در آخر به عنوان حقیقت میپذیرند

    تست های واقعی آف رود هم بزودی انجام میشه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  11. حسین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    مردا هم بذار.اصلا مگه توی سایت زن‌هم میاد؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. RezaRs

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    درک نمی کنم چطور دیفندرر?
    خامومای افرودر انگاز از خانومایی خانه دارر زیادتر شدن اونم خیلیییی

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. R@m!n

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      بخاطر جو فمنیستی این روزهاست. با این خبرا میخوان نشون بدن زن ها تو همه چی مثه مردان. هر چی غیر منطقی تر ارزشمندتر

      موافقم 7
      مخالفم 10
      1. RezaRs

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1613 ديدگاه)

        هعییییییییییییییییییییی

        موافقم 2
        مخالفم 0
  13. ارش

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    اینهمه جایزه یکطرف جایزه بانوان یکطرف خیلی جالبه .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. OMID

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    برام جالبه که اون اوایل یه تیزر از این ماشین اومده بود بیرون که بهش اتهام ضد زن بودن زدن
    گفتن چرا توی این تبلیغ ( که کلا یک نفر داخلش بود ) زن نبوده
    واقعا احمقانه بود

    موافقم 6
    مخالفم 0
  15. یوسف

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (923 ديدگاه)

    ببینید دوستان این 50 همین جایزه بود که امسال دیفندر برد….. شک ندارم که جایزه طراحی WCOTY هم مال دیفندره

    موافقم 10
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا