اولین تجربه رانندگی با نسل جدید رنجروور، بهترین و کاملترین شاسیبلند بازار
نسل جدید رنجروور مثل پیشینیان خود ترکیبی تقریباً بینقص از تجمل، توانایی، تکنولوژی و ظرافت را ارائه میکند. این خودرویی عالی است و من کسانی که مبلغی ششرقمی را برای خرید شاسیبلند لوکسی غیر از رنجروور خرج میکنند، درک نمیکنم زیرا در حال حاضر هیچ خودرویی در بازار وجود ندارد که بهاندازهٔ این یک پکیج کامل را ارائه کند؛ اما در نسل پنجم رنجروور اتفاق عجیبی رخ داده است زیرا هرچند میتوان با پرداخت 260 هزار دلار یک رنجروور SV پرچمدار خرید اما نیازی به این کار نیست. کابین رنجروور پایه SE تقریباً به همان اندازه خیرهکننده و مجلل است و همان راحتی و تجربهٔ رانندگی پویا را با کمتر از نصف قیمت ارائه میکند.
لندروور نسل جدید رنجروور را در دو نسخهٔ کوتاه و کشیده در مدلهای دو ردیفهٔ پنجنفره و یا چهارنفره به بازار عرضه میکند اما ستارهٔ این نسل، نسخهٔ جدید هفتنفره است. این مدل فقط بهصورت کشیده ارائه میشود و برای سفارش صندلیهای ردیف سوم در آن باید 6 هزار دلار پرداخت کرد. دسترسی به صندلیهای ردیف سوم بسیار آسان است زیرا با یک ضربه، هردو ردیف صندلیهای اول و دوم به سمت جلو حرکت میکنند تا دهانهٔ بزرگی برای رسیدن به صندلیهای ردیف سوم فراهم گردد. در این صندلیها بزرگسالان بلندقد هم نسبتاً راحت خواهند بود هرچند که فضای پای 863 میلیمتری در اینجا 15 میلیمتر از مرسدس GLS کمتر است. بهطورکلی، در سفرهای طولانی، افراد خیلی بلندقد باید بین صندلیهای ردیف سوم و دوم جابجا شوند اما برای بزرگسالان کوتاهتر یا بچهها، این صندلیهای اضافی فضای سخاوتمندانهای دارند.
قطعاً در کابین رنجروور جدید تمام سرنشینان بسیار راضی خواهند بود اما لندروور با ارائهٔ گرمکن بهصورت استاندارد در صندلیهای ردیف سوم، از رقبا فراتر رفته است زیرا بیامو این ویژگی را در قالب یک پکیج سفارشی 1,100 دلاری ارائه میکند و مرسدس حتی بهصورت آپشن هم آن را ارائه نکرده است. نکتهٔ جالب اما اینکه رنجروور جدید در نسخهٔ سه ردیفهٔ ششنفره ارائه نمیشود. از صندلیهای ردیف سوم که بگذریم، مزیت اصلی رنجروور نسبت به رقبای مستقیم مثل رولزرویس کولینان و حتی خودروهای دیگری مثل مرسدس بنز S کلاس، فضای پای متغیر در صندلیهای ردیف دوم است که میتواند تا 25 میلیمتر افزایش پیدا کند. صرفنظر از فاصلهٔ محوری کوتاه یا کشیده، صندلیهای نیمکتی در ردیف دوم رنجروور بهخودیخود بسیار راحت هستند اما نسخهٔ چهارنفره، تجملی فرست کلاس را به این صندلیها اضافه میکند.
ماساژور استاندارد، خنککنندهٔ شامپاین و یک میز مرکزی جمع شونده با روکش چوبی یا چرمی از ویژگیهای رنجروور SV چهارنفره هستند. کابین رنجروور شبیه یک مقبره است اما هنگام حرکت با سرعتهای بالا، صدای آزاردهندهٔ لاستیکهای 285 روی رینگهای 23 اینچی آرامش کابین را برهم میزند. ازآنجاییکه صدای تایرها واقعاً آزاردهنده بود، به دنبال آزمایش یک رنجروور با رینگهای 21 یا 22 اینچی هستم تا ببینم این مشکل همچنان باقی است یا نه. این صدا حتی به کنترل عالی سروصدای باد که در رنجروور جدید صورت گرفته هم لطمه میزند.
این کنترل عالی بیشتر به خاطر آئرودینامیک چشمگیر رنجروور جدید است. در نسل جدید این خودرو شکل کلی بدنه بهتر از قبل هوا را عبور میدهد و درنتیجه ضریب درگ 0.30 حاصل شده است. برای مقایسه، ضریب درگ جگوار F-Pace که ارتفاع کمتر و فرمی آئرودینامیکتر دارد، 0.29 است. معماری جدید MLA-Flex نیز باعث کاهش 24 درصدی انتقال سروصدا شده و کابین ساکتتری را ایجاد کرده است. به همین دلیل این را میتوان ساکتترین رنجروور تاریخ دانست؛ اما همهٔ این سکوت به خاطر تغییرات فنی و مونتاژی نیست زیرا لندروور سیستم صوتی سفارشی مریدیان با 35 بلندگو را هم ارائه کرده که تعدادی از این بلندگوها در پشتسری صندلیها تعبیه شده و با استفاده از تکنولوژی مقابله با سروصدا، فضای آرامی را ایجاد میکنند.
توجه به سکوت و آرامش در سیستم تعلیق خودرو هم دیده میشود. تمام نسخههای رنجروور جدید بهصورت استاندارد با تعلیق کاملاً مستقل با فنرهای بادی و طراحی پنج اتصالی در عقب ارائه میشوند که آخری برای اولین بار در یک محصول لندروور دیده میشود. علاوه بر این، کامپیوترها هم از اطلاعات ناوبری استفاده میکنند تا تعلیق را برای مشکلات مسیر پیش رو آماده کنند. سیستم فرمان گیری چرخهای عقب نیز بهصورت استاندارد در تمام نسخههای رنجروور جدید ارائه میشود. درمجموع، رنجروور سواری بسیار راحت و بدون تکانی را به نمایش میگذارد.
برای رنجروور بهزودی نسخهای پلاگینهیبریدی ارائه خواهد شد که به کاهش بیشتر لرزش، ارتعاش و سروصدا کمک خواهد کرد اما در حال حاضر، دو پیشرانهٔ بنزینی موجود هم هیچ مشکلی از این لحاظ ندارند. پیشرانهٔ پایه یک نمونهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با تکنولوژی هیبریدی خفیف 48 ولت است که 400 اسب بخار قدرت تولید میکند. در شتاب گیریهای ملایم، سروصدا و ارتعاش این موتور نامحسوس است و تا زمانی که دور موتور از 3,500 rpm عبور نکند، آوای نرم و دلپذیری را وارد کابین میکند. پیشرانهٔ قویتر اما همان 4.4 لیتری V8 توئین توربوی بیامو است که در مدلهای 50i این شرکت آلمانی ارائه میشوند. صدای این موتور فوقالعاده است اما درعینحال، در هنگام گاز دادنهای سنگین، سروصدای کمتری نسبت به محصولات بیامو دارد.
قطعات دلمان برای آن موتور 5 لیتری V8 سوپرشارژ رنجروور با 565 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تنگ خواهد شد اما این 4.4 لیتری جدید 530 اسب بخار قدرت و مهمتر از آن 750 نیوتن متر گشتاور دارد. ممکن است افزایش این اعداد چندان زیاد نباشد اما موتور جدید حداکثر گشتاور خود را بین 1,800 تا 4,600 rpm ارائه میکند که هم گستردهتر و هم زودتر از بازهٔ 3,500 تا 5 هزار rpm موتور 5 لیتری قدیمی است. نسل قبلی رنجروور حتی در نسخهٔ اسپرت اسویاتوبیوگرافی هم برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 5.1 ثانیه زمان نیاز داشت اما رنجروور جدید در نسخهٔ کوتاه ظرف 4.4 ثانیه این کار را انجام میدهد. برای مقایسه، بیامو X7 M50i با همین موتور ظرف 5.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
رنجروور جدید با موتور V8 پرفورمنس فوقالعادهای دارد. با این موتور که هنگام بالا رفتن سرعت دور گیری بیامانی دارد، خیلی سریع میتوان به محدودیت سرعت بزرگراهها رسید. در جادههای پرپیچوخم هم رنجروور آنقدر قدرتمند بود که کامپیوترها سعی میکردند موتور V8 را مهار کنند. البته پرفورمنس خودرو همچنان آنقدر بود که کامپیوترها نمیتوانستند لذت رانندگی را از بین ببرند ولی این شاهدی بر کشش و نیروی فوقالعادهٔ موتور V8 بیامو است که سیستمهای کمکی را مجبور میکند وارد عمل شوند.
انتخاب موتور شش سیلندر هرچند پرفورمنس خودرو را کاهش میدهد اما با توجه به افزایش پالایش سواری، میتواند برای بسیاری گزینهٔ بهتری باشد. البته برخلاف موتور V8، این شش سیلندر پیشرانهٔ جدیدی برای رنجروور نیست و با همین 400 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور در مدل P400 نسل قبلی هم ارائه میشد. بااینحال، شتاب صفر تا 96 کیلومتر در نسل جدید از 5.9 به 5.5 ثانیه رسیده است. شاید عجیب به نظر برسد اما من تحویل قدرت موتور شش سیلندر را ترجیح میدهم. مثل V8، این موتور هم بازهٔ گشتاور قابلتوجهی دارد که اوج آن بین 2 تا 5 هزار rpm ارائه میشود؛ اما این سیستم هیبریدی خفیف است که به موتور پایه کمک میکند پرفورمنسی تقریباً نزدیک به موتور V8 ارائه کند. درگیر غرش جذاب V8 نشوید، این موتور شش سیلندر خطی در نوع خود یک ستاره است.
انتقال نیروی هردو موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF صورت میگیرد. با قرار دادن انتخابگر Terrain Response روی حالت داینامیک و گیربکس دستی روی حالت دستی، رنجروور کمی شبیه یک فولکسواگن گلف GTI احساس میشود. گیربکس در هنگام ورود به پیچها، دندهها را کم میکند تا هنگام شتاب گیری برای خروج از پیچ دوباره آنها را افزایش دهد. بااینحال، ایکاش کامپیوتر هنگام کاهش سرعت در پیچها، دندهها را تهاجمیتر معکوس میداد.
البته این موضوع به خاطر سرعتی است که رنجروور میتواند در پیچها تحمل کند. این یک شاسیبلند لوکس با تواناییهای آفرود فوقالعاده است و استفاده از آن برای حمله به جادههای پیچدرپیچ مثل تلاش برای خوردن سوپ با چنگال خواهد بود. بااینحال، با سیستم فرمان گیری چرخهای عقب، آنتیرول بارهای فعال، تنظیم عالی سیستم تعلیق و معماری جدید که 50 درصد مستحکمتر از قبل است، رنجروور در پیچها هم عالی عمل میکند. این ماشین مدیریتی عالی در کنترل حرکات بدنه خصوصاً در پیچهای طولانی و باز دارد. البته در پیچهای تنگتر، وزن بالا و تمایل خودرو به کمفرمانی به رفتار عاقلانهتری از سوی راننده نیاز خواهد داشت ولی هیچ بحثی وجود ندارد که این شاسیبلند بریتانیایی بهطور چشمگیری از همیشه چابکتر شده است.
عملکرد سیستم تعلیق رنجروور نیز روی مسیرهای صخرهای و ناهموار مناسب است اما آزمایش آفرودی که لندروور برای رنجروور تدارک دیده بود بهطور عجیبی ضعیف و ساده بود و اصلاً نمیتوانست تواناییهای این خودرو را نشان دهد. بااینحال، قفل دیفرانسیلهای فعال، انبوهی از حالات رانندگی کاربردی و چابکی در سرعتهای پایین به لطف فرمان گیری چرخهای عقب، همگی نشان میدهند که رنجروور جدید در آفرود تواناییهای بالایی خواهد داشت. بااینوجود، تا زمانی که نتوانیم یک رنجروور را در شرایط موردنظر خودمان آزمایش کنیم، تواناییهای آن در آفرود همچنان یک علامت سؤال خواهد بود.
دیگر ویژگیهای رنجروور جدید مثل جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Pivi Pro با قابلیت تنظیم اکثر عملکردهای اصلی، آشنا هستند. این سیستم از طریق یک نمایشگر منحنی زیبای 13.1 اینچی ارائه میشود. علاوه بر این، یک صفحه آمپر دیجیتالی جدید و جذاب هم پشت غربیلک فرمان قرار گرفته است. همچنین مثل همیشه، تناسب، خوشساختی و دقت مونتاژ کابین رنجروور نیز جای هیچ انتقادی باقی نمیگذارد.
در پایان باید گفت قطعاً نسل جدید رنجروور مدل 2022 بهترین و کاملترین خودرویی است که تاکنون در سال 2022 با آن رانندگی کردهام. همچنین همانطور که در ابتدا گفته شد، بهترین انتخاب، تیپ پایهٔ این خودرو خواهد بود که قیمت آن در نسخهٔ کوتاه SE از 104,500 دلار آغاز میشود. قیمت رنجروور میتواند تا 218,300 دلار افزایش پیدا کند که قیمت بسیار بالایی است اما همهٔ تجهیزات و ویژگیهای جذابی که در تیپهای بالایی ارائه میشوند، برای تیپ پایهٔ SE قابل سفارش خواهند بود؛ بنابراین، برای خرید یک رنجروور عالی با همان تجمل، تجهیزات و پویایی رانندگی، به پرداخت مبلغی بیش از 122 هزار دلار نیاز نخواهد بود.
مشخصات فنی
2022 Range Rover SE P400 | |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 400 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 5.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 240 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 11.2 لیتر ترکیبی |
ظرفیت سرنشین | 7 نفر |
ظرفیت یدک کشی | 3.5 تن |
وزن | 2540 کیلوگرم |
قیمت پایه | 111,850 دلار |
قیمت تستشده | 122,000 دلار |
امتیاز | 9.7 از 10 |