لندروور-رنجروور

پادشاه نفس تازه می‌کند، معرفی رسمی نسل جدید رنجروور

سِر رنجروور وارد نسل پنجم خود شده است تا بار دیگر بر عرصهٔ شاسی‌بلندهای لوکس حکمرانی کند. این خودرو با ظاهری آشنا اما مدرن‌تر و تجهیز به جدیدترین تکنولوژی‌ها، آماده است تا دورهٔ جدید سلطنت خود را آغاز کند. نسل جدید رنجروور روی پلت‌فرم جدید MLA-Flex لندروور ساخته شده اما همچنان در دو نسخهٔ کوتاه و کشیده ارائه می‌شود و بسته به تیپ، در مدل‌های چهار، پنج و هفت‌نفره (سه ردیفه) قابل خریداری خواهد بود.

طراحی بیرونی رنجروور جدید استایل باوقار نسل قبلی را تکامل داده و به بلوغ رسانده اما همچنان همه‌چیز را در نهایت سادگی حفظ کرده و از شلوغ‌کاری‌های بیش‌ازحد که این روزها زیاد در طراحی خودروها می‌بینیم اجتناب کرده است. به همین دلیل، خودرو همچنان ساده و شیک به نظر می‌رسد اما درعین‌حال، ویژگی‌های جدیدی مثل چراغ‌های عقب نوآورانه و دستگیره‌های در مخفی هم در آن به چشم می‌خورند. به لطف بهسازی‌های کوچکی مثل همین دستگیره‌ها، ضریب درگ رنجروور به ۰.۳۰ رسیده که برای چنین خودروی بزرگی چشمگیر است.

در رنجروور مدل ۲۰۲۲ از سیستم تعلیق بادی با طرح پنج اتصالی جدید در عقب استفاده شده که از سیستم ناوبری برای تشخیص مسیر پیش رو و انجام تنظیمات مناسب استفاده می‌کند. آنتی‌رول بارهای الکترونیکی هم به‌راحتی سواری خودرو کمک می‌کنند. به گفتهٔ لندروور، این آنتی‌رول بارها سریع‌تر از نمونه‌های هیدرولیکی واکنش نشان می‌دهند. نسل جدید رنجروور همچنین به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم مجهز شده که می‌تواند زاویهٔ چرخ‌های عقب را تا ۷.۳ درجه تغییر دهد تا قدرت مانور خودرو بهتر شود. این سیستم دایرهٔ چرخش خودرو را به زیر ۱۱ متر می‌رساند. همهٔ نسخه‌های رنجروور به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک با قفل فعال دیفرانسیل عقب مجهز هستند که می‌تواند گشتاور را از چرخی به چرخ سمت دیگر انتقال دهد.

نسل جدید رنجروور در آمریکا در ابتدا فقط در دو مدل عرضه می‌شود. مدل پایه P400 نام دارد و به پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ هیبریدی خفیف مجهز است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما باید سراغ مدل P530 بروند که پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و X7 M50i را قرض گرفته است. این موتور ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخ‌ها تحویل می‌دهد تا خودرو ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

اروپایی‌ها اما امکان خریداری مدل‌های دیزلی D300 و D350 را هم خواهند داشت که هردو به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی مجهز هستند. این مدل‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، به ترتیب ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور و ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارند. علاوه بر این، لندروور دو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی بنام‌های P440e و P510e را هم برای رنجروور جدید تدارک دیده است. این نسخه‌ها هردو به پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی، موتور الکتریکی ۱۰۵ کیلوواتی در گیربکس و پکیج باطری ۳۸.۲ کیلووات ساعتی مجهز هستند.

نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی اول ۴۴۰ اسب بخار قدرت دارد اما مجموع قدرت دومی به لطف پیشرانهٔ بنزینی قوی‌تر که به‌تنهایی ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، به ۵۱۰ اسب بخار رسیده است. این نسخهٔ قوی‌تر ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. طبق تخمین لندروور، هردو نسخهٔ هیبریدی رنجروور می‌توانند حداکثر تا ۱۰۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کنند که این عدد در دنیای واقعی حداقل ۸۰ کیلومتر خواهد بود. این نسخه‌های هیبریدی فعلاً فقط در اروپا ارائه می‌شوند و آمریکایی‌ها برای خرید آن‌ها باید تا سال ۲۰۲۳ صبر کنند. همچنین گفته شده در سال ۲۰۲۴ نسخهٔ تمام الکتریکی رنجروور هم ارائه خواهد شد.

در داخل نسل جدید رنجروور خریداران از یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۳.۷ اینچی به همراه نمایشگر لمسی ۱۳.۱ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر این، برای سرنشینان عقب دو نمایشگر سرگرمی ۱۱.۴ اینچی روی پشتی صندلی‌های جلو در نظر گرفته شده و مدل‌هایی که به صندلی‌های عقب اجرایی مجهز باشند، از یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی روی زیر آرنجی میانی هم برخوردار خواهند بود.

اما کابین یک رنجروور غیر از برخورداری از تکنولوژی‌های روز، باید مجلل هم باشد. برای تحقق این مهم، لندروور سیستم صوتی مریدیان ۱۶۰۰ واتی با ۳۵ بلندگو را در نسخهٔ اتوبیوگرافی ارائه می‌کند که از قابلیت مقابله با سروصدا برای ساکت‌تر کردن کابین هم برخوردار است. علاوه بر این، حتی دو بلندگوی ۲۰ واتی هم در هرکدام از چهار پشت‌سری صندلی‌های جلو و عقب نصب شده تا صدایی شبیه به هدفون‌های سطح بالا را ایجاد کند.

نسل جدید رنجروور در تیپ‌های SE، HSE، اتوبیوگرافی و SV به بازار عرضه می‌شود. علاوه بر این، لندروور نسخهٔ ویژهٔ فرست ادیشن را هم برای مدل اتوبیوگرافی ارائه کرده که از ویژگی‌هایی مثل رنگ بیرونی طلایی مات برخوردار است. قیمت پایهٔ رنجروور جدید در آمریکا از ۱۰۴ هزار دلار در مدل P400 SE آغاز شده و نهایتاً به ۱۶۳,۵۰۰ دلار در مدل P530 فرست ادیشن کشیده می‌رسد. بالاترین تیپ این شاسی‌بلند مجلل یعنی SV اما تا سال ۲۰۲۳ در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (923 ديدگاه)

    این موتور bmw حرف نداره….. روی ماشین خودم سال 2005 موتور 4.4 BMW هست اصلا خرابی نداره…. برای من خیلی خوب بوده چون برعکس موتور خود رنجرور تمام قطعات ش ارزونتره… حتی تو چراغ برق هم پیدا میشه

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. Shirko

      ۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (248 ديدگاه)

      ماشین بسیار زیبا شده ، ولی ای کاش جلو پنجرشو یه خورده بزرگتر میکردن تا ابهت ماشین بیشتر می شد .

      موافقم 4
      مخالفم 17
  2. Elsan

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    این چیههه ؟؟
    به طراحان خودروسازان چی شده ؟

    موافقم 6
    مخالفم 33
    1. محسن

      ۷ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      چی شده؟!
      به طراحان خودرو سازان چه شده؟!؟
      جلل الخالق…
      تن تک تک بزرگان و مشاهیر زبان فارسی توی گور لرزید.

      موافقم 12
      مخالفم 0
  3. یوسف

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (923 ديدگاه)

    در مورد خود موتور 5000 رنجرور که چرا کنار گذاشته شده فکر کنم چند دلیل داشت
    1. پایین بودن گشتاور تولیدی موتور نسبت حجم موتور که برا رنجرور با این هیکل کمه ولی واسه دیفندر بدک نیست.
    فکر کنم 625 نیوتن‌ بر متر تولید داشته
    ولی موتور bmw با 4.4 حجم 750 نیوتن بر متر
    تولید داشته
    2. قدیمی بودن و استحلاک زیاد موتور
    3. با توجه به خذف موتورهای پر حجم درون سوز در آینده ارزش سرمایه گذاری نداشت
    و چندین دلیل دیگه….

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. TOYOTA

      ۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (187 ديدگاه)

      رقابت داره داغ میشه
      رنج روور جدید لندکروز جدید امیدوارم کم کم نیسان پاترول جدید هم بیاد

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. پارسا

        ۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (139 ديدگاه)

        از کی تا حالا آخه رنجرور رقیب لندکروز شده؟

        موافقم 15
        مخالفم 6
        1. TOYOTA

          ۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (187 ديدگاه)

          از اول توصیه میکنم جیمز می و خودرو ها چهار در چهار ببینید اونجا موضوع کاملا براتون روشن میشه

          موافقم 1
          مخالفم 4
  4. مهدی

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    نمای عقب آنچنان حس لوکس رو القا نمیکنه اما در کل به شخصه این مدل طراحی یعنی المانهای کلاسیک با نگاه مدرن در عین حال ساده با زوایای تیز رو میپسندم مثل z400 نیسان

    موافقم 9
    مخالفم 12
  5. امیر

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (53 ديدگاه)

    از نظر من نسبت به نسل قبلی به خورده از زیباییش افتاده مخصوصا از نظر طراحی عقب
    طراحی کابین مثل همیشه حرف نداره ولی نسل قبلیش لوکس تر و مجلل تر بود

    موافقم 5
    مخالفم 4
  6. Nima RST

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (121 ديدگاه)

    الله اکبر این همه جلال
    الله اکبر این همه شکوه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  7. net

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    طرح چوب کنسول و خط عمودی مشکی زیر اینه بغل و خط مشکی زیر شیشه عقب بد هست

    موافقم 5
    مخالفم 4
  8. مهراب

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (41 ديدگاه)

    طراحی بیرونی رو خوب کار کرده ولی داشبورد اون حس مجلل قبلی رو نداره شایدم این تریمش اینجوری باشه.
    مانیتور جدا از داشبورد یا همون شناور رو خیلی دوست ندارم

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. net

      ۶ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (3061 ديدگاه)

      مهراب
      افرین به نکته جالبی اشاره کردی منم دوست ندارم این مدل ال سی دی جدا از داشبورد . ال سی دی یا باید روی داشبورد قرار بگیره یا چسبیده باشه به داشبورد

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. مهراب

        ۷ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (41 ديدگاه)

        بله دقیقا.

        موافقم 2
        مخالفم 0
  9. MC20

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1581 ديدگاه)

    برای نجیب زاده انگلیسی ، خوب نیست که به زبان آلمانی صحبت کنه . . . هر چند لهجه BMW لهجه شیرینیه و خیلی ها در دنیا می فهمن . . . در نمای عقب هم ، سنت های پنهان کاخ باکینگهام ، دیگه خیلی به چشم نمی خوره ، سنت هایی که ، شاید ، باعث شدن ، تنها مهمان ۴ چرخ Louvre Museum برای همیشه ، RANGE ROVER ، نجیب زاده ی انگلیسی باشه . . . باز جای شکرش باقیه که زبان فرانسوی سخته و هنوز یاد نگرفته . . .

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. M.K karimi

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    ((طراحی بیرونی رنجروور جدید استایل باوقار نسل قبلی را تکامل داده و به بلوغ رسانده)) راستش با این جمله مخالفم ، با تمام زیبایی ها و دلبریش نسل قبل بلوغ طراحی بیشتری داشت ( چی گفتم خودم نفهمیدم :))) ) ولی مثل کوروت بنظرم این سبک طراحی یه شروعه و احتمالا در نسل های بعدی به بلوغ واقعی خودش میرسه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. محسن

    ۷ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام چه تیتری زدین، لذتش بردیم… دمتون گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا