لندروور-رنجروور

معرفی نسل جدید رنجروور اسپرت، قوی‌تر و پیشرفته‌تر

پس از معرفی نسل جدید رنجروور، حالا نوبت به برادر کوچک‌تر آن یعنی رنجروور اسپرت رسیده است یعنی خودرویی که رقیب پورشه کاین و بی‌ام‌و X5 خواهد بود. ما به به‌روزرسانی‌های طراحی تکاملی محصولات جدید لندروور عادت کرده‌ایم و نسل سوم رنجروور اسپرت هم از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو بدون آنکه تغییری اساسی را در ظاهر تجربه کرده باشد، شیک‌تر و مدرن‌تر از نسل قبلی به نظر می‌رسد. کراس‌اوور جدید لندروور در عناصری مثل چراغ‌های جلوی بسیار باریک و دستگیره‌های در مخفی، هم از نسل جدید رنجروور و هم از اووک کوچک‌تر الهام گرفته است.

در طراحی داخل نیز ارتباط واضحی بین رنجروور اسپرت جدید و رنجروور بزرگ‌تر به چشم می‌خورد اما در اینجا نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنسول میانی با شیب بیشتری طراحی شده‌اند تا نشان دهند رنجروور اسپرت قرار است بیشتر روی پرفورمنس تمرکز داشته باشد. در داخل این خودرو همچنین سرنشینان از فضای پای بیشتر، تنظیم ۲۲ جهتهٔ صندلی‌ها با ماساژور، سیستم تصفیه هوای پیشرفته، سیستم صوتی سفارشی مریدیان ۱۴۳۰ واتی با ۲۹ بلندگو، سیستم فعال مقابله با سروصدا و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۳.۷ اینچی بهره‌مند می‌شوند.

برخلاف طراحی بیرونی، زیر پوست رنجروور اسپرت جدید تغییرات بسیار بزرگی صورت گرفته که اصلی‌ترین آن‌ها استفاده از پلت‌فرم جدید MLA-Flex مشترک با نسل جدید رنجروور است. این پلت‌فرم که فاصلهٔ محوری خودرو را ۵۴ میلی‌متر افزایش داده، برای تجهیز به پیشرانه‌های هیبریدی خفیف، پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی طراحی شده است. بااین‌حال نسخهٔ تمام الکتریکی در سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید و رنجروور اسپرت جدید فعلاً با موتورهای بنزینی، دیزلی و پلاگین‌هیبریدی به بازار خواهد آمد.

خبر خوب اینکه موتورهای چهار سیلندر قدیمی این خودرو حالا با نمونه‌های شش سیلندر خطی جدید جایگزین شده‌اند و برای کسانی که خواهان پرفورمنس بالاتر هستند نیز پیشرانهٔ V8 همچنان در دسترس خواهد بود. مدل‌های پایهٔ رنجروور اسپرت در بازار آمریکای شمالی P360 و P400 هستند که هردو از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توربو استفاده می‌کنند اما این موتور در دو مدل مذکور به ترتیب ۳۶۰ و ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. کسانی که قدرت بیشتری می‌خواهند اما می‌توانند سراغ مدل P530 بروند که مثل رنجروور جدید، به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بی‌ام‌و با ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. این نسخه ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در لیست موتورهای رنجروور اسپرت دو مدل پلاگین‌هیبریدی بنام‌های P440e و P510e هم وجود دارد که هردو از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی و پکیج باطری ۳۸.۲ کیلووات ساعتی استفاده می‌کنند اما اولی ۴۴۰ و دومی ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد. هردوی این نسخه‌ها همچنین طبق معیارهای WLTP می‌توانند تا ۱۱۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کنند.

علاوه بر این، در اروپا دو مدل دیزلی بنام‌های D300 و D350 هم ارائه می‌شود که هردو به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل به ترتیب با ۳۰۰ و ۳۵۰ اسب بخار قدرت مجهز هستند. انتقال نیروی تمام موتورهای رنجروور اسپرت جدید از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF صورت می‌گیرد و تمام مدل‌ها به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. این سیستم هوشمند بوده و در زمانی که تشخیص دهد چرخ‌های عقب از کشش کافی برخوردار هستند، می‌تواند انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را قطع کند تا مصرف سوخت کاهش یابد.

برخلاف اکثر محصولات لندروور، در رنجروور اسپرت بیشتر رفتار و هندلینگ جاده‌ای اهمیت دارد تا توانایی‌های آفرود و به همین دلیل، مهندسان این شرکت تمام نسخه‌های نسل جدید کراس‌اوور میان سایز خود را به کمک‌فنرهای بادی جدید دو محفظه‌ای مجهز کرده‌اند درحالی‌که نسخه‌های بالاتر از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم برخوردار هستند. علاوه بر این، رنجروور اسپرت جدید به سیستم کنترل فعال ۴۸ ولتی بادی‌رول هم مجهز شده که به گفتهٔ لندروور، کنترلی مشابه رنجروور اسپرت SVR قدیمی را با راحتی بیشتری ارائه می‌کند.

هرچند تعداد کمی از خریداران این خودرو از مسیرهای آسفالت فاصله می‌گیرند اما به گفتهٔ لندروور، سیستم تعلیق بادی جدید و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب که رفتار جاده‌ای خودرو را بهبود می‌بخشند، در آفرود هم کمک خواهند کرد. علاوه بر این، نسل جدید رنجروور اسپرت به یک کروز کنترل آفرودی جدید هم مجهز شده است که موارد مختلفی مثل شیب و جهت حرکت خودرو را کنترل کرده و سرعت را متناسب با آن تنظیم می‌کند. در این ماشینی حالتی بنام Wade هم تعبیه شده که ارتفاع از زمین را به حداکثر می‌رساند و تمام دریچه‌های کابین را می‌بندد تا امکان حرکت در عمق حداکثر ۹۰ سانتی‌متری آب را فراهم کند.

نسل جدید رنجروور اسپرت هم‌اکنون برای خرید قابل سفارش است و قیمت آن برای نسخهٔ پایهٔ P360 SE در بریتانیا از ۷۹,۱۲۵ پوند و در آمریکا از ۸۳ هزار دلار آغاز می‌شود که این رقم در مدل P530 First Edition تا ۱۲۱,۵۰۰ دلار بالا می‌رود. هرچند نسل جدید این ماشین به میزان قابل‌توجهی از نسل قبلی با قیمت پایهٔ ۷۰,۹۰۰ دلار گران‌تر شده اما هنوز هم خیلی از رنجروور با قیمت پایهٔ ۱۰۴,۵۰۰ دلار ارزان‌تر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. reza-srt

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (55 ديدگاه)

    واقعا حیفه روی بعضی ماشین ها به جای انجین ۶ یا ۸ سیلندر موتور جارو برقی گذاشت

    موافقم 41
    مخالفم 10
    1. کافر مقدس

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      حیف اونجاست که با 8سیلندر نمیشه قدرت و شتاب و گشتاور یک انجین جاروبرقی رو گرفت وعلا رو هامر هم میذاشتن و طبق معمول میرفتی کلی بنزین میسوزوندی و سرب هدیه میکردی به ریه مابقی

      ای تسلا و لوسید و ریویان و فورد و مرسدس و بی ام و احمق که همه ش دنبال جاروبرقی ساختن هستن ای خاک عالم

      موافقم 20
      مخالفم 37
      1. reza-srt

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (55 ديدگاه)

        حرف تو درسته،شتاب یه یه جارو برقی رو هیجوقت ۸ سیلندر حتی ۱۲ سیلندر هم بهش نمیرسه،ولی یه موضوع،ماسل کار ها یا GtR،یا سوپرا،بدون صدای موتورشون ارزشی دارن؟؟
        همه چی به عدد نیست بعضی موقع ها باید به علاقت هم رجوع کنی،حالا ۱ ثانیه زود تر یا دیر تر به ۶۰ مایل برسی کار به جایی نمیرسونه،

        راستی مگه چند تا از این ماشین های پرطرفدار هست که آلودگی دنیا رو انداختی گردنش،کامیون ها رو،کار‌خونه ها یا… دیگرو درست کنن

        موافقم 24
        مخالفم 4
        1. سیدمحسن

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2 ديدگاه)

          آقارضا کارداری به عقب یاجلوش، اصلن دیدی یافقط ازروی عکس نظرمی ی، بایدت حسرت موندبامافیای خودروی که ماداریم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Reza.M

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (309 ديدگاه)

      عقبش چندان به دل نمیشینه و با اینکه طراحسه داخلیش خیلی قشنگه انتظاره یه فرمونه قشنگ تر داشتم😐…ولی در ماشینه محشریه خصوصا وقتی ۸ سیلندره سوپرچارجش بیرون بیاد

      موافقم 3
      مخالفم 25
  2. مسعود

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (512 ديدگاه)

    عجب چیزیه پسر

    موافقم 22
    مخالفم 1
  3. net

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3136 ديدگاه)

    چراغ جلو و چراغ عقب باریکتر شده خوبه اگر نوک چراغ جلو کمی داخل جلوپنجره نشده بود و مسطح بود قشنگتر میشد و اگر وسط چراغ عقب مشکی نبود قشنگتر میشد.صفحه نمایش بزرگ با حاشیه کم قشنگه اگر شناور نبود و به داشبورد چسبیده بود قشنگتر میشد.مثل ماشینهای دیگر رنجروور اگر ستون شیشه عقب و ستون جلو مشکی متضاد نبود قشنگتر میشد مثلا در این عکسها اگر ستون شیشه جلو و عقب قرمز بود قشنگتر میشد.اگر دو اگزوز دایره ای خاکستری داشت قشنگتر میشد.طراحی داخلی یکپارچه مشکی داشت قشنگتر میشد

    موافقم 4
    مخالفم 20
    1. مازیار

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2465 ديدگاه)

      خیلی دلم میخواد اتومبیل محبوب شما _ البته اگه ساخته شده _ به لحاظ طراحی و ریزه کاری های بدنه (داخلی و خارجی) رو بدونم که چطوری “قشنگتر میشد”
      چون شما بدون استثناء از تمام اتومبیلها ایرادات فراوان طراحی میگیرید
      واقعا دلم میخواد بدونم
      میشه لطفا؟
      و همچنین اگه زحمتی نیست نظرتون رو راجع به طراحی استون مارتین ONE77
      ممنونم

      موافقم 27
      مخالفم 0
      1. reza-srt

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (55 ديدگاه)

        مارچلو گاندینی کی بودی تو؟؟؟

        موافقم 12
        مخالفم 0
      2. net

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (3136 ديدگاه)

        چراغ جلو و چراغ متصل عقب و قوص اطراف شیشه دربها هیوندای ازرا گرنجور مدل ۲۰۱۲ تا اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ شبیه one77 هست.اگر چراغ عقب متصل one77 خط نازک نبود و مثل چراغ عقب ازرا گرنجور پهن بود قشنگتر میشد

        موافقم 2
        مخالفم 8
        1. مازیار

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (2465 ديدگاه)

          پس اگه ONE77 شبیه آزرا گرنجور بود “قشنگتر میشد”
          ممنون همه اون چه که لازم بود رو دونستم

          موافقم 10
          مخالفم 0
  4. مازیار

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2465 ديدگاه)

    سادگی همیشه بهترین گزینه هست
    اما کمپانی های معدودی قادرند سادگی رو با زیبایی
    و ماندگاری ترکیب کنن (عکس آخر)

    موافقم 22
    مخالفم 0
    1. مازیار

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2465 ديدگاه)

      اما نمای عقب اون رندر با چراغهای یکپارچه رو بیشتر دوست داشتم

      موافقم 8
      مخالفم 0
  5. Reza Waffen SS

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (5338 ديدگاه)

    حالا شد یه رنجروور واقعی و دوست داشتنی 👌👌👌

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. hssn

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (477 ديدگاه)

    راجب طراحیش واقعا نمیدونم چی باید بگم…

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. محمد امین

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    به نظرم p510e بهترین باشه چون که مصرف سوخت کمتری داره و به دلیل موتور الکتریکی برای استفاده های شهری و روزمره خیلی مناسب تره و قطعا اصتحلاک کمتری داره نسبت به موتور v8 و در مجموع راندمان بهتری داره
    البته نسخه ی p530 قطعا اسپرت تره …
    رنگ قرمز واقعا برای این ماشین جذابه..‌درسته طراحیش مربوط به خیلی وقت پیشه ، ولی یک درصد از جذابیتش کم نشده

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. javadhy

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (331 ديدگاه)

      جناب پروفایلتون jaguar xj220 هستش یا من اشتباه میکنم؟(نمیدونم چرا یه حسی بهم میگه اشتباه میکنم)

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. محمد امین

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (2168 ديدگاه)

        نه جگوار نبست ، فراری سری p هست ، مخصوص مسابقات استقامتس لمان و دایتونا در دهه شصت طراحی شده، اولین نسلش هم سال ۱۹۶۶ به اسم 330p3 بود که طراحی خودرو های این کلاس رو تغیر داد

        موافقم 6
        مخالفم 0
        1. javadhy

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (331 ديدگاه)

          سپاس بخاطر توجهتون

          موافقم 2
          مخالفم 0
        2. Mf1

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (243 ديدگاه)

          من فکر میکردم یه هایپرکاره جدیده نگو خودرو مال ۶۰ سال پیشه درحالی که بیشتر به یه خودرو امروزی میخوره مشخصه اون زمان فراری چقدر از زمان خودش جلوتر بود هرچند اون زمان برای خودش هایپر کار بوده

          موافقم 1
          مخالفم 0
  8. javadhy

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (331 ديدگاه)

    احساس میکنم نسبت به نسل قبلش افت در طراحی داشته به خصوص در بیرون شایدم چون اولین باره میبینیمش به نظرم آدم از نزدیک این ماشینو ببینه جذاب به نظر بیاد

    موافقم 8
    مخالفم 0
  9. ممد ژانگولر

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    به نظرم طراحی بیرونش خیلی تکراری و‌کهنه شده و جا برای تغییر داشت
    اما داخل عالی 👌

    موافقم 1
    مخالفم 8
    1. ممد ژانگولر

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      رنجرور یعنی این مدل
      آخرشه 👌
      الخصوص رنگ نوستالوژی شتریش :
      https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/range-rover-gets-colour-splash-50th-anniversary

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. AMIR / ARMI

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    به نظرم چراغ ها زیادی در ارتفاع هستن
    رنجروور هم همینجوریه یکم باید پایین تر باشند
    جا داشت جلو پنجرش هم یکم بزرگ تر بشه و ارتفاعش بیشتر بشه
    حس جالبی به من نداد ظاهرش
    داخلش هم کاش درچه های هوا رو مخفی بکنن حالا که اینقدر مینی‌مالیستی دوست دارن

    موافقم 3
    مخالفم 16
  11. پدرام

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    عالیه طراحی اش فقط اون کمپانی هایی که فکر می کنن ابهت و عظمت به گذاشتن گریل گنده است این ماشین رو ببینن و یاد بگیرن برای خودنمایی همیشه نیاز به جنگولک بازی و گریل بزرگ نیست بعضی وقت ها وقار و شکوه تو سادگی هست

    موافقم 13
    مخالفم 0
  12. Hamid

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2442 ديدگاه)

    واقعا با ابهته…
    البته عقبش جا داشت یکم بهتر باشه بنظرم …

    موافقم 10
    مخالفم 0
  13. Farzad

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    دوستان خاطرشون هست یه کاربر خوب داشتیم به اسم ماهان که از تجربیات رانندگیش با رنجروور برامون مینوشت که اونم نمیدونم چرا مثل خیلی های دیگه نمیاد پدال :/

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. مازیار

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2465 ديدگاه)

      امیدوارم بزودی با تجربه تست نسل پنجم رنجروور برگردن

      موافقم 10
      مخالفم 3
    2. Saman

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (181 ديدگاه)

      Farzad ماهان فیک یکی از نویسندگان پدال بود و تنها چیزی هم که تست نکرده بود پاگانی و بوئینگ 747 بود زیاد جدی نگیرید.

      موافقم 5
      مخالفم 7
  14. سهند

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (662 ديدگاه)

    خیلی عالی شده هم از نظر طراحی و هم از نظر تکنولوژی و…
    مطمئنم از نظر کیفیت سواری بهترین شاسی بلند میان سایز است (البته این در نسل قبلیش هم بود)

    موافقم 10
    مخالفم 0
  15. یوسف

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (937 ديدگاه)

    عاشقشم

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      به این میگن طراحی …
      جذاب و ماندگار

      موافقم 7
      مخالفم 0
  16. Jdm باز

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    زیباست ولی عقبش جای کار داره و به نظرم با یه فیس لیفت حل میشه
    کابین هم فوق العاده زیبا و عالی هست
    در کل من خوشم اومد

    موافقم 5
    مخالفم 0
  17. TML BN

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    هر سال چراغ نازک تر😂😂

    موافقم 2
    مخالفم 0
  18. Hadi

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    واقعا طراحی زیبا و بی نقصی داره 👌🏼…

    موافقم 3
    مخالفم 0
  19. سیدمحسن

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقای پدال عزیز، چرا به خودت زحمت میدی، واین همه نیرو وزحمت های طاقت فرسارامتحمل میشی، شمانیک میدانی، که حرفای شمابرای شناساندن محصولات جدیدخودرویی، کارعبث وبیهوده است، تازمانیکه مافیای خودرویی در ایران حاکم است، هیچکدام ازمردم، رفاه ماشینهای خوب ومناسب ر انخواهنددید، پس به خودت زحمت نده لطفا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا