اولین تجربه رانندگی با رنجروور ولار پلاگین هیبریدی 2021
از بین اکثر خودروسازانی که هماکنون با برنامههای الکتریکی سازی خود سر و صدا میکنند به نظر میرسد جگوار لندروور خبرسازترین آنها بوده و البته برنامههای این خودروساز بریتانیایی به زودی رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت.
جدیدترین محصول این شرکت که کمکی الکتریکی گرفته رنجروور ولار است که اولین بار توانستهایم پشت فرمان نسخه پلاگین هیبریدی آن بنشینیم. این خودرو از آنهایی است که همه از راندن آن لذت خواهند برد و شاید خیلی به درد کاربریهای سازمانی و ناوگانی نخورد.
البته مشوقهای مالیاتی و هزینههای کمتر هنوز هم برای کاربریهای سازمانی مناسب هستند و درعینحال استفاده از خودرویی که قیمت تقریباً مشابهی با نسخه بنزینی دارد برای یک خانواده توجیه بیشتری خواهد داشت.
ابتدا بیایید نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم. تولید 49 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر به این معنی است که این خودرو از نظر مالیاتی در دسته 11 درصدی قرار میگیرد درصورتیکه نسخه بنزینی ولار شامل 37 درصد مالیات میشود. از طرف دیگر وجود باتری 17.1 کیلووات ساعتی باعث میشود ولار در حالت الکتریکی شعاع حرکتی 53 کیلومتری داشته باشد.
همچنین در صورت دسترسی به شارژر سریع خواهید توانست 80 درصد باتری را در نیم ساعت شارژ کنید. درصورتیکه از شارژر خانگی استفاده کنید این زمان به یک ساعت و 40 دقیقه افزایش خواهد یافت.
با قدرت 398 اسب بخاری و گشتاور 640 نیوتون متری پیشرانه بنزینی 2 لیتری و واحد الکتریکی، این ولار شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.1 ثانیهای دارد که نسبت به نسخههای دیگر ولار سریعتر محسوب میشود. این عملکرد قطعاً باعث لبخند راننده خواهد شد.
اگر بخواهید به ادعاهای رنجروور در زمینه مصرف سوخت و آلایندگی دست یابید باید بهصورت منظم خودرو را شارژ کنید. در غیر این صورت شما مالک یک خودروی بنزینی بزرگ و سنگین هستید که وجود باتری شاید یک عیب هم باشد!
وقتی که باتری خالی شده و رانندگی با حالت الکتریکی گزینه مدنظر نباشد خودرو بهصورت پیشفرض از قوای محرکه هیبرید کامل استفاده کرده و با استفاده از ترمز باتری را شارژ میکند. البته ولار از تکنولوژی لغو سر و صدا نیز سود میبرد.
پیشرانه 4 سیلندر بنزینی هرگز جذابترین صدا را نخواهد داشت بنابراین لندروور میکروفونهایی را نصب کرده تا صداهای خارجی را بررسی کرده و اقدام به حذف صداهای مزاحم کند. نتیجه این کار سکوت احساسبرانگیز کابین در اکثر اوقات است.
البته شما میتوانید با انتخاب حالت الکتریکی پیشرانه درونسوز را بهصورت کامل خاموش کرده و یا اینکه از حالت صرفهجویی برای در دسترس بودن پیشرانه و شارژ باتری برای استفاده آتی سود برد. ما در اکثر مواقع به خود خودرو اجازه دادیم تا حالت هیبرید را انتخاب کند که گاهی اوقات با وجود تکنولوژی لغو سر و صدای مزاحم باعث میشود شما در فهمیدن اینکه از کدام پیشرانه استفاده میکنید دچار اشتباه شوید.
اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم ولار همیشه یکی از چابکترین اعضای خانواده رنجروور بوده است؛ اما اگرچه فرمان خودرو دقیق و تیز بوده و خودرو در زمان عبور از پیچها خیلی دچار نوسان نمیشود اما ب ام و هنوز هم هندلینگ بهتری دارد.
اما در آفرود وضعیت متفاوت خواهد بود. حتی با وجود فنرهای پیچشی بجای سیستم تعلیق بادی در مدل تست شده، توانایی آفرود بیشتری نسبت به نیازها وجود خواهد داشت. کیفیت سواری خودرو در جاده نیز کاملاً قابلقبول است. سواری ولار پلاگین هیبریدی سفت ترین نیست اما نسبت به برخی رقبا خیلی شاهد تکان نخواهید بود.
پکیج دینامیک نیز باعث شده این شاسیبلند به اندازه کافی شبیه یک رنجروور باشد. ولار چند سالی است که در بازار حضور دارد اما هنوز هم جزو زیباترین قدبلندهای بازار محسوب میشود.
کابین خودرو نیز کاملاً لوکس کار شده و پشت آمپرهای دیجیتال و نمایشگر مرکزی 10 اینچی جزو ویژگیهای شاخص این بخش هستند.
همانگونه که انتظار داریم ولار از ارتباط گوشی هوشمند و ناوبری سود برده و سرویسهای کاملی از جمله بهروزرسانی از راه دور نیز در دسترس هستند.
در کل باید گفت ولار خودروی خوبی بوده و فضای کافی برای چهار تا پنج نفر را فراهم کرده است. همهچیز نیز به زیبایی یک رنجروور ساخته و پرداخته شده است. کابین خودرو نیز به اندازه بدنه آن زیبا طراحی شده است.
فضای بار کمی تحت تأثیر باتری قرار گرفته و گنجایش آن از 748 به 625 لیتر کاهش یافته است.
از نظر تریم و شخصیسازی آپشن ها نیز محدودیت چندانی وجود ندارد. مدل S تست شده با قیمت حدود 62 هزار پوند از تجهیزات مناسبی سود برده هرچند شما میتوانید با مبلغ کمتر مدل پایه یا SE و HSE را انتخاب کنید.
در کل خانواده ولار پلاگین هیبرید قیمت 56550 تا 71020 پوندی داشته و اگر شما به دنبال پرداخت مالیات کمتر باشید انتخاب این خودرو توصیه میشود.
ولار با قوای محرکه پلاگین هیبریدی جذابتر از هر زمان دیگری بوده و حتی در زمان عرضه نیز محصولی جذاب محسوب میشد. این خودرو کمی گرانتر از نسخههای دیگر بوده اما با انتخاب نسخه پلاگین هیبریدی ولار از قدرت بیشتر و مالیات کمتر سود خواهید بود. ولار هنوز هم یک رنجروور بوده و از نظر اشرافیت، پرستیژ و آرامش و رفاه کابین در سطح بالایی قرار دارد.
مشخصات رنجروور ولار S P400e PHEV
- قیمت: 61770 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی به همراه باتری 17.1 کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 398 اسب بخار/640 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 5.1 ثانیه
- حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: زیر 2 لیتر در هر صد کیلومتر