تجربه رانندگی با لندروور دیفندر 90 دیزلی جدید
اولین بار ما پشت فرمان لندروور دیفندر جدید 110 نشستیم و حالا فرصت بررسی برادر کوچکتر یعنی دیفندر 90 به دست آمده است. این خودرو به پیشرانه هیبریدی ملایم جدید D250 مجهز میباشد.
اما در طول یک سال چه تغییراتی رخ داده است؟ لندروور اعلام کرده به دنبال آن است تا پایان دهه جاری میلادی 60 درصد از کل فروشش را خودروهای تمام الکتریکی تشکیل دهند و به این منظور اقدام به تولید محصولاتی بدون آلایندگی خواهد کرد؛ بنابراین به نظر میرسد ارائه نسخه پلاگین هیبریدی دیفندر در آینده نزدیک پلی به سمت خودروهای تمام الکتریکی خواهد بود.
دیفندر 90 خودرویی کاملاً متقاعد کننده است. درحالیکه دیفندر 110 برای جادههای بریتانیا بزرگ به نظر میرسد برادر کوچکتر فاصله بین محوری کوچکتری داشته و بنابراین سواری لذتبخشتر و چابکی بیشتری را ارائه خواهد کرد. البته برادر بزرگتر هم از این نظر استانداردها را کاملاً رعایت کرده است.
این اختلاف بین دو نسخه همواره مدنظر لندروور بوده و هریک باید شخصیت خودشان را در پشت فرمان داشته باشند و قطعاً نسخه 90 همین چیز را نشان میدهد.
پیشرانه نیز هماهنگی خوبی با کلیت خودرو دارد. این پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری دیزلی با دستیار هیبریدی ملایم همراه شده است. شما در زمان حرکت خیلی حضور سیستم هیبریدی را احساس نخواهد کرد زیرا این سیستم فقط به افزایش گشتاور در زمان شروع به حرکت دیفندر کمک میکند و باعث میشود سیستم استارت/استاپ نیز نرمتر کار کند.
این سیستم به افزایش رفاه و آرامش کابین در سرعتهای بالاتر نیز کمک کرده است. با قدرت 246 اسب بخاری و گشتاور 570 نیوتون متری شاهد مجموعهای نرم و قدرتمند هستیم. این پیشرانه دیزلی رضایتمندتر از پیشرانههای 4 سیلندر دیزلی قبلی عمل میکند.
پیشرانه موردبحث نسخه کمتوان از دو پیشرانه دیزلی در دسترس میباشد اما وزن خشک دیفندر 90 برابر با 2228 کیلوگرم است بنابراین از قدرت کافی برای حمل این وزن برخوردار میباشد. این شاسیبلند نمادین مصرف سوخت 8.7 لیتری در هر صد کیلومتر داشته و در هر کیلومتر 230 گرم دیاکسید کربن تولید میکند.
دیفندر 90 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7.6 ثانیهای دارد اما شما با دیفندر هرگز به مسابقه درگ نخواهید رفت بلکه بیشتر به دنبال شتاب گیری بین دندهای و گشتاور زیاد خواهید بود که این گشتاور از دور 1250 پیشرانه در دسترس بوده و دیفندر برای رفتن به بیراههها هیچ کمبود و ترسی ندارد. بیشک گشتاور زیادی که از دورهای بسیار پایین در دسترس میباشد دوستداران آفرود را به وجود خواهد آورد.
خب به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هم اشاره کنیم که تعویضهای نرمی داشته و با پیشرانه هماهنگ است. حتی اگر بهصورت تخت گاز نیز حرکت کنید گیربکس سروصدای زیادی نخواهد داشت.
خودروی تست شده از سیستم تعلیق بادی 1615 پوندی سود میبرد. ما دیفندر با فنرهای فولادی را نیز دوست داشتیم تست کنیم اما شکی وجود ندارد که سیستم تعلیق بادی حتی در نسخه کوتاهتر دیفندر 90 نیز سواری نرم و کنترل شدهای را به ارمغان میآورد.
سواری دیفندر را نباید همانند قالیچههای پرنده دانست چراکه افتادن در چالههای بزرگ حتی با وجود رینگهای کوچک نیز باعث ایجاد لرزش در کابین خواهد شد. این هم یکی از ویژگیهای خاص دیفندر است که تجربه رانندگی نزدیکتری را ارائه میکند؛ و به لطف فاصله کمتر بین اکسلها شاهد جذب خوب دستاندازها هستیم. همچنین دیفندر 90 علاقه بیشتری به تغییر جهت ناگهانی نشان میدهد که دلیل آن وزن کمتر نسبت به دیفندر 110 میباشد.
دیفندر 90 احساس سواری مشابهی به دیسکاوری 2021 داشته اما هنوز هم لذتبخش بوده و توازن خوبی بین راحتی و خشونت ایجاد کرده است. پیشرانه دیزلی دیفندر واقعاً عنصر کلیدی در این معادله است.
دیفندر 90 در تریم SE قیمت 53200 پوندی داشته و خب محصول گرانقیمتی محسوب میشود. در شرایط لیزینگی نیز باید 12 هزار پوند پیشپرداخت و ماهانه 555 پوند را به مدت سه سال پرداخت کنید.
تمامی نسخههای دیفندر به چراغهای جلوی LED، صندلیهای جلوی گرم شونده، نمایشگر مرکزی 10 اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی، دید محیطی سهبعدی، حسگرهای پارک جلو و عقب، کروز کنترل، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و ترمز اضطراری خودکار مجهز هستند.
در تریم SE نیز موارد بیشتری همچون رینگهای 20 اینچی، تریم چرم، سیستم صوتی مریدیان با 10 بلندگو و ساب ووفر، دستیار نقاط کور لندروور، ورود بدون کلید، آینه وسط دیجیتال و... وجود دارند.
یک پله بالاتر مدل HSE قرار میگیرد که 4260 پوند گرانتر بوده و به سانروف پانورامیک و برخی متریال باکیفیتتر مجهز است هرچند حس نمیکنیم این خودرو ارزش اضافه پرداخت را داشته باشد.
از نظر فضای بار و کابین، دیفندر سه درب کمی کوچکتر از دیفندر 110 بوده خودرویی که بهصورت 5، 6 یا 7 نفره در دسترس میباشد.
فضای بار دیفندر 90 برابر با 397 لیتر است اما شکل کلی آن خیلی خوب نیست. همچنین دسترسی به صندلیهای عقب این شاسیبلند سختتر صورت میگیرد اما فضای کلی آن بد نیست.
شکی وجود ندارد که دیفندر 90 شخصیت خاص خودش را دارد و با وجود پیشرانه 6 سیلندر دیزلی هیبریدی ملایم شاهد مجموعهای با گشتاور بالا، نرم و آرام هستیم. شما با انتخاب دیفندر 90 فضای کابین و بار بیشتر دیفندر 110 را از دست خواهید داد اما طراحی دیفندر 90 جذابتر بوده و تکنولوژیهای زیادی نیز در آن وجود دارد. اگرچه تریم SE این خودرو قیمت بالایی داشته اما لیست تجهیزات استاندارد آن رضایت خریداران را جلب خواهد کرد. تعداد معدودی از شاسی بلندها میتوانند جذابیت واقعی دیفندر را ارائه نمایند.
مشخصات لندروور دیفندر 90 D250 SE
- قیمت: 53200 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: 246 اسب بخار/570 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 7.6 ثانیه
- حداکثر سرعت: 188 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.7 لیتر در هر صد کیلومتر