پادشاه نفس تازه میکند، معرفی رسمی نسل جدید رنجروور
سِر رنجروور وارد نسل پنجم خود شده است تا بار دیگر بر عرصهٔ شاسیبلندهای لوکس حکمرانی کند. این خودرو با ظاهری آشنا اما مدرنتر و تجهیز به جدیدترین تکنولوژیها، آماده است تا دورهٔ جدید سلطنت خود را آغاز کند. نسل جدید رنجروور روی پلتفرم جدید MLA-Flex لندروور ساخته شده اما همچنان در دو نسخهٔ کوتاه و کشیده ارائه میشود و بسته به تیپ، در مدلهای چهار، پنج و هفتنفره (سه ردیفه) قابل خریداری خواهد بود.
طراحی بیرونی رنجروور جدید استایل باوقار نسل قبلی را تکامل داده و به بلوغ رسانده اما همچنان همهچیز را در نهایت سادگی حفظ کرده و از شلوغکاریهای بیشازحد که این روزها زیاد در طراحی خودروها میبینیم اجتناب کرده است. به همین دلیل، خودرو همچنان ساده و شیک به نظر میرسد اما درعینحال، ویژگیهای جدیدی مثل چراغهای عقب نوآورانه و دستگیرههای در مخفی هم در آن به چشم میخورند. به لطف بهسازیهای کوچکی مثل همین دستگیرهها، ضریب درگ رنجروور به 0.30 رسیده که برای چنین خودروی بزرگی چشمگیر است.
در رنجروور مدل 2022 از سیستم تعلیق بادی با طرح پنج اتصالی جدید در عقب استفاده شده که از سیستم ناوبری برای تشخیص مسیر پیش رو و انجام تنظیمات مناسب استفاده میکند. آنتیرول بارهای الکترونیکی هم بهراحتی سواری خودرو کمک میکنند. به گفتهٔ لندروور، این آنتیرول بارها سریعتر از نمونههای هیدرولیکی واکنش نشان میدهند. نسل جدید رنجروور همچنین به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم مجهز شده که میتواند زاویهٔ چرخهای عقب را تا 7.3 درجه تغییر دهد تا قدرت مانور خودرو بهتر شود. این سیستم دایرهٔ چرخش خودرو را به زیر 11 متر میرساند. همهٔ نسخههای رنجروور بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک با قفل فعال دیفرانسیل عقب مجهز هستند که میتواند گشتاور را از چرخی به چرخ سمت دیگر انتقال دهد.
نسل جدید رنجروور در آمریکا در ابتدا فقط در دو مدل عرضه میشود. مدل پایه P400 نام دارد و به پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ هیبریدی خفیف مجهز است که 400 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل ظرف 5.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما باید سراغ مدل P530 بروند که پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربوی بامو X7 M50i را قرض گرفته است. این موتور 530 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخها تحویل میدهد تا خودرو ظرف 4.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد.
اروپاییها اما امکان خریداری مدلهای دیزلی D300 و D350 را هم خواهند داشت که هردو به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی مجهز هستند. این مدلها همانطور که از نامشان مشخص است، به ترتیب 300 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور و 350 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارند. علاوه بر این، لندروور دو نسخهٔ پلاگینهیبریدی بنامهای P440e و P510e را هم برای رنجروور جدید تدارک دیده است. این نسخهها هردو به پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی بنزینی، موتور الکتریکی 105 کیلوواتی در گیربکس و پکیج باطری 38.2 کیلووات ساعتی مجهز هستند.
نسخهٔ پلاگینهیبریدی اول 440 اسب بخار قدرت دارد اما مجموع قدرت دومی به لطف پیشرانهٔ بنزینی قویتر که بهتنهایی 400 اسب بخار قدرت تولید میکند، به 510 اسب بخار رسیده است. این نسخهٔ قویتر ظرف 5.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. طبق تخمین لندروور، هردو نسخهٔ هیبریدی رنجروور میتوانند حداکثر تا 100 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کنند که این عدد در دنیای واقعی حداقل 80 کیلومتر خواهد بود. این نسخههای هیبریدی فعلاً فقط در اروپا ارائه میشوند و آمریکاییها برای خرید آنها باید تا سال 2023 صبر کنند. همچنین گفته شده در سال 2024 نسخهٔ تمام الکتریکی رنجروور هم ارائه خواهد شد.
در داخل نسل جدید رنجروور خریداران از یک صفحه آمپر دیجیتالی 13.7 اینچی به همراه نمایشگر لمسی 13.1 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهرهمند خواهند بود. علاوه بر این، برای سرنشینان عقب دو نمایشگر سرگرمی 11.4 اینچی روی پشتی صندلیهای جلو در نظر گرفته شده و مدلهایی که به صندلیهای عقب اجرایی مجهز باشند، از یک نمایشگر 8 اینچی لمسی روی زیر آرنجی میانی هم برخوردار خواهند بود.
اما کابین یک رنجروور غیر از برخورداری از تکنولوژیهای روز، باید مجلل هم باشد. برای تحقق این مهم، لندروور سیستم صوتی مریدیان 1600 واتی با 35 بلندگو را در نسخهٔ اتوبیوگرافی ارائه میکند که از قابلیت مقابله با سروصدا برای ساکتتر کردن کابین هم برخوردار است. علاوه بر این، حتی دو بلندگوی 20 واتی هم در هرکدام از چهار پشتسری صندلیهای جلو و عقب نصب شده تا صدایی شبیه به هدفونهای سطح بالا را ایجاد کند.
نسل جدید رنجروور در تیپهای SE، HSE، اتوبیوگرافی و SV به بازار عرضه میشود. علاوه بر این، لندروور نسخهٔ ویژهٔ فرست ادیشن را هم برای مدل اتوبیوگرافی ارائه کرده که از ویژگیهایی مثل رنگ بیرونی طلایی مات برخوردار است. قیمت پایهٔ رنجروور جدید در آمریکا از 104 هزار دلار در مدل P400 SE آغاز شده و نهایتاً به 163,500 دلار در مدل P530 فرست ادیشن کشیده میرسد. بالاترین تیپ این شاسیبلند مجلل یعنی SV اما تا سال 2023 در ایالاتمتحده عرضه نمیشود.