سقوط آزاد فروش جگوار-لندروور در اثر حمله سایبری و تعرفههای آمریکا
جگوار لندروور (JLR) با انتشار گزارش فروش سهماهه دوم سال مالی ۲۰۲۶ خود، از یک سقوط سهمگین پرده برداشت. این خودروساز بریتانیایی اعلام کرد که حجم فروش عمدهٔ محصولاتش با افت ۲۴.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است. این بحران که در پی یک حمله سایبری گسترده رخ داد، تولید را متوقف و این شرکت را با چالشی جدی مواجه کرد. البته این افت شدید تنها به دلیل حملهٔ سایبری در اوایل سپتامبر نیست. JLR این دوره را سهماههای چالشبرانگیز توصیف کرده و ترکیبی از سه عامل شامل توقف تولید ناشی از حمله هکرها، برنامهٔ از پیش تعیینشده برای توقف تولید مدلهای قدیمی جگوار بهمنظور بازسازی کامل این برند و تعرفههای جدید ایالاتمتحده که بر صادرات JLR به این کشور تأثیر منفی گذاشته را دلیل اصلی این بحران میداند.
آمارها عمق این چالش را بهتر نشان میدهند. فروش این گروه در سهماههٔ سوم به ۸۵,۴۹۵ دستگاه رسیده و در تمام بازارها نزولی بوده است. بیشترین سقوط به ترتیب در بریتانیا با ۳۲.۳- درصد، چین با ۲۲.۵- درصد و خاورمیانه و شمال آفریقا با ۱۵.۸- درصد ثبت شده است. در این میان، برند جگوار با سقوط آزاد ۷۴.۵ درصدی بیشترین آسیب را دیده درحالیکه مدلهای پرفروشی چون دیفندر و رنجروور نیز به ترتیب با کاهش ۲۶ و ۱۳.۳ درصدی مواجه شدهاند. بااینحال، سه مدل رنجروور، رنجروور اسپرت و دیفندر همچنان ستون فقرات شرکت هستند و ۷۶.۷ درصد از کل فروش عمده را تشکیل میدهند.
با وجود این آمار ناامیدکننده، کورسوی امیدی دیده میشود. آدریان ماردل، مدیرعامل JLR، در بیانیهای اعلام کرد که عملیات تولید بهصورت مرحلهای از این هفته از سر گرفته میشود. او ضمن تشکر از مشتریان و کارکنان برای صبوری و تلاششان گفت:
میدانیم که کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است، اما روند بهبودی ما با قاطعیت آغاز شده است.
طبق برنامه، تولید پیشرانه در کارخانه ولورهمپتون از سر گرفته شده و خطوط تولید خودرو در کارخانههای نیترا و سولیهال نیز بهزودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.