لندروور-رنجروور

حراج قدیمی‌ترین لندروور سری I نظامی باقیمانده، کهنه سرباز سال 1948

قدیمی‌ترین نمونهٔ باقیمانده از لندروور سری I نظامی به حراج گذاشته شده و انتظار می‌رود با قیمتی مشابه یک دیفندر صفرکیلومتر امروزی فروخته شود.

اگرچه لندروور سری I پس از جنگ جهانی دوم معرفی شد اما این شاسی‌بلند و جانشینان آن یعنی دیفندر، شهرتی مشابه جیپ CJ و نسل‌های بعدی آن یعنی رانگلر به دست آوردند. این خودروها ساده، کوچک، مقاوم و با پیوندهای نظامی هستند. ارتباط لندروور با ارتش تقریباً بلافاصله پس از شروع تولید این شاسی‌بلندهای کوچک در اواخر سال ۱۹۴۸ آغاز شد. طبق اعلام حراجی ساتبیز، این لندروور سری I در همان زمان ساخته شده و تصور می‌شود قدیمی‌ترین نمونه باقیماندهٔ نسخهٔ نظامی سری I باشد.

به گفته حراجی، این سری I بخشی از اولین سری خودروهایی بود که به ارتش بریتانیا تحویل داده شد و ظاهراً ششمین خودرو از مجموعه‌ای ۲۰ تایی بوده است. این لندروور تا سال ۱۹۶۲ در ناوگان نظامی خدمت کرد. در مقطعی، موتور اصلی توسط ارتش با نمونه‌ای از سال ۱۹۴۹ جایگزین شد که همچنان یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بود. بااین‌حال، قوای محرکه همچنان مشابه نمونهٔ اصلی است و شامل سیستم چهارچرخ محرک دائمی با دو حالت انتقال قدرت می‌شود. حتی پلاکی زیر کاپوت وجود دارد که تغییر موتور را ثبت کرده است.

این لندروور پس از پایان خدمت نظامی در حراجی فروخته شد. از آن زمان تاکنون سه مالک داشته و مالک سوم که از سال ۱۹۸۵ این خودرو را در اختیار دارد، آن را برای فروش عرضه کرده است. این خودرو بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به‌طور کامل بازسازی شده است. در جریان بازسازی کامل یا بازسازی جزئی قبلی، مشخص شد که این خودرو احتمالاً برای خنثی‌سازی بمب یا حمل مهمات استفاده می‌شده است. این لندروور اکنون با رنگ سبز نظامی رنگ‌آمیزی شده و ویژگی‌های نظامی خاص مانند رینگ‌های دوتکه را حفظ کرده است. حتی یک جعبه‌ابزار دارد و به چراغ‌های راهنمای بازویی مجهز شده است.

با توجه به قدمت و اصالت این سری I، شاید شگفت‌زده شوید که ساتبیز انتظار دارد این خودرو قیمتی نسبتاً مناسبی داشته باشد. برآورد قیمت بین ۵۰ تا ۷۵ هزار پوند معادل ۶۸ تا ۱۰۰ هزار دلار است. این مبلغ در میانه بازه قیمتی دیفندر مدرن قرار می‌گیرد که از ۵۷ هزار دلار برای مدل پایه ۹۰ تا ۱۵۲ هزار دلار برای مدل اوکتا با موتور V8 متغیر است. بدون شک دیفندر مدرن بسیار راحت‌تر، ایمن‌تر و سریع‌تر از سری I است اما قطعاً به‌اندازه این کلاسیک جذاب نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای
منبع
carbuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (256 ديدگاه)

    مکانیکی خالص!

    موافقم 5
    مخالفم 1
  2. حمید

    ۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (362 ديدگاه)

    عشق مازیار اومد 😄
    من خودم از طراحی لندرور خوشم نمیاد، جیپ های هم سن این ماشین خیلی زیباتر و جمع و جور تر هستن.

    موافقم 3
    مخالفم 4
  3. یوسف

    ۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    عشق خالص….

    موافقم 2
    مخالفم 2
  4. جواد

    ۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (362 ديدگاه)

    ۵۷۰۰۰ دلار برای این‌ جعبه میوه از زمان جنگ جهانی اونم نسخه پایه؟ 😐
    انگلیسی ها خیلی دوست داشتن اون زمان یچیزی مثل جیپ بسازن ولی آخرشم موفق نشدن.
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/06/Military-Land-Rover-Series-I-2.jpg
    کابین رو ببین آدم یاد غصه هاش میفته، البته نفرت من از این ماشین بیشتر مربوط میشه به انگلیسی های پست فطرت.
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2017/12/1975-Jp-CJ5-Renegade.jpg
    ماشین به این میگن
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2017/12/1970-Kaiser-Jeep-CJ5.jpg
    یا این یکی

    موافقم 6
    مخالفم 4
  5. Taha Ayoobi

    ۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6655 ديدگاه)

    مازیار کجایی که این پست مال توعه

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا