رونمایی از رنجرور اسپرت SV سوپر اسپرت شاسی بلندهای بریتانیا
با اتمام تولید رنجرور اسپرت SVR مدل SV قدرتمندترین نمونه در میان کراس اورهای اندازه متوسط لندرور خواهد بود.
مهمترین دلیل برای جایگزینی SVR با SV توقف عرضهی پیشرانههای سوپرشارژ توسط لندرور است. باتوجه به مصرف سوخت بالا و قوانین مرتبط با آلایندگی در اروپا ادامهی تولید خودروهای جگوار و لندرور از سری SVR با مشکلاتی مواجه شد. حالا موتورهای دوست داشتنی بیامو با ساختار توئینتوربوشارژ محرک رنجرورهای سفارشی خواهد بود.
آنچه به عنوان رنجرور بدون پسوند و پیشوند در بازار جهانی مشهور است؛ یک شاسی بلند پهن پیکر و لوکس با آستانه قیمت 110 هزار دلار محسوب میشود. طبیعتا بسیاری از مردم اروپا و آمریکا، نه تنها علاقهمند خرید خودرویی با ابعاد بزرگ نیستند؛ بلکه توان مالی لازم برای رنجرور را ندارند به همین دلیل رنجرور اسپرت، رنجرور ایوک و رنجرور ولار در بازار جهانی پر طرفدار هستند.
اولین رنجرور اسپرت در سال 2004 معرفی شد این محصول از سال 2022 با نسل سوم تولید میشود و مشابه مدلهای قبل بزرگتر از رنجرور ولار یا رنجرور ایوک است انواع پیشرانه های بنزینی دیزلی و هیبرید و پلاگین هیبرید برای رنجرور اسپرت امروزی ارائه میشود اما نسخه ی SV قویترین نمونه است
مدل 2024 رنجرور اسپرت SV از موتور 4/4 لیتر توئینتوربو بیامو 626 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور میگیرد. پیشرانه ی V8 جدید نسبت به مدل قبلی، 59 اسب بخار و 100 نیوتن متر قویتر است.
در حالت رانندگی عادی 750 نیوتن متر گشتاور وجود دارد اما هنگام شتابگیری و فعالسازی داینامیک لانچ، 800 نیوتن متر فراهم میشود تا سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت به ۳/۶ ثانیه برسد. نهایت سرعت رنجرور اسپرت SV محدود شده به 290 کیلومتر برساعت است. این آمار برای یک شاسیبلند دو دیفرانسیل با وزن 2560 کیلوگرم و ارتفاع سقف ۱/۸۲ متر فراتر از انتظار خواهد بود.
خریداران میتوانند با سفارش چرخهای فیبر کربن 23 اینچ، وزن خالص رنجرور اسپرت را 36 کیلوگرم کاهش دهند. ترمزهای کربن سرامیک برمبو ،نیز برای اولین بار قابل سفارش خواهند بود تا ضمن بهبود ترمزگیری و فرمانپذیری، 34 کیلوگرم سبکتر از ترمزهای استاندارد باشند. همچنین ادوات فیبر کربن بدنه شامل سرتاسر کاپوت جلو، مجموعا 76 کیلوگرم کاهش وزن برای رنجرور اسپرت فراهم میکنند.
تایرهای میشلن پایلوت اسپرت چهارفصل با پهنای 285 میلیمتر در جلو و 305 میلیمتر در عقب، روی چرخهای 23 اینچ ارائه میشوند. سیستم تعلیق رنجرور اسپرت قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و هنگام رانندگی در حالت داینامیک ۱/۵ سانتیمتر به سطح زمین نزدیکتر میشود. بازبینی انجام شده بر گیربکس 8 سرعته و فناوری هوشمند در فنربندی خودرو، فرمانپذیری و کیفیت مانور رنجرور اسپرت SV را نسبت به مدلهای قبل بهبود داده است.
یکی از مهمترین تفاوتهای شکل گرفته برای رنجرور اسپرت SV در کابین و صندلیها دیده میشود. فرم خاص و سبکوزن با طراحی ویژه در این قسمت وجود دارد. همچنین ترانس دیوسر (مبدل سیگنال الکترونیک به واکنش مکانیکی یا انواع دیگر) در صندلیها نصب شده است. این تجهیز، هماهنگ با سیستم صوتی و موسیقی درحال پخش، لرزشهایی به بدن سرنشینان وارد میکند. فناوری جدید با 29 بلندگو و قدرت 1430 وات از برند مریدین (Meridian) ارائه میشود.
اولین مدلهای تولیدی از رنجرور اسپرت SV به عنوان نسخهی ویژه (Edition One) فقط به مشتریان منتخب و وفادار شرکت لندرور فروخته خواهند شد. پیش بینی میشود قیمت نهایی برای خریداران در سال 2024 حدود 120 هزار دلار باشد؛ در حالی که ارزانترین مدل رنجرور اسپرت با پیشرانه 360 اسب بخار آستانه قیمت 80 هزار دلار دارد.