برنده‌ها و بازنده‌های مسابقه 24 ساعته لمان 2025

چهارشنبه 28 خرداد 1404 - 10:30
مطالعه 7 دقیقه
Le-Mans-2025-1
درحالی‌که فراری سومین پیروزی پیاپی خود را در لمان کسب کرد و پورشه عملکرد درخشانی داشت، تویوتا، ب‌ام‌و و شرکت‌های فرانسوی این رقابت را با...
تبلیغات

درحالی‌که فراری سومین پیروزی پیاپی خود را در لمان کسب کرد و پورشه عملکرد درخشانی داشت، تویوتا، ب‌ام‌و و شرکت‌های فرانسوی این رقابت را با ناکامی‌های تلخی به پایان رساندند.

پس از یک هفته پرهیجان، گردوغبار رقابت‌های نود و سومین دوره مسابقهٔ 24 ساعته لمان در 14 و 15 ژوئن 2025 (24 و 25 خرداد 1404) در پیست لاسارته فروکش کرد. رابرت کوبیتسا، فیلیپ هانسون و ییفئی یه با فراری 499P شماره 83 تیم AF کورس، با پیشی گرفتن از پورشه شماره 6 پنسکه موتوراسپرت به اولین پیروزی خود در این رقابت دست یافتند. لمان 2025 شاید هیجان‌انگیزترین نسخه این رقابت نبود اما همچنان رقابتی پر از داستان‌های جذاب در سراسر پیست را به نمایش گذاشت؛ اما چه کسانی با رؤیایی شیرین لاسارته را ترک کردند و چه کسانی با حسرتی سنگین به خانه بازگشتند؟

کپی لینک

برنده: فراری

فراری با پیروزی سوم پیاپی خود در لمان، بار دیگر قدرت خود را به رخ کشید. پس از عملکرد ضعیف در تعیین خط که هیچ‌یک از سه خودروی فراری به جمع شش تیم برتر راه نیافتند (شماره 50 با رتبه هفتم بهترین بود)، کمتر کسی انتظار چنین بازگشتی را داشت؛ اما فراری را هرگز دست‌کم نگیرید. خودروهای کارخانه‌ای به‌سرعت پورشه شماره 5 پنسکه را که در مراحل ابتدایی پیشتاز بود، پشت سر گذاشتند. تا ساعت سوم، شماره 50 به صدر رسید و در یک‌چهارم مسابقه، دو خودروی کارخانه‌ای در جایگاه‌های اول و دوم بودند و شماره 83 در تعقیب آن‌ها در جایگاه سوم قرار داشت. شماره 51 به دلیل جریمه 20 ثانیه‌ای برای سرعت غیرمجاز در پیت، از کورس عقب ماند و شماره 83 به جایگاه دوم صعود کرد. در سپیده‌دم، شماره 51 پیشتاز شد اما چرخش پی‌یر گوئیدی در ورودی پیت، صدر را به شماره 83 تقدیم کرد که بااقتدار فرمانروایی را به دست گرفت. با مشکلات خودروهای کارخانه‌ای، شماره 83 اولین پیروزی سال خود را در لمان کسب کرد و شماره 51 و 50 نیز با کسب جایگاه سوم و چهارم، یک روز تقریباً بی‌نقص را برای اسب رقصان تکمیل کردند. البته بعد از مسابقه، خودروی شماره 50 به دلیل تخلف فنی دیسکوالیفای شد و جایگاه چهارم به کادیلاک رسید.

کپی لینک

برنده: موتوراسپرت لهستان

برای لهستان، لمان 2025 روزی تاریخی بود که رابرت کوبیتسا بالاخره به آنچه لیاقتش را داشت رسید. کمتر از 15 سال پس از تصادف رالی که نزدیک بود جانش را بگیرد، کوبیتسا با عملکردی درخشان، به بهترین فرم خود بازگشت. تلاش‌های او فراری شماره 83 را به پیروزی رساند و افتخار اولین راننده لهستانی برنده کلی لمان را نصیبش کرد. اینتر یوروپول نیز با پیروزی در کلاس LMP2، دومین قهرمانی خود در سه سال اخیر را جشن گرفت. این پیروزی پس از جریمه رانندگی نیک یلولی در یک ساعت پایانی، در هاله‌ای از تردید بود اما او در دورهای نهایی استبان ماسون از اورکای شماره 48 را پشت سر گذاشت و با اختلاف بیش از یک دقیقه پیروز شد. 15 ژوئن 2025 (25 خرداد 1404) روزی بود که لهستان بر دنیای موتوراسپرت حکمرانی کرد آن‌هم کشوری که دهه‌ها در موتوراسپرت دستاوردی نداشت.

کپی لینک

برنده: منثی پورشه

اگرچه پورشه پیروزی کلاس هایپرکار را از دست داد اما در کلاس LMGT3 با تیم شماره 92 منثی، متشکل از ریچارد لیتز، رایان هاردویک و ریکاردو پرا، فراری را مغلوب کرد. این خودرو که از جایگاه چهارم کلاس شروع کرد، به‌تدریج پیشرفت کرد و تا ساعت دهم به جایگاه سوم LMGT3 رسید. با کنار رفتن ب‌ام‌و شماره 46 تیم WRT به دلیل مشکلات فنی، رقابت LMGT3 بین پورشه شماره 92 منثی و فراری شماره 21 ویستا AF کورس شکل گرفت؛ اما پورشه منثی کنترل کلاس را در دست گرفت و به پیروزی شایسته‌ای دست یافت که دومین برد آن‌ها در فصل WEC بود و آن‌ها را به صدر جدول قهرمانی رساند.

کپی لینک

برنده: کوین استره

گرچه استره به مقام دوم بسنده کردام عملکرد او در طول 24 ساعت نشان داد چرا سلاح مخفی پورشه در مسابقات استقامتی محسوب می‌شود. با شروع پورشه شماره 6 پنسکه از جایگاه 21 پس از محرومیت در تعیین خط به دلیل تخلف وزنی، استره کار سختی در پیش داشت؛ اما در استینت ابتدایی مسابقه، استره فوق‌العاده بود به‌گونه‌ای از بین خودروهای مختلف خود را به جایگاه هشتم رساند که گویی رقبا متوقف بودند. عملکرد او پورشه شماره 6 را به کورس بازگرداند و تا نیمه مسابقه این خودرو صدرنشین بود. اگرچه فراری‌ها درنهایت به پورشه رسیدند اما با اشتباهات خودروهای کارخانه‌ای، به‌ویژه شماره 51، استره به جایگاه دوم بازگشت. گرچه نتوانست شماره 83 را بگیرد اما جایگاه دوم اولین سکو را برای پورشه در فصل WEC به ارمغان آورد که عمدتاً به رانندگی درخشان این فرانسوی مدیون بود.

کپی لینک

بازنده: تویوتا

لمان 2025 برای قهرمان سابق هفته‌ای ناامیدکننده بود. درحالی‌که سکو برای تویوتا در دسترس به نظر می‌رسید اما جدا شدن یک چرخ لطمه بزرگی به این تیم زد. تویوتا تعیین خط دشواری هم داشت زیرا خودروی شماره 7 به هایپرپول راه نیافت و در جایگاه 17 قرار گرفت درحالی‌که شماره 8 با وجود صعود، به دلیل خروج سباستین بوئمی از مسیر و ورود به شن‌های پیچ مولسان، زمانی ثبت نکرد و دهم شد. با ادامه مسابقه، تیم شماره 8 بالا آمد و تا نیمه راه به جایگاه دوم رسید درحالی‌که با پورشه شماره 6 پنسکه در رقابت بود؛ اما با بیش از چهار ساعت باقی‌مانده به پایان مسابقه، فاجعه رخ داد و ریو هیراکاوا چرخ جلوی چپ خود را از دست داد و مجبور شد به پیت بازگردد که شانس سکو را از او گرفت. خودروی شماره 7 پیشرفتی پیوسته داشت و ششم شد درحالی‌که شماره 8 پس از مشکلات فنی، مسابقه را در جایگاه 16 به پایان رسید. قانون توازن پرفورمنس (BoP) به ضرر تویوتا تمام شد و با عدم حضور هیچ‌یک از خودروها در سه جایگاه برتر، این برند ژاپنی لمان 2025 با نتیجهٔ ضعیفی به پایان رساند.

کپی لینک

بازنده: ب‌ام‌و

وقتی به نظر می‌رسید همه‌چیز برای ب‌ام‌و خوب پیش می‌رود، بدشانسی محض آخر هفته‌ای امیدوارکننده را در چند ساعت نابود کرد. دو خودروی هایپرکار ب‌ام‌و پس از مسابقه‌ای قابل‌قبول، آماده کسب جایگاه در جمع ده تیم برتر بودند اما در دو ساعت پایانی هر دو دچار مشکل شدند. شماره 15 به دلیل نقص خنک‌کننده و شماره 20 به دلیل مشکل تعلیق، مدت طولانی در گاراژ ماندند و از جمع ده تیم برتر خارج شدند؛ مسابقهٔ خودروی شماره 20 در جایگاه 18 و شماره 15 در جایگاه 32 به پایان رسید. تیم WRT که با دو ب‌ام‌و M4 GT3 اوو در مسابقه حضور داشت نیز با خودروی شماره 46 با رانندگی والنتینو روسی، کلوین ون در لینده و احمد الحارثی، در کلاس LMGT3 پیشتاز بود اما نزدیک به ساعت یازدهم، ون در لینده در شن‌های پیچ‌های پورشه گیر کرد و گرچه به پیت بازگشت اما خیلی زود از مسابقه کناره‌گیری کرد. بدتر از آن، ب‌ام‌و شماره 31 تیم WRT پس از برخورد با یک خرگوش کنار کشید و امیدهای این برند آلمانی برای افتخار در کلاس را بر باد داد.

کپی لینک

بازنده: خودروسازان فرانسوی

برای برندهای خانگی آلپین و پژو، لمان تجربه‌ای تلخ بود زیرا هیچ‌یک نتوانستند برای پیروزی رقابت کنند. پژوها در تمام آخر هفته از سرعت لازم برخوردار نبودند و هیچ‌یک به هایپرپول نرسیدند و در جایگاه‌های 18 و 19 ماندند. شماره 93، با رانندگی پل دی‌رستا، راننده سابق فرمول یک، در ساعت اول پس از تصادف در پیچ‌های پورشه، مسابقه‌اش خراب شد و برای تعمیر به پیت رفت. پژو شماره 94 با استراتژی ماندن طولانی‌تر در پیست ریسک کرد اما درنهایت جایگاه 12 بهترین نتیجه ممکن بود. آلپین با انتظارات بالا پس از کسب سکوی خودرو با خودروی شماره 36 در ایمولا و اسپا وارد لمان شد اما آن‌ها نیز به مشکل برخوردند. جریمه‌ها به هردو خودرو لطمه زد و چرخش ژول گونون در ایندیاناپلیس، شماره 36 را عقب انداخت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.