آینده WEC در سایه جشن صدمین مسابقه و خروج احتمالی پورشه
اواخر سپتامبر ۲۰۲۵، در پیست فوجی ژاپن، مسابقات قهرمانی استقامت جهان (WEC) شاهد برگزاری صدمین مسابقه رسمی خود بود — نقطه عطفی که برگزارکنندگان آن، تا مدتها منتظرش بودند. این رخداد تاریخی نه در سکوت بلکه با هیجان، پیچش و غافلگیریهای زیادی همراه بود.
آلپین؛ برنده غیرمنتظره فوجی
صدمین رقابت WEC (که در قالب مسابقه ۶ ساعته فوجی برگزار شد) هم مانند سایر مسابقات این رقابتها با پیچوتابهای زیادی همراه شد؛ اما نهایتا ورق بازی به نفع خودروی شماره #35 تیم آلپین تغییر کرد تا بتواند جلوتر از خودروی شماره #93 تیم پژو و پورشه شماره #6 به مقام نخست دست پیدا کند. این پیروزی، نخستین برتری جامع آلپین در دوران جدید WEC پس از مونزا ۲۰۲۲ به شمار میرود. جالب اینکه این تیم در تمرینات و تعیین خط جزو ده تیم برتر نبود (در تعیین خط در رده نهم قرار داشت) — اما تصمیمات تیمی در طول مسابقه موجب تغییرات بزرگ شد.
وضعیت جدولها پس از این مسابقه
- در شاخه ابرخودروهای LMH، تیم فراری با ۲۰۴ امتیاز صدرنشین است؛ سپس نوبت پورشه میرسد که با ۱۶۵ امتیاز، جلوتر از کادیلاک ۱۴۳ امتیازی قرار گرفته است.
- در بخش رقابت تیمی، تیم AF Corse با خودروی فراری شماره #۸۳ در صدر قرار دارد و تیم پروتون پورشه با خودروی شماره #۹۹ هم دوم است.
- در بخش LMGT3 نیز تیم منتی با خودروی پورشه 911RSR و ۱۰۵ امتیاز در صدر قرار دارد.
اهمیت صدمین مسابقه برای WEC
رسیدن به ۱۰۰ مسابقه، نه صرفا عددی نمادین بلکه نشانهای از بلوغ، تابآوری و رشد سری مسابقات استقامتی جهانی به شمار میرود. پیش از تاسیس WEC (از ۲۰۱۲ به بعد)، رنگوبوی تازهای به این رقابتها بخشیده شد. هر چند که تغییرات از گروه پرسرعت LMP1 به LMH، حاشیههای زیادی را بهدنبال داشت اما نهایتا موفق شد تا خودروسازان بزرگی را به این رقابتها جذب کند و نام WEC و لمان را دوباره بر سر زبانها بیاندازد. در آغاز، تعداد محدودی از تولیدکنندگان در رقابتها حضور داشتند و تویوتا، برنده بلامنازع بود اما اکنون، تعداد برندهای مطرح در کلاس ابرخودروها به ۸ رسیده؛ رکوردی که هیچ قهرمانی در مقیاس جهانی تاکنون به آن نرسیده است.
داده هایی جذاب از WEC
برگزارکنندگان مسابقات قهرمانی استقامت جهان در یک پست تازه، اطلاعات جذابی را بهمناسبت صدمین مسابقه در پیست فوجی منتشر کردهاند.
- تویوتا رویهمرفته 100 بار جزو سه برند برتر در مسابقات بوده است
- دو تیم AF Corse و پروتون کامپتیشن بیش از 100 مسابقه را در این رقابتها به اتمام رساندهاند
- ابرخودروی پورشه شماره #6 تنها خودروی این رقابتها به شمار میرود که صددرصد مسابقه یک فصل خود را (در سال 2024 و با 1,859 دور) کامل کرد
- بیش از 100 راننده از کشورهای انگلستان و فرانسه در این رقابتها شرکت میکنند
- صدمین خودرویی که در رقابتها به مقام نخست دست پیدا کرده، ابرخودروی پورشه 919 هیبریدی LMP1 است
- تنها در مسابقات فوجی 2013، بحرین 2015، اسپا 2019، کوتا 2020، بحرین 2020، بحرین 2021 و فوجی 2023 بود که صددرصد شرکتکنندگان به خط پایان رسیدند
- برندهای پورشه، فراری، آستونمارتین، تویوتا و کوروت بیش از صد خودرو را برای WEC آماده کردهاند
- برند تایرسازی میشلین موفق شده تاکنون 100 مسابقهدهنده را به خط پایان برساند
آینده رقابت ها
WEC در مسیری پایدارتر و اقتصادیتر هم حرکت کرده است. برگزارکنندگان مسابقات قهرمانی استقامت جهان قصد دارند بهزودی از ابرخودروی پروتوتایپ هیدروژنی خود رونمایی کنند تا ذهن طرفداران را برای پذیرش ابرخودروهای مجهز به این فناوری آماده کنند.
اما حاشیههایی هم پیرامون خروج دوباره یکی از برترین تیمهای تاریخ موتوراسپرت و WEC، پورشه، هم از رقابتها وجود دارد که در صورت پوشیدن جامه عمل، ضربهای سخت به پیکره این رقابتها خواهد زد. نظر شما درباره سیاستهای پیشروی مسابقات قهرمانی استقامت جهان چیست؟