بررسی لکسس LC 500 مدل 2017 جدید
لکسس میگوید LC جدید قطعاً یک خودروی اسپورت نیست. بجای اسپورت بودن، لکسس این خودرو را به عنوان یک گرند تورر بازاریابی کرده و شاید مهمتر از آن ذکر این نکته باشد که LC یک خودروی الهامبخش محسوب میشود. LC خودرویی برای نشان دادن تواناییهای لکسس در زمان ترکیب کردن احساس زیبا با ارزشهای برند میباشد.
ما نسخه اولیه LC 500h را سال پیش راندیم و آن خودرو شاهکاری تکنولوژیک بود. گیربکس نوآورانه و قوای محرکه هیبریدی هماهنگی و عملکرد خوبی داشتند و کابین خوشساخت و آرامش زیاد کابین به وفاداری این خودرو به شاخصههای یک گرند تورر درجه یک کمک میکردند. هماکنون ما این شانس را داشتهایم نسخه آماده تولید 8 سیلندر را تست کنیم تا ببینیم آیا قدرت بیشتر باعث میشود از مدل هیبریدی رویگردان شوید یا خیر!
با هدف فروش تنها 250 دستگاهی در سال 2017 و فروش بیش از 160 دستگاهی در سال قبل، LC حتی قبل از ورود به بازار نقش پولسازی خود را آغاز کرده است.
از نظر بصری اشتباه گرفتن LC 500 کاری سخت است. البته که این خودرو دارای طراحی برجسته هم در زمان پارک بودن و هم در زمان حرکت در بزرگراه است. ما رد پای کمرنگ استون مارتین را در چراغهای عقب نازک خودرو میبینیم درحالیکه بخش جلوی خودرو بیشک بهترین ترکیب از جلوپنجره دوکیشکل لکسس را به نمایش میگذارد.
کابین نیز به طراحی بیرونی احساسبرانگیز است. متریال بکار رفته احساس گرانقیمت بودن داشته و لمس آنها احساس خوبی را منتقل میکند. اجزای کابین به خوبی با یکدیگر چفت شده و برخی از عناصر آن واقعاً خودنمایی میکنند. دستگیرههای درب آلومینیومی که به نظر میرسد بهسوی دربها شناور شدهاند از جمله این جزئیات هستند. صندلیهای خودرو که پوشش آلکانترا دارند دارای عملکرد گرم/سرد شونده بوده و برای رانندههای قدبلند ایده آل محسوب میشوند.
درست جلوی چشمان راننده صفحهنمایش TFT با دورشمار مرکزی قرار دارد. همچنین یک جفت کلید چرخان در دسترس راننده بوده که اهرم سمت چپی میتواند برای خاموش کردن کنترل کشش بکار رود درحالیکه کنترل سمت راستی حالتهای مختلف رانندگی شامل اکو، کامفورت، نرمال، اسپورت و اسپورت پلاس را انتخاب میکند. اگرچه ظاهر این کلیدها کمی عجیب به نظر میرسد اما استفاده از آنها بسیار ساده بوده و نیاز به گشتن در کنسول مرکزی برای انتخاب حالتهای مختلف را حذف کرده است.
با فشار دادن دکمه استارتر پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری گرفته شده از لکسس RC F غرشکنان از خواب برمیخیزد. قدرت پیشرانه از طریق یک گیربکس 10 سرعته جدید به چرخها فرستاده میشود. نسبتهای دوم تا چهارم گیربکس تغییراتی داشتهاند که بنا به گفته لکسس به شما در رانندگی هیجانی کمک شایانی میکند. تعویض دندهها به سرعت انجام گرفته و بهترین حالت استفاده از پدالهای بزرگ پشت غربیلک فرمان است. البته این موضوع را به یاد داشته باشید که تعویض آنها به سرعت بهترین گیربکسهای دوکلاچه نیست.
لکسس کارهای زیادی برای آرامتر و باشخصیت تر کردن پیشرانه 8 سیلندر در این خودرو انجام داده است. برخی ناهنجاریها حذف شده اما در شتاب گیریهای سنگین برخی لرزشها از پیشرانه به کابین انتقال مییابند. سوپاپهای سیستم اگزوز بر پایه استایل رانندگی شما باز و بسته میشوند و صدایی زیبا و فوقالعاده ایجاد میکنند.
افرادی که با قویترین پیشرانههای توربو سر و کار داشتهاند پیشرانه 8 سیلندر تنفس طبیعی LC 500 را در ابتدا کمی تخت خواهند دانست اما اگر برای استفاده از آن در تمامی دورها آماده باشید شاهد تواناییهای پیشرانه خواهید بود.
همچنین شاسی خوب از دیگر ویژگیهای گرند تورر لکسس است. مدلهای اسپورت پلاس دارای فرمان پذیری دینامیک چرخهای عقب بوده و این موضوع باعث میشود LC در پیچهای تند بسیار چابک احساس شود و درعینحال در سرعتهای بالاتر پایداری بیشتری داشته باشد. ما بازخورد بیشتر فرمان را دوست داریم اما احساس کافی برای فهمیدن اینکه چرخهای جلو چهکاری انجام میدهند وجود دارد. همچنین چسبندگی زیادی نیز به چشم میخورد.
با همان سواری عالی و سکوت کابین مدل LC 500h، اما با سرعت بیشتر و صندوق جادارتر، نسخه 8 سیلندر این خودرو یک گرند تورر موثرتر نسبت به برادر هیبریدی بوده اگرچه که انتظار میرود 60 درصد خریداران بریتانیایی نسخه 8 سیلندر باید با مصرف سوخت بیشتر به عنوان نتیجه یک رانندگی درگیر کننده تر کنار بیایند.
اگرچه لکسس LC 500 پرمصرفتر از برادر هیبریدی خود است اما پرفورمنس و کاراکتر بالاتری دارد. این خودرو کاربردیتر نیز بوده و جایی توسط باتریها اشغال نشده است. این خودرو سریع و آرام بوده و لکسس مشکل چندانی با دستیابی به اهداف فروش خود نخواهد داشت. در حقیقت این خودرو تنها با تکیه بر طراحی خود خواهد توانست به فروش مناسبی دست پیدا کند.
مشخصات لکسس LC 500 اسپورت پلاس
قیمت: 85895 پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 5 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 471 اسب بخار/540 نیوتون متر
گیربکس: 10 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 270 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 11.6 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress