تجربهٔ رانندگی با لکسس GX460 بلک لاین مدل 2022، پیرمرد بَزک شده!
نسل دوم لکسس GX بیش از یک دهه پیش به بازار آمد و از آن زمان تاکنون تغییر چندانی نکرده است. البته این خودرو برای مدل 2019 یک بهروزرسانی سبک را تجربه کرد و برای مدل 2021 هم کابین آن بروز شد. GX همچنین یکی از چندین خودروی لکسس است که اخیراً تیپ سطح بالای بلک لاین بهعنوان یک آپشن برای آن ارائه شده است؛ بنابراین، آیا نسخهٔ بلک لاین میتواند سن بالای این اسیووی سالخورده را پنهان کند یا این یکی از آن عملهای زیبایی ناخوشایند است که فقط اوضاع را بدتر میکند؟
یک شاسی دوازدهساله
GX بههیچوجه نمیتواند سن بالای خود را پنهان کند و طراحی بدنه روی شاسی به سبک پیکاپها با اکسل صلب عقب نیز به عملکرد آن روی جادهها لطمه میزند. البته تعلیق چهار اتصالی با فنرهای پیچشی و سیستم کنترل پویایی تعلیق در اکثر مواقع به کنترل سفتی سواری خودرو کمک میکند اما بااینحال، راحتی سواری GX در حد کراساوورهای لکسس یا شاسیبلندهای لوکس رقیب با سیستم تعلیق مستقل نیست؛ اما یکی از مزیتهای شاسی قدیمی GX460 این است که میتوان سیستم کنترل کشش آنرا بهطور واقعی خاموش کرد که این امکان کنترل کمی بیشتری را در آفرود فراهم میکند.
حرکات بدنهٔ خودرو هنگام ورود به پیچها زیاد است و در هنگام ترمز گیریها نیز شیرجهٔ شدیدی دارد (دماغه بسیار به سمت پایین متمایل میشود). سیستم کنترل پایین رفتن از شیبها هم هنگام فعال شدن مثل محصولات تویوتا صدای بلندی دارد که ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد. با فشردن پدال گاز، پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی که 301 اسب بخار قدرت و 446 نیوتن متر گشتاور دارد، این لکسس 2.4 تنی را ظرف 7.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند و مسافت 400 متر را هم پس از 15.8 ثانیه پشت سر میگذارد. این پیرمرد برای متوقف شدن از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت هم به 41.1 متر مسافت نیاز دارد که رقم زیادی است.
تجهیزات بلک لاین
خودروی آزمایشی با قیمت 61,960 دلار (قیمت پایهٔ GX از 56,500 دلار آغاز میشود) بیشتر برای وظایف جادهای و لوکس بودن تنظیم شده است اما با سیستم قفل کنندهٔ محور، دیفرانسیل مرکزی تورسن و سامانهٔ چهارچرخ محرک با حالتهای سنگین و سبک، هنوز هم در آفرود تواناییهای زیادی دارد. بااینحال متأسفانه، لاستیکهای جادهای بریجستون که روی رینگهای آلومینیومی شش پرهٔ خاص بلک لاین قرار گرفتهاند به درد آفرودهای سنگین نمیخورند.
در پکیج بلک لاین تریم کرومی معمولی GX با کرومهای مشکیرنگ یا قطعات همرنگ بدنه جایگزین شدهاند تا خودروی نمای اسپرتتری پیدا کند. محفظهٔ چراغهای LED سه پروژکتوری جلو هم کرومی تیره است اما خود چراغها در آزمایش شبانهٔ ما در جادههای کوهستانی کمی کمنور احساس میشدند. البته نور روبهجلو خوب بود اما حتی با روشن کردن مه شکنها و استفاده از نوربالا هم پیچها بهخوبی روشن نمیشدند. بااینحال این چراغها از لحاظ کثیف شدن مشکلی ندارند زیرا چراغ شوی برای آنها قابل سفارش است. برای این خودرو امکان سفارش کیت بکسل هم وجود دارد که ظرفیت یدک کشی را به 3 تن میرساند.
تکنولوژیهای کابین
GX460 در داخل با بهترین متریالی که لکسس ارائه میکند از سرنشینان پذیرایی میکند. کابین خودرو با ترکیبی از تریم چوبی مشکی مات و چرم خاکستری تزئین شده که هماهنگی خوبی باهم دارند. صندلیهای جلو که به گرمکن، سردکن و تنظیم برقی 10 جهته مجهز هستند، از دوخت متضاد بهره میبرند و غربیلک فرمان هم به روکش چرمی و گرمکن مجهز است. سروصدا در کابین خودرو در سرعتهای بزرگراهی بسیار کم است و صرفاً هنگام فشردن پدال گاز صدای پیشرانهٔ V8 شنیده میشود. گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم دندهها را به نرمی تعویض میکند.
سیستمهای کمکرانندهٔ مبتنی بر رادار GX460 بهخوبی خودرو را کنترل و موجبات راحتی راننده را فراهم میکند تا زمانی که سرعت به کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت برسد. در این صورت دستیار حفظ حرکت میان خطوط غیرفعال شده و با لرزاندن غربیلک فرمان به راننده هشدار میدهد. نمایشگر اطلاعات روی صفحه آمپر خودرو راهنمای زاویهٔ چرخهای جلو را نشان میدهد تا راننده را از جهت دقیق چرخها باخبر کند. این ویژگی به همراه ضریب فرمان متغیر خصوصاً در هنگام پارک کردن یا حرکت روی تپهها مفید خواهد بود.
خود صفحه آمپر نیز در هنگام شب بهخوبی روشن بوده و موجب حواسپرتی نمیشود اما متأسفانه هیچ نشانگری برای روشن یا خاموش بودن چراغها در آن وجود ندارد. استفاده از نمایشگر لمسی جدید 10.3 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بسیار آسانتر از چرخش بین منوها با پد لمسی زیرا هرچند این مثل پد لمسی لپتاپها با فشار ملایمی منو یا گزینهٔ موردنظر را انتخاب میکند اما انجام این کار در هنگام رانندگی سخت است. همچنین وجود دکمههای فیزیکی واقعی برای کنترل رادیو و سیستم تهویه هم ویژگی مثبتی است.
فضای بار و سرنشینان
در ردیف دوم صندلیهای GX460 سرنشینان از 866 میلیمتر فضا پا بهره میبرند اما فضای سر نفر وسطی از دو سرنشین دیگر کمی کمتر است. برای دسترسی به صندلیهای ردیف سوم هم صندلی ردیف دوم سمت شاگرد به سمت جلو حرکت میکند اما صندلیهای ردیف سوم با 744 میلیمتر فضای پا، بسیار تنگ بوده و فقط مناسب افرادی با قد زیر 150 سانتیمتر هستند. در کنسول مرکزی خودرو در جلو دو پورت USB و یک خروجی برق 12 ولت تعبیه شده و در کنسول مرکزی عقب هم دو پورت USB دیگر برای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد.
با باز کردن درب صندوق، فضای باری به حجم 330 لیتر قابلاستفاده خواهد بود که در صورت خواباندن هردو ردیف صندلی عقب، این رقم به 1830 لیتر افزایش پیدا میکند. همچنین میتوان از طریق شیشهٔ عقب که بهطور مجزا باز میشود هم به صندوق بار دسترسی پیدا کرد. در اینجا یک خروجی برق 110 ولت هم تعبیه شده است. خودروی آزمایشی همچنین به باربند سفارشی بلک لاین هم مجهز بود که امکان حمل بار بیشتر روی سقف را فراهم میکند.
جمعبندی
برای کسانی که به دنبال یک اسیووی لوکس با تواناییهای آفرود سنتی هستند، لکسس GX460 بلک لاین مدل 2022 با پیشرانهٔ V8 و نمای مشکیرنگ میتواند انتخاب مناسبی باشد. البته این خودرو از لحاظ ساختاری کاملاً قدیمی شده، برای این کلاس مصرف سوخت بالایی دارد و از بسیاری از تکنولوژیها و تجهیزات مدرن بیبهره است اما نسخهٔ بلک لاین کمک میکند تا این پیرمرد ژاپنی هنوز هم بتواند به حیات خود ادامه دهد.
مشخصات فنی
Lexus GX460 Black Line 2022 | |
پیشرانه | 4.6 لیتری V8 |
قدرت | 301 اسب بخار |
گشتاور | 446 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 7.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.8 ثانیه |
توقف از 96 | 44.1 متر |
شتاب جانبی | 0.71 جی |
طول | 4,879 میلیمتر |
عرض | 1,885 میلیمتر |
ارتفاع | 1,885 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,789 میلیمتر |
وزن | 2405 کیلوگرم |
توزیع وزن | 51 به 49 جلو/عقب |
حجم صندوق بار | 330 تا 1830 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 7 نفر |
ظرفیت بکسل | 3 تن |
مصرف سوخت | 14.7 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 56,500 دلار |
قیمت تستشده | 61,960 دلار |