تجربه و آزمایشلکسوس

پشت فرمان لکسوس RC350 F Sport، آخرین در نوع خود

لکسوس RC350 F Sport AWD با پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی، علیرغم کاستی‌هایی که دارد، همچنان کوپهٔ اسپرت جذابی با قیمت ارزان‌تر از رقبای ژرمن است.

سرنوشت کوپهٔ لوکس لکسوس RC نامعلوم است. نسل کنونی که در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد و آخرین بار در سال ۲۰۱۹ بروز شده، به پایان عمر خود رسیده است. از سوی دیگر، در دنیایی که تحت سلطهٔ شاسی‌بلندها است، کوپه‌های دودر بیشتر برای نمایش اعتبار برندها ساخته می‌شوند تا فروش در بازار. به همین دلیل، احتمالاً لکسوس انگیزه‌ای برای توسعهٔ نسل جدید خودرویی که فروش پایینی دارد نخواهد داشت.

بااین‌حال، RC به دلیل استفاده از پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی که تنها نمونه در این کلاس محسوب می‌شود، کوپهٔ خاصی است. این موتور بین مدل چهار سیلندر پایه و RC F هشت سیلندر قرار می‌گیرد و حالا شانس آزمایش آن را در مدل RC350 F Sport AWD پیدا کرده‌ایم. در آزمایش ما، این کوپهٔ اسپرت ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید که ۰.۱ ثانیه از عدد اعلامی لکسوس کندتر است. همچنین RC350 نمی‌تواند سرعتی در حد ب‌ام‌و M440i xDrive داشته باشد که با ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۱۴ نیوتن متر گشتاور بیشتر، ظرف تنها ۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هرچند موتور V6 لکسوس نیم لیتر حجم بیشتری نسبت به ب‌ام‌و دارد اما فاقد القای اجباری است که این یعنی قدرت خیلی زیادی نخواهد داشت. توربوشارژر می‌تواند این موتور و شاسی را زنده کند اما این فقط برای کسانی مهم است که به دنبال پرفورمنس افراطی هستند و اکثر خریداران، همین قدرت را برای رانندگی‌های روزمره مناسب می‌دانند. علاوه بر این، موتور V6 لکسوس صدای باشکوهی هم دارد.

ازآنجایی‌که RC350 ما از نوع F Sport است، از کمک‌فنرهای تطبیقی و سیستم تعلیق سفت‌تر و اسپرت‌تر بهره می‌برد. تعلیق سفت‌تر روی آسفالت مشکلی ایجاد نمی‌کند و قطعاً در پیست ویژگی خوشایندی خواهد بود اما سواری روی جاده‌های خراب می‌تواند تا حدودی ناراحت باشد. مسافت توقف خودرو از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در آزمایش‌های مختلف کمی متفاوت بود و کوتاه‌ترین مسافتی که ثبت کردیم برای یک خودروی اسپرت طولانی و با کمی تکان خوردن عقب خودرو همراه بود. فرمان نیز در طول آزمایش‌های هندلینگ به حرکت‌های زیادی نیاز داشت.

اما با همهٔ این‌ها، لکسوس هنوز هم نظرها را جلب می‌کند و هرچند خودروهای چابک‌تر و باارزش‌تری در بازار حضور دارند اما RC هنوز هم کوپهٔ اسپرت قابل‌قبولی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، این ماشین قدیمی‌ترین پیشرانه و بزرگ‌ترین موتور شش سیلندر را در بین رقبای اصلی خود دارد که این‌ها باعث مصرف سوخت بالا می‌شوند. البته RC350 با یک باک پر مسافت بیشتری را نسبت به آئودی S5 طی می‌کند (۶۲۰ کیلومتر در مقایسه با ۵۹۰ کیلومتر) اما این به دلیل ۸ لیتر ظرفیت بیشتر باک سوخت لکسوس است.

RC350 در مقایسه با رقبای اصلی خود یعنی ب‌ام‌و M440i و آئودی S5 بیشترین فضای پای جلو را ارائه می‌کند اما فضای پای عقب آن محدود است. همچنین تونل گیربکس هم خودرو بزرگ به نظر می‌رسد. پکیج F Sport در داخل پدال‌های آلومینیومی، ستون فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرم‌کن و تهویه و تریم خاکستری تیرهٔ جذاب با دوخت زرد را به همراه دارد. خودروی آزمایشی ما همچنین به نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۳ اینچی مجهز بود اما حتی نمونهٔ کوچک‌تر ۸ اینچی هم همچنان قابل‌قبول است.

جمع‌بندی

خرید RC350 بیشتر تصمیمی قلبی یا از روی وفاداری به برند خواهد بود. این ماشین به‌عنوان کوپه‌ای اسپرت، خیلی سریع نیست و با وجودی که وزنی برابر با رقبای خود دارد، سنگین احساس می‌شود. کوپهٔ لکسوس از لحاظ کارایی هم امتیازی نمی‌گیرد زیرا مصرف سوخت چندان مناسبی ندارد و در عقب یا صندوق بار فضای زیادی را ارائه نمی‌کند. البته اگر از آپشن‌های ۶,۴۰۰ دلاری نمونهٔ آزمایشی ما مثل پکیج ظاهری ویژهٔ ۱,۲۰۰ دلاری با رنگ خاکستری، سقف و کاپوت مشکی و رینگ‌های ۱۹ اینچی مشکی، سیستم صوتی ۲,۷۲۵ دلاری مارک لوینسون و سانروف برقی ۱,۱۰۰ دلاری صرف‌نظر کنید، RC350 به گزینهٔ قانع‌کننده‌تری تبدیل می‌شود.

قیمت آئودی S5 حدود ۱,۳۰۰ دلار از قیمت پایهٔ لکسوس بیشتر است و برای ب‌ام‌و M440i xDrive باید ۹ هزار دلار بیشتر پرداخت کرد؛ بنابراین، از همهٔ مشکلات RC350 که بگذریم، این خودرو هنوز هم جذاب است. ما نمی‌دانیم این V6 تا چند وقت دیگر ارائه خواهد شد اما احتمالاً چیزی به پایان عمرش باقی نمانده و RC350 F Sport AWD با این موتور تنفس طبیعی زیر کاپوت، جذابیت کوپهٔ لوکس را با قیمتی مناسب‌تر ارائه می‌کند.

نقاط قوت

پرفورمنس مناسب نسبت به قیمت

رانندگی جذاب

صدای عالی موتور V6

نقاط ضعف

قدرت کمتر از رقبا

مصرف سوخت بیشتر از رقبا

کوچک‌ترین صندوق بار در این کلاس

مشخصات فنی

۲۰۲۳ Lexus RC 350 AWD F Sport

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6
قدرت ۳۱۱ اسب بخار
گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۶۱۹ میلی‌متر
طول ۴,۶۹۹ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۹۹ میلی‌متر
وزن خالص ۱۷۹۴ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۵ به ۴۵ جلو/عقب
حجم صندوق بار ۲۹۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۴ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۷.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۸۴ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۶.۵ ثانیه
مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۵۵,۵۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۶۱,۹۹۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۸ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Car love

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (549 ديدگاه)

    موتور ترند به خاک و خون کشوندشون با تیتر😂
    حدود ١٠ ساله دارن واسش بازاریابی میکنن تهش سالی ٢ هزار تا فروش داره تو امریکا! دلیلش که از تیتر و پاراگراف یکی مونده به آخر مشخصه

    موافقم 3
    مخالفم 77
    1. TRD PRO

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      باز خوبه ۱۰ ساله دوام آورده و تولید میشه و طرفدارای وفادار خودشو داره . اما مورد داریم یه خودرو اونم همش بعد یک نسل ( تازه بعد کلی افتخارآفرینی و خریدن جایزه و تبلیغ و بازارگرمی و … ) ، به علت فروش پایین میره کنار . هم خودش هم پسر عموش . اونم تو کلاس سدان که هنوز طرفدار داره . نه اسپرت کوپه :)

      موافقم 64
      مخالفم 6
      1. Car love

        ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (549 ديدگاه)

        فروش جنسیس جی ٧٠ دوازده هزارتاس ،این سالی ٢ هزارتا میفروشه،به این میگی فروش و طرفدار خدایی؟ 😂😂😂😂 اگه قرار به فروش پایین باشه که این با ٢ هزار تا رفته قعر😂

        موافقم 3
        مخالفم 18
        1. TRD PRO

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (6 ديدگاه)

          سوال منم همینه .
          اگه اینقد فروش داشت و خوب بود پس چرا رفت کنار ؟
          حیف نبود اون همه جایزه و آمار فروش بالا و …
          هم خودش هم استینگر کلا محو شدن .
          اصلنم اعداد و آمار ساختگی نیستن 😂

          موافقم 13
          مخالفم 1
  2. دیجی

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    بزودی تب فروش اس یو وی ها فروکش خواهد کرد ودوباره کروک کوپه به اوج بر میگرد

    موافقم 33
    مخالفم 3
    1. TRD PRO

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا هم میشه هنر و زیبایی و طراحی رو تو خودروهای کانورتیبل و کوپه دید . امیدوارم به روزای اوج برگردن این خودروهای جذاب .

      موافقم 32
      مخالفم 2
  3. POUYAN

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    مقاله بیشتر کوبیده این بیچاره رو جای اینکه بخواد براش گرامیداشت بگیره.

    موافقم 26
    مخالفم 1
  4. نانو

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    لکسوس و تویوتا دشمن میکانیک ها

    موافقم 51
    مخالفم 3
  5. PRPR

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    شتابش گویای همه چیز هست

    موافقم 13
    مخالفم 1
  6. MC20

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1615 ديدگاه)

    واقعا برای هرجور رانندگی از جمله ، رانندگی روزمره هم عالیه … از 6 اتمسفریک نباید توقع پرفورمنس 8 سیلندر و داشت … دور و بر 300 اسب ، حالا 10 تا بالا ، 10 تا پایین ، واقعا برای ترافیک شهری ایده آله و کاملا راضی کننده است و حقیقتا جوابه … فقط کاش وزنش رو زیر 1700 کیلوگرم نگه می داشتن ، که فواید زیادی داشت … در نهایت بگم ، مثل همیشه جای این نسخه 6 سیلندر هم ، توو ایران خیلی خالیه 😢😥 …

    موافقم 29
    مخالفم 3
  7. بهنام

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (828 ديدگاه)

    یه دونه Rcf هشت سیلندر رنگ پرتقالی توی فرودگاه استانبول دیدم واقعا کیف کردم . عجب چیزی بود .

    موافقم 20
    مخالفم 1
  8. TRD PRO

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقت تغییر نسلش رسیده . عمر خودشو کرده از سال ۲۰۱۴ . من خودم توقع همین فروش اندک رو هم اصلا نداشتم . همین الانشم با توجه به سن قدیمیش اونم یه کوپه اسپرت v6 ، فروش داشتنش خودش جالبه تو بازار متنوع و شاسی بلند پسند امروز‌ . زنده موندنش تا الان فقط بخاطر همون آرم لکسوسه . وگرنه تو بازار فشرده و سخت امروز حتی پیش میاد یه خودرو با کلی تبلیغ و جایزه های مختلف بعد از تنها یک نسل ، به آخر خط میرسه ( اونم تو کلاس سدان – که وضعش از کوپه اسپرت خیلی بهتره ) ، چه برسه به خودرویی که ۲۰۱۴ تولید شده و نهایت ۲۰۱۹ یعنی ۴ سال پیش یه دستی بهش کشیدن .

    موافقم 17
    مخالفم 3
  9. NAVID۰۰۹۸

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    جونم RC

    بقیه فعلاً بروند یه‌قُل دوقُل بازی کنند تا ببینیم کیه که بتونه تاج پادشاهی سلطان تویوتا لکسوس را بعد از این همه سال موفقیت بکشه پائین !

    البته بعیده تاج پائین کشیده بشه ، چرا ؟!

    چون سلطان تویوتا آشپزخانه و سرآشپزانی داره که به جز آلمان و آمریکا ، برای همه قفل و آرزوست و تمام !!!!!

    موافقم 22
    مخالفم 11
    1. مازیار

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      😂😂😂 دلت شاد😂

      موافقم 5
      مخالفم 0
  10. misha

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ظرفیت سرنشین 5 نفر؟ صندوق عقب هم حساب کردن؟

    موافقم 2
    مخالفم 14
  11. محمد

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (618 ديدگاه)

    تازه می‌فهمم این آریزو چه کپی سمی از لکسوس کرده!
    ولی خب ایراد نداره اگه به صرفه باشه و پول داشته باشم،چرا نخرمش؟

    موافقم 9
    مخالفم 3
  12. امیر

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    اینو بهتون بگم که : هیچوقت یه تویوتا و لکسوس رو از روی مشخصات روی کاغذ ( کاتالوگ ) قضاوت نکنید !! چون در واقعیت یه چیزی خیلی فراتر و به صاحبانشون هدیه میدن 😍😍 ، کیفیت تویوتا چیزی که من به شخصه تا حالا تو هیچ برندی تجربه نکردم و از نظر من هیچکس حتی نزدیکش هم نبوده ، در کل ژاپن عشقه 😍😍🇯🇵🇯🇵🔥

    موافقم 8
    مخالفم 8
  13. BMW

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1219 ديدگاه)

    هم عجیبه هم جالب

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا