دوئل لندروور دیسکاوری و لکسس GX

چهارشنبه 11 مرداد 1396 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
0Lexus-GX-VS-LAnd-Rover-Discovery
بیست و دومین گروه سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه جدیدی بنام کراس‌اوورهای بزرگ لوکس اختصاص دارد. در این گروه کراس‌اوورهای فول سایزی حضور دارند...
تبلیغات

بیست و دومین گروه سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه جدیدی بنام کراس‌اوورهای بزرگ لوکس اختصاص دارد. در این گروه کراس‌اوورهای فول سایزی حضور دارند که بین کراس‌اوورهای متوسط لوکس و اس‌یووی‌های بزرگ لوکس قرار می‌گیرند. همچنین تمامی خودروهای این کلاس مجهز به سه ردیف صندلی بوده و ظرفیت حمل هفت تا هشت سرنشین را دارند. در این گروه از رقابت‌ها خودروهای زیر حضور دارند:

بیوک انکلیو

لینکلن MKT

اینفینیتی QX60

آکورا MDX

لکسس GX

لندروور دیسکاوری

ولوو XC90

آئودی Q7

در اولین دوئل گروه کراس‌اوورهای بزرگ لوکس، لندروور دیسکاوری به رقابت با لکسس GX پرداخته است.

لندروور دیسکاوری

دیسکاوری برای اولین بار در سال 1989 به‌عنوان یک SUV متوسط لوکس توسط لندروور معرفی شد. البته در همین دوران، رنجروور هم به‌عنوان یک SUV لوکس در سبد محصولات لندروور وجود داشت اما دیسکاوری ابعاد کوچک‌تری داشت و در سطح پایین‌تری نسبت به رنجروور قرار می‌گرفت. نسل اول این خودرو تا سال 1998 به تولید رسید و سپس نسل‌های بعدی شامل نسل سوم بین سال‌های 1998 تا 2004، نسل چهارم بین سال‌های 2004 تا 2009 و نسل پنجم بین سال‌های 2009 تا 2016 به تولید رسیدند تا اینکه چندی پیش در سپتامبر سال گذشته نوبت به معرفی نسل ششم رسید. یکی از ویژگی‌های اصلی دیسکاوری در طول تاریخش، استایل جعبه‌ای شکل آن بود اما در نسل ششم، طراحی آن کاملاً متحول شده و طبق زبان طراحی جدید لندروور شکل گرفته است که در آن خبری از استایل جعبه‌ای شکل سابق نیست. همچنین شیشهٔ عقب منحصربه‌فرد دیسکاوری نیز در نسل کنونی وجود ندارد. بااین‌حال حتی معرفی مدل جدید رنجروور اسپرت به‌عنوان یک SUV متوسط لوکس در سال 2004 نیز مشکلی برای دیسکاوری ایجاد نکرد و این خودرو همچنان در سبد محصولات لندروور حفظ شد. البته دیسکاوری برخلاف رنجروور اسپرت، یک SUV سه ردیفه است. نسل ششم دیسکاوری روی پلت‌فرم مشترکی با رنجروور اسپرت و رنجروور ساخته شده و با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد. این موتورها شامل نمونه‌های 2 لیتری چهار سیلندر دیزل، 3 لیتری شش سیلندر دیزل و 3 لیتری شش سیلندر بنزینی می‌شود که ما در این دوئل جهت همخوانی با رقیب ژاپنی همین موتور بنزینی را شرکت داده‌ایم. این پیشرانه که به سوپرشارژر مجهز است توانایی تولید 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور را دارد. برای انتقال نیروی موتور به هر چهارچرخ نیز یک گیربکس هشت سرعتهٔ ZF در نظر گرفته شده است.

لکسس GX

لکسس GX اما سابقهٔ بسیار کمتری نسبت به دیسکاوری دارد. GX که بر اساس تویوتا لندکروزر پرادو ساخته شده بود، برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2002 رونمایی شد. در ظاهر GX نیز قرابت با نسل قبلی پرادو کاملاً مشهود بود. سپس نمایشگاه خودروی گوانگجو جایی بود که نسل دوم یا کنونی GX برای اولین بار رونمایی شد. این نسل هم مانند نسل قبلی بر اساس تویوتا پرادو ساخته شده و در اصل نسخهٔ لوکس پرادو محسوب می‌شود. درست مثل لکسس LX که نسخهٔ لوکس تویوتا لندکروزر است. GX اما در سبد محصولات لکسس بین مدل پرچم‌دار LX و مدل RX قرار می‌گیرد. البته GX هم مانند دیسکاوری یک SUV سه ردیفه است. لکسس این SUV را برای سال 2014 مورد فیس‌لیفت قرار دارد که عمده تغییرات آن در قسمت جلویی انجام شده بود و جلوپنجرهٔ جدید دوکی‌شکل لکسس نیز برای آن ارائه گردید اما در قسمت عقب همچنان تا حد زیادی به تویوتا لندکروزر پرادو شبیه باقیمانده است. با توجه به اینکه لکسس GX بر اساس پرادو ساخته شده، از ساختار بدنه روی شاسی استفاده می‌کند و بنابراین یک SUV واقعی محسوب می‌شود. این SUV ژاپنی هم‌اکنون با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که یکی از آن‌ها صرفاً مخصوص بازار چین است؛ بنابراین در بازارهای جهانی تنها با یک موتور و در یک مدل با نام GX460 عرضه می‌شود. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی است که 305 اسب بخار قدرت و 445 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آیسن به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. البته GX در حال حاضر تقریباً پا به سن گذاشته است و مشخص نیست که آیا لکسس و در رأس آن تویوتا قصد ساخت نسل جدید آن‌را دارد یا نه.

مشخصات فنی

لندروور دیسکاوری

لکسس GX460

پیشرانه

3 لیتری V6

4.6 لیتری V8

تنفس

سوپرشارژ

طبیعی

قدرت

340 اسب بخار

305 اسب بخار

گشتاور

450 نیوتن متر

445 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

6 ثانیه

7 ثانیه

مسافت 400 متر

14.3 ثانیه

15.5 ثانیه

حداکثر سرعت

210 کیلومتر/ساعت

180 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

10.9 لیتر (ترکیبی)

13.5 لیتر (ترکیبی)

وزن

2148 کیلوگرم

2326 کیلوگرم

ظرفیت بکسل

3.5 تن

3 تن

طول

4.97 متر

4.88 متر

فاصلهٔ محوری

2.92 متر

2.79 متر

قیمت پایه

50,985 دلار

52,655 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9800621]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.