بررسی لکسس LX570 مدل 2018 پنج سرنشین
شاخصههایی نظیر پلتفرم بزرگ به همراه پیشرانه V-8، از جمله دلایلی است که لکسوس LX570 را به یک شاسیبلند فولسایز با اصالت بدل نموده است. این خودرو از سال ۱۹۹۶ وارد بازار شد و نسخه فعلی آن از سال ۲۰۰۸ مهمان جادههای سراسر دنیا بوده است. ده سال پس از آخرین به روزرسانی عمده، LX با یک آپشن جدید عرضه میشود که پیش از این هرگز به همراه ان در میادین ظاهر نشده بود و آن چیزی نیست جز حذف ردیف سوم صندلیها و عرضه این خودرو با دو ردیف صندلی.
اگر فکر میکنید که این کار لکسس اشتباه است _چرا که معمولا همه تولیدکنندهها به محصولات خود صندلی اضافه مینمایند_ بهتر است بدانید که در عوض حجم فضای محفظه بار بسیار افزایش یافته و شما میتوانید وسایل زیادی را در مسافرت به همراه خود داشته باشید. با حذف ردیف سوم صندلیهای لکسوس LX در حدود 164 لیتر به فضای پشت صندلیهای ردیف دوم اضافه شده و حجم آن را از 1266 به 1430 لیتر افزایش داده است که برای جای دادن بسیاری از وسایل همچون دوچرخه، کیف وسایل گلف و بارهای حجیم مناسب به نظر میرسد.
از باب مقایسه، لکسس RX دارای فضایی به میزان 529 لیتر در پشت صندلیهای ردیف دوم خود است. به جرأت میتوان گفت که حجم محفظه بار لکسس LX دو ردیفه، یکی از بزرگترینها در میان شاسیبلندهای فول سایز سراسر دنیاست. البته اگر مایل هستید که بیش از ۵ نفر در خودروی خود سوار کنید لازم است بدانید که دو سرنشین به راحتی قادر هستند تا در قسمت پشت صندلیهای ردیف دوم، برای خود نوعی کمپ استراحت دایر نمایند.
ورای افزایش حجم محفظه بار، سطح به روزرسانی سایر نقاط کابین در حداقل قرار داشته اما با این وجود، کابین لکسوسLX570، فضای بسیار مناسبی به جهت نشیمن است. صندلیها بسیار راحت بوده و فضای پای راننده و سرنشینان کاملاً گسترده است.
تزیینات چوبی لاک الکلی در بسیاری نقاط کابین نظیر غربیلک فرمان و پنل دربها به چشم میخورند، طراحی داشبورد و مجموعه کابین شیک و زیباست به طوری که به خوبی حس یک خودروی لوکس را در ذهن سرنشینان تداعی میکند. آگاهی یافتن از تنظیمات صحیح متعلقات کابین نیز چندان زمانبر نخواهد بود.
همانند فضای داخلی، طراحی بیرونی چندان بویی از به روزرسانی نبرده و تنها نسبت به نسخه سال ۲۰۱۵، در نمای روبرو از جلوپنجره دوکی شکل بزرگتر برخوردار شده است. همچنین برخی از ویژگیهای جدید نظیر هدلامپهای LED، رینگهای آلیاژی 20 اینچی، چراغهای بزرگ عقب از نوع LED و درب عقب دو تکه، در نمای بیرونی به چشم میخورد.
شش رنگ مختلف برای بدنه خودرو عرضه شده و نسخه دوردیفه نیز به طور استاندارد از ریل سقفی و باربند بهرهمند شده است. قلب تپنده این خودرو یک پیشرانه ۵.۷ لیتری V-8 است که توانایی تولید قدرتی برابر با ۳۸۳ اسب بخار و گشتاور 546 نیوتنمتر را داراست. یار پیشرانه در انتقال نیرو به تمام چرخها یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک است.
اگرچه توان حاصل از این مجموعه برای حرکت دادن یک خودروی 2631 کیلوگرمی کافیست اما منجر به سرعت و چابکی بالای آن نخواهد شد؛ منتهی چیزی تحت عنوان فقدان نیرو، در زمانی که به آن احتیاج داشته باشید، احساس نخواهد شد. قدرت ترمزها کاملا مناسب بوده و با کوچکترین فشاری بر روی پدال ترمز، این غول پهنپیکر از حرکت بازخواهد ایستاد.
ظرفیت یدککشی لکسس LX570 دوردیفه معادل 3175 کیلوگرم بوده و میزان مصرف سوخت آن به ترتیب در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی برابر13.1 و 18.1 و 15.7 لیتربرصد کیلومتر است.
این خودرو بسیاری از قابلیتهای دینامیکی شاسیبلندهای بزرگ با ساختار بدنه-روی-فریم را حفظ نموده است. در عبور از پیچ به طرز دراماتیکی تکان میخورد و غرش پیشرانه به اندازه کافی وارد کابین می شود. البته شرکت لکسس میزان نرمی سیستم تعلیق را بالا برده و شدت صدای ورودی به کابین را نیز تقلیل داده است. سامانه فرمان برقی هم به منظور حصول هندلینگ راحتتر مورد بهینهسازی قرار گرفته است. در مسیرهای مستقیم سواری لکسس بسیار راحت و خوشایند است. شیشه بزرگ جلو نیز دید خوبی به بیرون فراهم می نماید.
سامانه چهار چرخ محرک به همراه سیستم تنظیم الکترو هیدرولیکی ارتفاع تعلیق، به طور استاندارد بر روی لکسس LX570 ارائه شدهاند.
در ضمن سامانه عملکرد کرال به همراه سیستم کنترل کشش چند حالته، قابلیتهای آفرود این خودرو را افزایش دادهاند. اما متاسفانه لاستیکهای فاق کوتاه و رینگهای ویژه ۲۰ اینچی، چندان مناسب مسیرهای آفرودی نیستند.
نسخه دو ردیفه لکسوس LX تنها در قالب یک تریم عرضه میشود که به طور استاندارد از امکانات ذیل بهره میبرد:
سامانه کمکی پارک، مانیتورینگ نقاط کور، هشدار ترافیک پشت سر، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم اطلاعاتسرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی که از بالای داشبورد قد برافراشته است.
متاسفانه کار با سیستم اطلاعات سرگرمی حین رانندگی دشوار بوده و کنترلگر آن حساسیت بسیار بالایی دارد.
لکسس همچنین اجازه دستیابی به مجموعه نرمافزارهای Enform خود را صادر کرده که از طریق این قابلیت شما میتوانید موتور خودرو و سیستم تهویه را از راه دور روشن یا خاموش نموده، قفل دربها را باز و بسته نمایید و یا خودرو را در یک پارکینگ شلوغ به راحتی جانمایی کنید.
بهای لکسس LX570 دو ردیفه معادل 85,380 دلار است که در حدود پنج هزار دلار نسبت به نسخه سه ردیفه ارزانتر بوده و هزار دلار بیشتر از قیمت نسخه پایه لندکروزر است.
با این وجود لکسس LX دو ردیفه از نقاط قوت زیادی برخوردار است: محفظه بار بسیار حجیم، پیشرانه قدرتمند V-8 و سواری آسایشبخش که در مسافرتهای طولانی بسیار خوشایند خواهد بود.
اگر توانایی پرداخت مبلغ ۸۵ هزار دلار را دارید و مایلید که از بسیاری حریفان مدرنتر این خودرو چشمپوشی نمایید، لکسوس LX570 دو ردیفه یک محصول رقابتی و توانا در این کلاس به شمار میرود که میتواند موجبات رضایت و خرسندی شما را فراهم نماید.
منبع: motor1