لکسوس LBX موریزو RR، نسخه اسپرت با پیشرانه 300 اسب بخار GR کرولا
LBX که کوچکترین محصول لکسوس برای بازارهایی مثل ژاپن و اروپا محسوب میشود، بر اساس تویوتا یاریس کراس ساخته شده و حدود یک سال پیش معرفی شد. LBX صرفاً با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری هیبریدی به بازار عرضه میشد اما در ابتدای امسال در نمایشگاه خودروی توکیو، لکسوس نسخهٔ پرفورمنس این کراساوور کوچک را با نام موریزو RR معرفی کرد و حالا فروش آن در ژاپن آغاز شده است.
LBX موریزو RR به پیشرانهٔ هاچبک داغ تویوتا GR کرولا مجهز شده است یعنی همان موتور 1.6 لیتری سه سیلندر توربوشارژی که با نام G16E-GTS چند سال پیش معرفی شد. این موتور در کراساوور لکسوس هم مثل هاچبک تویوتا 300 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیروی این موتور در LBX موریزو RR مثل تویوتا GR یاریس گیربکسهای شش سرعته دستی و هشت سرعته اتوماتیک قابل انتخاب خواهد بود درحالیکه GR کرولا فعلاً فقط با گیربکس دستی عرضه میشود. البته بهزودی برای این هاچبک اسپرت هم گیربکس اتوماتیک ارائه خواهد شد.
لکسوس برای کراساوور اسپرت خود شتاب صفرتاصد 5.2 ثانیه را اعلام کرده اما اشاره نشده که این شتاب با کدام گیربکس خواهد بود. بااینحال، در آزمایشهای اخیر، GR یاریس با هردو گیربکس شتاب تقریباً یکسانی با عدد اعلامی لکسوس ثبت کرده است. مثل دو هاچبک داغ تویوتا، LBX موریزو RR هم صرفاً بهصورت چهارچرخ محرک ارائه میشود. این خودرو که روی رینگهای 19 اینچی فورجکاری شده با لاستیکهای 235 قرار گرفته است، در نسخهٔ دستی 1440 کیلوگرم وزن دارد و در نسخهٔ اتوماتیک 30 کیلوگرم سنگینتر خواهد بود.
این کراساوور اسپرت که 5 میلیمتر پهنتر و 10 میلیمتر کمارتفاعتر از نسخهٔ معمولی است، با 4,191 میلیمتر طول و 1,839 میلیمتر عرض، بین GR یاریس و GR کرولا قرار میگیرد. لکسوس ترمزهای کراساوور اسپرت خود را هم ارتقاء داده تا با قدرت بیشتر آن هماهنگ شود. همچنین بهمنظور تمایز از نسخهٔ معمولی LBX، برای موریزو RR کیت بدنهٔ کمی تهاجمیتر با دو سر اگزوز در عقب در نظر گرفته شده است. در داخل خودرو هم شاهد صندلیهای اسپرت و دوخت قرمزرنگ هستیم.
قیمت LBX موریزو RR صرفنظر از نوع گیربکس از 6.5 میلیون ین معادل 41,600 دلار آغاز میشود. علاوه بر این، لکسوس یک نسخهٔ ویژه با آپشنهای سفارشی اضافی را هم با قیمت 7.2 میلیون ین معادل 46 هزار دلار ارائه میکند. از این نسخه تنها 100 دستگاه ساخته میشود و از طریق قرعهکشی فروخته خواهد شد. تحویل این ماشین به خریداران در ژاپن هم از اواخر آگوست آغاز میشود. LBX اولین خودروی غیر تویوتا محسوب میشود که به پیشرانهٔ سه سیلندر کوچک اما قدرتمند G16E-GTS مجهز شده است.