زیباترین خودروهای تاریخ لکسوس؛ از LS400 و SC تا LFA و GS
پیدایش خودروسازان جدید به سختی صورت میگیرد اما این امر در سال 1989 رخ داد. تویوتا پس از چندین دهه موفقیت در تولید خودروهای اقتصادی و مطمئن، تصمیم گرفت وارد بازی بزرگان شود. ژاپنیها قبلاً به خاطر قابلیت اطمینان بالای تولیدات خود شناخته میشدند اما این ویژگی همیشه جذاب نیست. با اینکه سلیکا و 4 رانر طرفداران خاص خود را داشتند اما همه افراد از عملکرد کمری یا کرولا راضی نبودند. البته اولویت تویوتا در آن زمان تولید محصولاتی در کلاس جهانی و با مهندسی تقریباً بیرقیب بود.
یوکیاسو توگو که در سال 1983 سمت مدیر اجرایی ارشد این خودروساز را پذیرفته بود اعتقاد داشت تویوتا در سبد محصولات خود حفرهای دارد. نسل قدیمی آمریکا به این خودروساز وفادار بود اما حالا همه آنها به همراه حسابهای بانکی و سلایق خود تغییر کرده و بزرگ شده بودند. توگو معتقد بود تویوتا میتواند همهچیز را از نو بسازد و نسل بعدی خودروهای لوکس واقعی را ارائه کند. با این تفاسیر، توسعه پروژه سیرکل F در سال 1983 کلید خورد. در آن زمان کسی از جزئیات ماجرا خبر نداشت اما حرف F مخفف واژه فلگشیپ یا پرچمدار بود و خبر از تولید سری کاملاً جدیدی از محصولات را میداد. پروژه سیرکل F شش طول کشید و در سال 1989 به عنوان لکسوس LS400 متولد شد. لکسوس که هماکنون جزو شاخصترین لوکس سازان دنیاست طیف وسیعی از محصولات، از سوپر اسپرتها گرفته تا شاسیبلندها را ارائه میکند و به خاطر اشرافیت و قدرت و درعینحال محصولاتی زیبا شناخته میشود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم پس از معرفی زیباترین خودروهای تاریخ تویوتا، زیباترین خودروهای تاریخ لکسوس را نیز خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
زیباترین خودروهای تاریخ لکسوس
لکسوس SC سال 1992
با بررسی طراحی خودروها در دهه 90 میلادی میتوان به این نتیجه رسید که اگر بخش اعظم خودروهای آن زمان قدیمی به نظر میرسند اما برخی همچنان جذابیتهای خاص خود را دارند. اولین نسل لکسوس SC ترکیبی کمیاب از طراحی سنتی و جذاب است. این خودرو اولین کوپه لکسوس بود که در آمریکا طراحی شد. بین سالهای 1991 تا 2010 ژاپنیها تنها دو نسل از SC را تولید کردند. برای برندی که در سال 1989 تأسیس شده است، SC نسل اول نزدیکترین چیز به حس کلاسیک آن دهه خواهد بود. این خودرو تا سال 2000 و با ظاهری که به نوعی ما را به یاد هوندا پریلود میانداخت تولید شد. پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری لکسوس SC قدرت 250 اسب بخاری دارد و هماکنون میتوان نسخههای کارکردهاش را با قیمت حدود 13 هزار دلار خریداری کرد.
لکسوس LS400 سال 2000
LS400 اولین تلاش تویوتا برای ورود به بازار خودروهای لوکس بود. تولید این سدان ژاپنی شش سال تولید کشید و در واقع پاسخ تویوتا به این سؤال بود که آیا ژاپنیها میتوانند یک خودروی لوکس با همان موفقیت کمری و کرولا را تولید کنند یا خیر. اولین نسل LS400 به مدت 5 سال روی خط تولید ماند و در سال 1995 جای خود را به نسل دوم داد. البته لکسوس از نظر طراحی و تکنولوژی کاملاً سطح بالا عمل کرد. سدان موردبحث در سال 1997 فیس لیفت شد و آخرین نمونه آن به عنوان مدل سال 2000 راهی بازار گشت. همه میدانند که در دهه 90 میلادی اروپاییها بازیگران اول بازار لوکسها بودند و لکسوس از مقایسه با برندی همچون مرسدس بنز ابایی نداشت. با وجود ویژگیهایی همچون کاپوت طویل، انحناهای ملایم و ستون C خمیده، این سدان مخصوص افراد ردهبالا طراحی شده بود.
لکسوس IS F سال 2007
اولین نسل IS که در ابتدا به عنوان تویوتا آلتزا در سال 1998 تولید شد و سپس در سال 2000 به عنوان لکسوس در آمریکا ارائه گردید از نظر برخی افراد طراحی جنجالبرانگیزی دارد و برخیها را به یاد میتسوبیشی لنسر یا هوندا سیویک میاندازد. البته که این موضوع جای هیچ انتقادی ندارد اما شاید با ایدههایی که توگو برای لکسوس در سر داشت فاصله زیادی را نشان دهد. لکسوس IS اولین بار در سال 1998 به عنوان سدانی استاندارد ارائه شد اما بهصورت روباز و حتی استیشن هم در دسترس بود. البته نسل دوم این خودرو بود که در معرض توجه قرار گرفت چراکه از پروفایل اسپرت و جذاب سود میبرد. البته چنین چیزی جای تعجبی ندارد چراکه طراح ارشد این پروژه نوبواکی کاتامایا راننده اسبق موتور اسپرت بوده است. نسل دوم IS در نمایشگاه ژنو 2005 رونمایی شد و نسخه پرفورمنس آن یعنی IS F از پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری با 417 اسب بخار قدرت استفاده میکرد.
لکسوس LFA سال 2012
اشرافیت اولویت اصلی لکسوس از همان زمان تأسیس بوده اما پرفورمنس هرگز فراموش نشده است. به همین خاطر بود که اعلام برنامههای تولید یک سوپر اسپرت در سال 2009 افراد زیادی را متعجب نکرد؛ اما آنچه شوکه کننده بود زمان طولانی توسعه این خودرو و خروجی کار بود که شاید برای برخی ناامید کننده ظاهر شد. لکسوس LFA اگرچه از نظر فروش با آرزوهای لکسوس فاصله داشت اما علت اصلی آن را میتوان قیمت بالا دانست نه ظاهر آن. با این وجود LFA را میتوان یکی از زیباترین خودروهای تاریخ لکسوس دانست. هزینه تولید بالا به همراه سقف تولید 500 دستگاهی باعث شد ژاپنیها قیمت 375 هزار دلاری را برای آن تعیین بکند. البته علیرغم استفاده از پیشرانه 10 سیلندر 4.8 لیتری 553 اسب بخاری، انتقاداتی به گیربکس تک کلاچه آن و قیمت بالاتر در مقایسه با رقبایی همچون مرسدس SLS AMG وارد شد. شاید شروع ضعیف LFA به همراه طراحی زیبا باعث شدهاند این خودرو هماکنون با قیمتهای بسیار بالاتر از 500 هزار دلار به فروش برسد.
لکسوس CT سال 2014
خودروهای استیشن به مدت زیاد انتخاب پیشفرض خانوادههای پرجمعیت بوده است اما در سالهای اخیر همهچیز تغییر یافته است. در ابتدا مینی ونها روی استیشنها تأثیر گذاشتند و سپس تولید شاسیبلندها و کراس اورها رسید که این خودروها را کنار بزنند. استیشن واگنها جدای از کاربردی بودن خود در برخی نمونهها جذابیت بصری بالایی هم داشتهاند و به همین خاطر لکسوس تصمیم گرفت یکی از مدلهای زیبا را طراحی کند. CT در سال 2011 به عنوان یک کامپکت لوکس و با پیشرانه هیبریدی عرضه شد. با اینکه برخی رسانهها از این خودرو به عنوان استیشن واگن نام میبردند اما ارتباط چندانی بین CT و خودروهای خانوادگی دهه 70 و 80 میلادی وجود نداشت. طراحی شناور، جذاب و کاربردی CT در همان نگاه اول خودش را نشان میدهد. البته این طراحی با قدرت 134 اسب بخاری پیشرانه همخوانی ندارد هرچند اولویت خانوادهها چنین چیزی نخواهد بود.
لکسوس LC 500 سال 2014
اولین نسل این خودرو در سال 2017 و با قیمت نزدیک به 100 هزار دلار عرضه شد و همانند LFA شروع ناامید کنندهای داشت و در همان سال فقط به فروش 3 هزار دستگاهی رسید. خوشبختانه ژاپنیها این نام را کنار نگذاشتند و با اینکه تا به امروز فقط یک نسل از LC تولید شده اما همچنان امکان انتخاب آن وجود دارد. قوای محرکه این خودرو نشان دهنده تفکرات لکسوس درباره آینده است. با اینکه LC 500 از پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری 471 اسب بخاری استفاده میکند اما مدل LC500h به پیشرانه هیبریدی شامل نیروگاه 6 سیلندر 3.5 لیتری 295 اسبی و موتور برقی مجهز است.
لکسوس GS سال 2015
GS یکی از اولین محصولات تاریخ لکسوس به شمار میرود چراکه در سال 1993 و تنها چهار سال پس از تأسیس این برند تولید شد. سدان میان سایز موردبحث رقیب خودروهایی همچون بی ام و سری 5 و مرسدس بنز E کلاس به شمار میرفت اما پس از فروش ضعیفی که ناشی از تکنولوژی قدیمی و رقبای قوی بود در سال 2020 از بازار حذف شد. آخرین بهروزرسانی لکسوس GS به مدل سال 2016 مربوط میشود که طراحی آن را ارتقا بخشید هرچند نسخه قبلی هم به خاطر طراحی ساده و بالغ خود کاملاً درخشان ظاهر شده بود. با اینکه بدنه این خودرو فاقد خطوط هیجانانگیز بدنه LFA یا LC 500 است اما طراحی ساده و عضلانیاش بیشتر به دل مینشیند. با جلوپنجره خاص لکسوس و خطوط یک دست بدنه، GS شکیل و قوی حس میشود.
لکسوس UX سال 2019
ژاپنیها فقط سدان یا سوپر اسپرت جذاب تولید نکردهاند و همانند اکثر خودروسازان در سالهای اخیر وارد بازی شاسیبلندها و کراس اورها شدهاند و در سال 2018 خودروی UX را معرفی کردهاند. این خودرو از ظاهری گیرا به ویژه در بخش جلو سود میبرد و چراغها و جلوپنجره به آن حسی منحصربهفرد بخشیدهاند. UX در مرکز طراحی ED2 تویوتا در نیس فرانسه طراحی شده و ظاهری عضلانی دارد. این کراس اور با اینکه از ویژگیهای ایمنی و رفاهی زیادی سود میبرد اما شاید به اندازه خودرویی همچون سوبارو کراس ترک توانا نباشد. پیشرانه 2 لیتری این محصول 169 اسب بخار قدرت دارد. UX همچنان بدون تغییر قابلتوجهی در نسل اول قرار داشته ولی از نظر طراحی همچنان بهروز است.
لکسوس GX سال 2024
بدون وجود یک شاسیبلند فول سایز در سبد محصولات، یک لوکس ساز ادعای چندانی نخواهد داشت و GX از سال 2003 تاکنون این نقش را برای لکسوس ایفا میکند. با اینکه نسل اول این خودرو در مقایسه با محصولات مدرن امروزی طراحی نسبتاً قدیمیای دارد اما همچنان حس و حال نوستالژی را تداعی میکند. البته نسل جدید این خودرو در سال 2023 و با طراحی جعبهای مشابه لندکروزرهای قدیمی رونمایی شد. طراحی GX جدید خشونت و گیرایی خاصی دارد، چیزی که در دیگر محصولات لکسوس دیده نشده است. پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری توئین توربوی GX قدرت 354 اسب بخاری را تولید کرده و با وجود تجهیزات آفرود متنوع، این شاسیبلند تواناییهای خارج از جاده زیادی خواهد داشت.
کانسپت سوپر اسپرت بینام سال 2025
آخرین خودرو در لیست زیباترین خودروهای تاریخ لکسوس یک سوپر اسپرت برقی و برجسته است که سال آینده معرفی خواهد شد. بر اساس گزارش رسانهها، این خودرو از طراحی برجستهای سود خواهد برد تا به همه نشان دهد عدم خرید LFA در آن زمان چه اشتباه بزرگی بوده است. همانند بسیاری از خودروسازان، لکسوس میخواهد خودروهای برقی را ارائه کند. هنوز جزئیات زیادی از سوپر اسپرت جدید لکسوس منتشر نشده اما گفته میشود ژاپنیها به دنبال صفر تا صد زیر 2 ثانیه هستند. در آینده اخبار بیشتری را از محصول جدید لکسوس منتشر خواهیم کرد.