بزرگ‌ترین نوآوری‌های لکسوس که صنعت خودروسازی را تغییر دادند

یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 16:00
مطالعه 6 دقیقه
Lexus-10
لکسوس در طول دوران نه‌چندان طولانی فعالیت خود، نوآوری‌های زیادی را ارائه کرده است که آیندهٔ مهندسی خودرو را تحت تأثیر قرار دادند.
تبلیغات

لکسوس با تولید تعدادی از بهترین خودروهای لوکس جهان طی سه دههٔ گذشته، به یکی از برندهای لوکس اصلی بازار در سراسر جهان تبدیل شده است. این شرکت که با LS400 در سال 1989 کار خود را آغاز کرد، بخش بزرگی از بازار رقبای قدیمی و سرشناس را تصاحب و استاندارد جدیدی برای کیفیت و قابلیت اطمینان برای خودروهای لوکس تعیین کرد. لکسوس قصد داشت بهترین برندهای لوکس اروپایی را در بازی خودشان مغلوب کند و بدین منظور، در طول سال‌ها، نوآوری‌های پیشرفته‌ای را قبل هر شرکت دیگری معرفی کرد. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه 10 نمونه از بهترین نوآوری‌های این برند لوکس ژاپنی را بررسی کنیم که آیندهٔ مهندسی خودرو را تحت تأثیر قرار دادند.

کپی لینک

1-چراغ‌های جلوی تطبیقی سال 2003

سیستم چراغ‌های جلوی تطبیقی لکسوس که در سال 2003 در مدل RX330 معرفی شد، نوآوری مهمی بود که ایمنی رانندگی در شب را افزایش داد. این سیستم به‌طور خودکار جهت چراغ‌های جلو را بر اساس سرعت خودرو و زاویهٔ فرمان تنظیم می‌کند و روشنایی بهتری را در پیچ‌ها و چهارراه‌ها فراهم می‌کند. چراغ جلوی سمت چپ می‌تواند تا 15 درجه و چراغ سمت راست تا 5 درجه تغییر جهت دهد. هرچند این تکنولوژی قبلاً در خودروهای دیگری استفاده شده بود اما لکسوس اولین خودروساز لوکسی بود که چراغ‌های تطبیقی را به بازار ایالات‌متحده آورد. البته سدان ناکام تاکر تورپدو نسخهٔ ابتدایی همین سیستم را در دههٔ 40 با چراغی که در وسط دماغه نصب شده بود ارائه کرد.

کپی لینک

2-اولین کراس‌اوور لوکس سال 1998

لکسوس با معرفی RX300 در سال 1998 که به‌عنوان آغازگر کراس‌اوورهای لوکس شناخته می‌شود، بازار خودروهای لوکس را متحول کرد. این اولین شاسی‌بلند لوکس بازار با ساختار یکپارچه بود و خریداران بلافاصله به سمت آن جذب شدند. هرچند ب‌ام‌و X5 که یک سال بعد عرضه شد، حال و هوای اسپرتی را به شاسی‌بلندها تزریق کرد اما RX رویکرد بسیار آرام‌تری به تجمل داشت. این کراس‌اوور خلاقانه با فروش 42 هزار دستگاه در سال اول، بسیار محبوب شد و تقلیدهای بی‌شماری را از سوی دیگر خودروسازان به دنبال داشت.

کپی لینک

3-آینه‌های جانبی دیجیتالی سال 2018

در سال 2018 لکسوس با معرفی آینه‌های جانبی دیجیتالی روی یک خودروی تولید انبوه، بار دیگر مرزهای نوآوری را جابجا کرد. سدان ES اولین خودرویی بود که از این تکنولوژی استفاده کرد. در این خودرو، بجای آینه‌های جانبی، دوربین‌هایی در طرفین خودرو نصب شده که تصاویر را روی دو نمایشگر پنج اینچی در داخل خودرو به نمایش درمی‌آورد. مزیت این تکنولوژی نسبت به آینه‌های معمولی، آیرودینامیک بهتر، سروصدای باد کمتر و میدان دید بیشتر است. این فناوری لکسوس موفق بود و چند سال بعد در اروپا عرضه شد اما به دلیل قوانین ایمنی آمریکا، هنوز امکان ارائهٔ آینه‌های دیجیتالی در آمریکا وجود ندارد.

کپی لینک

4-ناوبری ماهواره‌ای سال 1998

لکسوس اولین خودروساز لوکسی بود که ناوبری ماهواره‌ای را به‌صورت استاندارد در LS400 سال 1998 ارائه کرد. این نوآوری مهمی بود زیرا ارائهٔ ناوبری قبل از دوران گوشی‌های هوشمند قطعاً بسیار دشوار بوده است. البته این سیستم طبق استانداردهای امروزی بسیار ابتدایی بود و از نمایشگرهای لمسی اولیه استفاده می‌کرد ولی همین نوآوری باعث تمایز خودروهای لوکس از دیگر مدل‌های لوکس بازار شد و نهایتاً به یکی از نیازهای اساسی خودروهای لوکس تبدیل شد.

کپی لینک

5-اولین گیربکس هشت سرعته سال 2006

هرچند امروزه حتی در خودروهای اقتصادی کوچک هم تعداد دنده‌های زیادی را می‌بینیم اما در دورانی، وجود بیش از پنج یا شش دنده در خودروها کاملاً غیرعادی بود تا اینکه در سال 2006 لکسوس اولین گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جهان را در LS460 معرفی کرد. این شرکت معتقد بود که وجود یک دندهٔ اضافی نسبت به گیربکس‌های هفت سرعته‌ای که توسط شرکت‌هایی مثل ب‌ام‌و استفاده می‌شد بهتر خواهد بود. این گیربکس لکسوس تعویض دنده‌های نرم‌تر، مصرف سوخت کمتر و شتاب بهتری را به دنبال داشت.

کپی لینک

6-اولین خودروی لوکس هیبریدی سال 2005

RX تنها اولین کراس‌اوور لوکس دنیا نبود و در سال 2005 به دنبال موفقیت خودروهای هیبریدی تویوتا، لکسوس مدل RX400h را به‌عنوان اولین خودروی هیبریدی لوکس دنیا معرفی کرد. در این خودرو، یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 با سه موتور الکتریکی ترکیب شده بود تا 268 اسب بخار قدرت تولید شود. هرچند این قدرت پرفورمنس خوبی را فراهم می‌کرد ولی مزیت اصلی RX400h مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر بود. چنین مصرفی در آن زمان بی‌نظیر بود و بنابراین تعجبی ندارد که RX400h باعث شد لکسوس بر بازار خودروهای لوکس هیبریدی سلطه پیدا کند.

کپی لینک

7-سیستم پیش از برخورد سال 2003

لکسوس پیشگام استفاده از تکنولوژی‌های ایمنی پیشرفته بود و سیستم پیش از برخورد که در سال 2003 معرفی شد، مصداق بارز آن است. این سیستم با استفاده از سنسورهایی، درصورتی‌که احتمال تصادف را تشخیص دهد، با سفت کردن کمربندهای ایمنی، فعال کردن سیستم ترمز کمکی و حتی فعال کردن ترمزها در صورت لزوم، خودرو را آمادهٔ برخورد می‌کند. این سیستم از آن زمان تا حد زیادی تکامل پیدا کرده و به بخش اصلی سیستم‌های ایمنی مدرن خودروها تبدیل شده است.

کپی لینک

8-اولین خودروی هیبریدی V8

لکسوس در ادامه نوآوری‌های هیبریدی خود، در سال 2008 مدل LS600h را معرفی کرد که اولین خودروی هیبریدی هشت سیلندر جهان محسوب می‌شد. در این ماشین، یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 همراه با یک موتور الکتریکی، مجموعاً 438 اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس CVT به هر چهارچرخ منتقل می‌کرد. این قدرت قابل‌توجهی بود که می‌توانست سدان پرچم‌دار لکسوس را خیلی سریع به سرعت‌های سه‌رقمی برساند ولی بهتر از این، مصرف سوخت ترکیبی 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر آن بود. علاوه بر این، LS600h از تمام ویژگی‌های لوکسی که در سدان‌های پرچم‌دار وجود داشت بهره‌مند بود. هرچند پیشرانهٔ V8 هیبریدی اولین بار در یک سدان لوکس ارائه شد اما امروز این قوای محرکه به گزینهٔ اصلی سازندگان سوپراسپرت تبدیل شده است.

کپی لینک

9-اولین خودروی اسپرت موتور جلو با کنترل گشتاور بُرداری

لکسوس RC F که در سال 2015 معرفی شد، اولین خودروی اسپرت موتور جلوی محرک عقب با دیفرانسیل گشتاور بُرداری بود. این سیستم نوآورانه، با توزیع مقادیر مختلف گشتاور بین چرخ‌های عقب بسته به موقعیت خودرو، هندلینگ بهتری را فراهم می‌کرد و به راننده امکان کنترل بیشتری را می‌داد. این سیستم یک گام روبه‌جلو در پویایی رانندگی برای لکسوس محسوب می‌شد و در نسخهٔ ترک ادیشن RC F تأثیر خود را بیشتر نشان داد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.