مقایسه لکسوس LFA، نیسان GTR و سوبارو ایمپرزا 22B؛ اصیلترینهای ژاپن
هیجان، شور، اشتیاق و رانندگی تا آنجا که صدای سمفونی پیشرانههای شرقی، گوش راننده را پر میکنند. این تنها چیزی است که میتوان از تجربه راندمان سه سوپراستار حاضر در این بررسی گفت؛ خودروهایی که هیچ مانند دیگری ندارند.
اصیلترین سوپراسپرتهای مدرن ژاپن
وقتی صحبت از خودروهای اروپایی یا آمریکایی میشود، ذهن مخاطبان مدلهای مشهوری را به یاد میآورد که باعث ایجاد یک کاراکتر منحصربهفرد در ذهن میشود. این داستان درباره خودروهای ژاپنی هم صدق میکند. سوبارو ایمپرزا 22B STi، لکسوس LFA و نیسان GTR نیسمو سه سوپراسپرت با شخصیتهای متفاوت هستند که هر یک، بخشی از فرهنگ خودرویی این کشور شرقی نشان میدهند.
ایمپرزا که شالوده یکی از قهرمانان قدیمی رالی را تشکیل میدهد، در دهه 90 تا سال 2000 میلادی بههمراه رقیب هموطن خود، میتسوبیشی کلاس تازهای را به جهان معرفی کردند که شامل کوپهها و سدانهای با پتانسیل بالا میشد. این مدل نماد هیجان با هزینه کم است و بیشک یکی از موفقترین مدلهای مدرن-کلاسیک این برند به شمار میرود.
در سوی دیگر، لکسوس LFA نماد سوپراسپرتهای اشرافی کشور آفتاب درخشان به شمار میرود. خودرویی که برای متمولان مناسب است و مانند یک موجود افسانهای، هیچگاه در تاریخ صنعت خودرو تکرار نخواهد شد.
اما بین جهان LFA و ایمپرزا، برزخی وجود دارد که جایگاه نماد اصلی خودروهای اسپرت ژاپنی و افسانهایترین خودروی این کشور است؛ فضایی که تنها و تنها با نام نیسان و لوگوی GTR پر میشود. تمام نسلهای GTR خودروهایی موثر بودند اما این زیربرند با نسل R35 اوج موفقیت رسید و بیشترین تاثیر را روی رقبای بینالمللی خود گذاشت.
مشخصات فنی
چهره مسابقات رالی WRC کمی پس از معرفی ایمپرزا 22B برای همیشه تغییر کرد؛ به همین دلیل میتوان این کوپه را نهایت تلاش سوبارو برای خلق یک نسخه تکاملیافته از فرمولاسیون رالی کلاسیک خود دانست. خودرویی که برای ایجاد حس هیجان نیازی به خط قرمز دورسنج موتور ندارد و در تمام لحظات، شور و اشتیاق راننده را بر میانگیزد.
کوپه رالی سوبارو که در سال 1998 معرفی شد، از یک پیشرانه 2,212 سیسی 4 سیلندر 16 سوپاپ استفاده میکرد که با تکیهبر توربوشارژر و بلوک آلومینیومی موتور توان تولید حداکثر 300 اسب بخار قدرت و 362 نیوتن متر گشتاور را بهترتیب در دورهای 6,300rpm و 3,200rpm داشت. همانطور که میتوان از یک خودروی 1,295 کیلوگرمی انتظار داشت، سوبارو ایمپرزا هم در عرض 4.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسید که حتی در دنیای امروزی هم رقمی قابلتوجه به شمار میرود.
نسل آخر نیسان GTR که از سال 2007 تا 2024 تولید میشد هم بر پایه یک موتور 3.8 لیتری تویین توربوی V6 به رقابت میپرداخت که توان تولید 480 اسب بخار قدرت را داشت. این قدرت از طریق یک جعبهدنده 6 سرعتی دستی با قابلیت تعویض خودکار به هر چهار چرخ منتقل میشد. با معرفی نسخه نیسمو 2024، نیسان قدرت پیشرانه را به 600 اسب بخار رساند و آن را به تجهیزات گسترده آیرودینامیکی و بهبودهای فنی متنوع مجهز کرد تا بتواند پایانی زیبا را برای کوپه R35 رقم بزند. این خودروی 221 هزار دلاری برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 3 ثانیه زمان نیاز دارد.
آخرین عضو این گروه هم که در سال 2010 دیده به جهان گشود، به یکی از خوشصداترین پیشرانههایی صنهت خودرو مجهز شده است. این موتور 4.8 لیتری V10، تمام 560 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور خود را به چرخهای عقب منتقل میکند. تولید LFA برخلاف مدلهای دیگر به 500 دستگاه محدود شد تا این نگین ژاپنی، بیش از پیش ارزشمند شود.
برای اینکه بررسی دقیق این خودروهای اصیل را تماشا کنید و صدای بینظیرشان را بشنوید، توصیه میکنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید. به نظر شما، آیا صنعت خودروهای برقی میتواند خودروهایی اینچنینی را به بازار معرفی کند؟