سرانجام کراس آور متوسط القامت لکسس با موتور توربوشارژر و چهرهای اسپرت و خشن معرفی شد اما نه آنقدر فضایی و دیوانه کننده که تصور میشد! این اولین پیشنمایش از خودرویی است که هفته آینده در نمایشگاه خودروی پکن 2014 معرفی میشود.
نسخه مفهومی این خودرو، سال گذشته با نام LF-NX معرفی شده بود و انتظارات را از یک رقیب تازه مدرن برای خودروهای این کلاس از جمله آئودی Q5، مرسدس بنز GLK، ب ام و X3، رنجروور اووک و حتی لینکلن MKC بالا برده بود. حالا نسخه تعدیل شده با کد NX با هدف گرفتن مشتریان جوانتر به زودی برای فروش عرضه خواهد شد.
از دیدگاه طراحی، خطوط تند و تیز نمونه کانسپت، نرم و منحنی شده و در مجموع یک طرح امروزی و خوش تیپ اسپرت را خلق کردهاند. جلوپنجره دوکی شکل و چراغهای باریک و خشن با ظرافت و رعایت جزئیات فراوان طراحی شدهاند. خوشبختانه طرح مفهومی با درایت و درک مناسب به طرحی واقعی تبدیل شده به گونهای که بیشتر نکات مثبت آن طرح همچنان در نسخه نهایی مشاهده میشوند. شاید تنها نکته منفی، گلگیرهای مشکی رنگی هستند که برای بهرهگیری از دو نوع چرخ در اندازههای 17 اینچی استاندارد و 18 اینچی سفارشی طراحی شدهاند و رنگ تیره آنها باعث میشود اندازه چرخها کوچکتر به نظر آید.
فضای داخلی با تکیه بر ارگونومیک مناسب خلق شده است. صندلیها نقش مهمی در طراحی کابین ایفا میکنند. کلیه کنترلهای لمسی و غیره کاملاً در دسترساند. سیستمهایی نظیر نمایشگر سر بالا که اطلاعات را توسط یک پروژکتور روی شیشه و جلوی راننده نمایش میدهد و همچنین سیستم کروز کنترل رادار و نظارت بر نقاط کور با هشدار متقابل ترافیک عقب میتواند نمونههایی از تکنولوژیهای بیشمار این خودرو را نشان دهد.
سه نسخه از قوای محرکه برای لکسس NX در نظر گرفته شده است. NX 300h با پیشرانه هیبریدی تا حدودی شبیه پیشرانه RC 300h خواهد بود. یعنی یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر با توان 176 اسب بخار و یک موتور الکتریکی که 140 اسب بخار به نیروی آن میافزاید. لکسس در مدلهای F-Sport هم با کد NX 200t مجهز به موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربو است و در نهایت مدل ساده همین موتور که NX 200 خواهد بود و احتمالاً در بازارهای جهانی به عنوان پیشرانه استاندارد پایه معرفی خواهد شد. هنوز از قدرت و تواناییهای این پیشرانهها، اطلاعاتی منتشر نشده و باید لااقل تا نمایشگاه پکن منتظر بمانیم.
ساختار و پلتفرم لکسس NX از نسخه اصلاح شده RAV4 تویوتا بهره گرفته که در نمونههای پایه به صورت دیفرانسیل جلو خواهد بود و البته گزینه انتقال نیرو به چهر چرخ نیز به عنوان یک آپشن در نظر رفته شده است.
هنوز قیمت این خودرو اعلام نشده اما به نظر میرسد در محدوده 30 هزار دلار باشد.