مقایسه لکسوس RX 350 و جنسیس GV70؛ کدامیک بهتر است؟
لکسوس RX یکی از مطمئنترین شاسیبلندهای بازار است و در بین محصولات این برند نیز محبوبیت بالایی دارد. بسیاری از افراد RX را اولین کراس اور لوکس دنیا میدانند و به مدت 26 سال پرفروشترین شاسیبلند میان سایز و لوکس بازار بوده است. در مقابل باید به جنسیس GV70 اشاره کرد که جزو تازهواردها به این کلاس است و در سال 2020 معرفی شده اما در همین مدت کوتاه نیز توانسته چندین جایزه صنعتی را به خود اختصاص دهد؛ اما این دو خودرو در برابر یکدیگر چه چیزی برای ارائه خواهند داشت؟
مقایسه لکسوس RX 350 و جنسیس GV70
قوای محرکه و پرفورمنس
کراس اور لکسوس از پیشرانه استاندارد 4 سیلندر 2.4 لیتری توربو با 275 اسب بخار قدرت استفاده میکند. این قدرت باعث میشود RX 350 در 7.6 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. البته مدل چهار چرخ محرک کمی کندتر است و زمان 7.2 ثانیه را ثبت میکند؛ اما مدل هیبریدی که RX 350h نام دارد از پیشرانه 2.5 لیتری و دو موتور برقی با 246 اسب بخار قدرت استفاده کرده و صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7.4 ثانیهای دارد.
جنسیس کمی متفاوت عمل کرده و خبری از نسخه هیبریدی یا پلاگین هیبریدی برای آن نیست اما مدل استاندارد به پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری توربوی 300 اسبی مجهز شده و یک پله بالاتر هم نیروگاه 6 سیلندر 3.5 لیتری توئین توربو با خروجی قابل توجه 375 اسب بخار قرار دارد. مدل پایه در عرض 5.6 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد درحالیکه مدل قویتر زمان 4.9 ثانیه را ثبت میکند. البته RX با گزینه پلاگین هیبریدی 450h که 304 اسب بخار قدرت دارد و همچنین مدل 500h با قدرت 366 اسب بخار نیز عرضه میشود اما در کل از نظر قدرت کل این جنسیس است که دست برتر را دارد.
فضای کابین و بار
هر دو خودرو فضای نسبتاً جاداری را برای راننده و سرنشینان فراهم میکنند اما طول لکسوس کمی بیشتر است هرچند در بحث فضای بار تفاوت چشمگیری وجود ندارد و هر دو شاسیبلند نیازهای خانوادهها را به خوبی پوشش میدهند. فضای پای جلو و عقب هم در RX و GV70 مناسب است و همین موضوع درباره فضای شانه و سر نیز صدق میکند. به این ترتیب نمیتوان یکی از خودروها را به عنوان پیروز قطعی این بخش اعلام کرد.
قیمت
دو شاسیبلند لوکس یاد شده از نظر قیمتگذاری کاملاً متنوع عمل کردهاند مخصوصاً اینکه با تیپهای گوناگونی عرضه میشوند. قیمت نسخه پایه و دیفرانسیل جلوی لکسوس RX 350 از حدود 50 هزار دلار شروع میشود درحالیکه مدلهای فول همچون RX 350h لاکچری به همراه سیستم چهار چرخ محرک قیمت حدود 63 هزار دلاری دارند. همچنین قیمت مدل پایه جنسیس GV70 به حدود 46 هزار دلار میرسد اما اگر مدل 3.5 لیتری اسپرت پرستیژ را انتخاب کنید باید حداقل 70 هزار دلار بپردازید.
از نظر تجهیزات استاندارد هر دو خودرو دست پر به میدان آمدهاند و ویژگیهایی همچون صندلیهای جلوی گرم شونده، اپل کارپلی و اندروید اتو، کروز کنترل تطبیقی و... در آنها وجود دارد. البته باید به برخی تفاوتها اشاره شود. برای مثال RX 350 استاندارد با نمایشگر 9.8 اینچی عرضه میشود و برای نمایشگر 14 اینچی باید مبلغ بیشتری پرداخت کرد؛ اما نمایشگر استاندارد GV70 ابعاد 14.5 اینچی دارد. در کل باید گفت GV70 از نظر تجهیزات و قیمت کمی نسبت به لکسوس بهتر عمل کرده اما رقابت بین دو خودرو در این بخش نزدیک است.
ایمنی
لکسوس RX 350 در تستهای تصادف IIHS و NHTSA درخشان ظاهر شده و با اینکه هنوز عملکرد مدل 2025 آن منتشر نشده اما مدل 2024 این شاسیبلند ژاپنی بالاترین امتیازهای ایمنی را به دست آورده است. البته تنها نقطهضعف RX به امتیاز ضعیف در تست تصادف اورلپ جلوی بهروز مربوط میشود که در آن یک آدمک اضافی در صندلی عقب قرار داده میشود و امتیاز برخی خودروها را کاهش میدهد. جنسیس GV70 در تستهای IIHS بسیار خوب عمل کرده و حتی امتیاز بیشتری نسبت به لکسوس کسب کرده است. این خودرو در تستهای NHTSA هم تمامی ستارهها را کسب کرده است.
قضاوت نهایی
با توجه به نتایج به دست آمده از این تست و مقایسه میتوان گفت کرهایها پیشرفت فوقالعادهای داشتهاند و پا به پای لکسوس جلو میآیند. جنسیس GV70 از نظر قیمتگذاری و تجهیزات و همچنین ایمنی عملکرد خوبی دارد و شاید گزینه منطقیتری به نظر برسد. البته لکسوس RX نیز به خاطر کیفیت بسیار بالا و سواری نرم و بیدغدغه شناخته میشود و شاید اگر اولویت اول شما کیفیت و قابلیت اطمینان باشد لکسوس گزینه بهتری خواهد بود.