معرفی نسل جدید لکسوس ES با طراحی جسورانه در نسخههای برقی و هیبریدی
نسل هفتم لکسوس ES که در سال 2018 معرفی شده بود، پس از تجربهٔ دو فیسلیفت، رنگ و بوی کهنگی گرفته بود و حالا لکسوس با معرفی نسل جدید ES در نمایشگاه خودروی شانگهای، این سدان لوکس را از نو طراحی کرده است. این خودرو با تغییرات گسترده در طراحی ظاهری، کابین و پیشرانهها، آماده رقابت در بازار خودروهای لوکس است و از اواسط سال 2026 به فروش خواهد رسید. طراحی بیرونی ES جدید از کانسپت LF-ZL الهام گرفته که حدود یک سال و نیم پیش رونمایی شد. اگرچه نسخه تولیدی کمی محافظهکارانهتر است اما همچنان ظاهری جسورانه و متمایز دارد.
جلوپنجره بزرگ و اغراقآمیز نسل قبلی جای خود را به طراحی سادهتر داده و پروفیل کناری با تزئینات براق مشکی که در امتداد درها کشیده شده، ظاهری بحثبرانگیز اما جذاب ایجاد کرده است. وجود پورت شارژ روی گلگیر جلو، خبر از معرفی نسخه تمام الکتریکی ES میدهد که در کنار مدل هیبریدی عرضه خواهد شد. در عقب، چراغهای L شکل پایینتر قرار گرفتهاند و چراغهای راهنما را در خود جای دادهاند درحالیکه چراغهای دنده عقب در پایین و مهشکن در یک سمت نصب شدهاند. لوگوی کلاسیک لکسوس نیز با نوشته بزرگ LEXUS روی نوار LED بالایی جایگزین شده است.
نسل جدید ES با افزایش قابلتوجه ابعاد، فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم کرده است. طول کلی خودرو به 5,140 میلیمتر (افزایش 165 میلیمتری نسبت به نسل قبل)، عرض به 1,920 میلیمتر (افزایش 55 میلیمتری) و فاصله محوری به 2,950 میلیمتر (افزایش 80 میلیمتری) رسیده است. ارتفاع مدل هیبریدی نیز 1,555 میلیمتر (افزایش 110 میلیمتری) و مدل برقی 1,560 میلیمتر (افزایش 115 میلیمتری) است. وزن خودرو از 1785 کیلوگرم برای مدل محرک جلوی ES300h تا 2285 کیلوگرم برای مدل چهارچرخ محرک الکتریکی ES500e متغیر است.
این خودرو بر پایه نسخه بهروز شده پلتفرم TNGA GA-K تویوتا ساخته شده که استحکام بدنه را افزایش داده و با بهرهگیری از سیستم تعلیق عقب چند اتصالی، کیفیت سواری را بهبود بخشیده است. فرمانپذیری چرخهای عقب با زاویهٔ 4 درجهای نیز چابکی در سرعتهای پایین و پایداری در سرعتهای بالا را تضمین میکند. رینگها از 18 تا 21 اینچ متغیر هستند اما در مدلهای الکتریکی برای برد بهینه از رینگهای 19 اینچی استفاده شده است.
کابین لکسوس ES مدل با طراحی مینیمال و حذف دکمههای سنتی، رویکردی مدرن به تجمل را نشان میدهد. صفحه آمپر دیجیتال 12.3 اینچی برای راننده و صفحهنمایش لمسی 14 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی، داشبورد را تحت سلطه خود دارند. برخی نسخهها به صفحهنمایش اختصاصی برای سرنشین جلو مجهزند که احتمالاً بسته به بازار سفارشی خواهد بود. روی فرمان لوگوی برجسته "Lexus" جایگزین نشان سنتی شده و دستهدنده جای خود را به یک انتخابگر کوچک داده است. چند کلید لمسی و یک دکمه فیزیکی تنظیم صدا در زیر صفحهنمایش حفظ شدهاند تا کاربری آسانتر شود. سقف پانورامیک شیشهای با قابلیت تنظیم شفافیت، صندلیهای عقب با ماساژور و پنل اختصاصی کنترل تهویه در کنسول عقب، راحتی سرنشینان را به سطح بالاتری ارتقاء دادهاند.
نسل جدید این سدان ژاپنی با دو پیشرانه هیبریدی و دو پیشرانه برقی عرضه میشود. پیشرانههای هیبریدی شامل موتورهای 2.0 و 2.5 لیتری هستند. مدل پایه با موتور 2.0 لیتری و محرک جلو، 194 اسب بخار قدرت تولید میکند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 9.4 ثانیه دارد اما این نسخه در آمریکا عرضه نمیشود. مدل ES350h با موتور 2.5 لیتری و انتقال قدرت محرک جلو یا چهارچرخ محرک، 244 اسب بخار قدرت دارد و شتاب آن به 7.8 ثانیه میرسد. مدل الکتریکی پایه، ES350e محرک جلو با 221 اسب بخار و شتاب 8.9 ثانیه است که بردی 685 کیلومتری (استاندارد چین) یا حدود 483 کیلومتر (استاندارد آمریکا) ارائه میدهد. مدل الکتریکی چهارچرخ محرک با نام ES500e هم 338 اسب بخار قدرت، شتاب 5.9 ثانیه و برد 610 کیلومتری (طبق استاندارد چین) دارد.