عجیبترین پروژه خودرویی، نصب پیشرانه هلیکوپتر روی لکسوس!
در یکی از عجیبترین پروژههای مهندسی خودرو، یک لکسوس GS به پیشرانهٔ یک هلیکوپتر نظامی مجهز شده است. این پروژهٔ دیوانهوار، محصول کارگاه گاراژ ۵۴ در سیبری است؛ تیمی که به شکستن قوانین فیزیک و منطق شهرت دارد. ماجرا ازاینقرار است که ولاد باراشنکو و تیمش تصمیم گرفتند یک موتور توربوشفت GTD-350، متعلق به هلیکوپتر نظامی روسی میل Mi-2 را روی یک لکسوس GS نصب کنند. این موتور قدرتمند که برای به پرواز درآوردن یک پرندهٔ چند تنی طراحی شده، توانی معادل ۴۰۰ تا ۴۳۵ اسب بخار تولید میکند و در هر ساعت حدود ۱۵۰ لیتر سوخت کروسین مصرف میکند؛ مشخصاتی که هیچ سنخیتی با یک سدان شهری ندارد.
در نسخهٔ اولیهٔ این هیولای دستساز، قدرت موتور مستقیماً به دیفرانسیل عقب منتقل میشد و هیچ گیربکسی در کار نبود اما مهندسان گاراژ ۵۴ به این حد از جنون راضی نبودند و تصمیم گرفتند یک گیربکس دستی واقعی با کلاچ و میلگاردان برای آن تعبیه کنند تا حس رانندگی یک خودروی واقعی را شبیهسازی کنند. در روز آزمایش، همهچیز برای یک لحظهٔ تاریخی آماده بود. موتور GTD-350 پس از چند بار تلاش، با غرش یک جت جنگی روشن شد اما درست زمانی که همه منتظر حرکت خودرو بودند، دور موتور پایین آمد و ناگهان شعلههای آتش از زیر خودرو زبانه کشید. بااینحال، واکنش تیم گاراژ ۵۴ به این اتفاق، خونسردی و حتی کمی شوخطبعی بود؛ گویی آتشسوزی بخشی از برنامهٔ سرگرمی آنهاست.
جالب است بدانید که این ایده خیلی هم جدید نیست زیرا در سال ۱۹۴۸، سدان ناکام تاکر ۴۸ نیز از یک موتور هلیکوپتر فرانکلین O-335 استفاده میکرد اما گاراژ ۵۴ این ایده در سطحی کاملاً متفاوت اجرا کرده است زیرا پیشرانهٔ O-335 از نوع شش سیلندر تخت پیستونی بود که شباهت زیادی به موتور خودروهای معمول داشت اما پیشرانهٔ هلیکوپتر Mi-2 از نوع توربوشفت است که هیچ سنخیتی با یک خودرو ندارد و همین موضوع است که ایدهٔ مردان گاراژ 54 را کاملاً دیوانهوار جلوه میدهد.