لکسوس LBX موریزو RR با پیشرانه 3 سیلندر تویوتا GR کرولا معرفی شد
ژاپنیها از پیشرانه 3 سیلندر پرقدرت خود نهایت استفاده را میبرند و لکسوس نیز به چنین نیروگاه آهنینی مجهز شده است. در واقع کراس اور کوچک LBX که نسخهای لوکس از یاریس کراس به شمار میرود در نمایشگاه خودروی توکیو 2024 با همین پیشرانه به نمایش گذاشته میشود. پیشرانه یاد شده که با کد G16E-GTS شناخته شده در بطن نسخه کانسپت این خودرو قرار گرفته است.
LBX در جایگاهی پایینتر از لکسوس UX قرار دارد و هماکنون پیشرانه 1.6 لیتری توربوی آن 300 اسب بخار قدرت تولید میکند. گشتاور این پیشرانه 3 سیلندر خطی هم به رقم قابلتوجه 400 نیوتون متر میرسد که با قدرت تولیدی تویوتا GR کرولا موریزو ادیشن یکسان است. نکته جالب اینکه کراس اور پرفورمنس لکسوس نیز با همان نام موریزو در نمایشگاه توکیو حضور دارد. باید دانست موریزو نام مستعار آکیو تویودا رئیس تویوتاست. اگرچه تویوتا GR کرولا منحصراً با گیربکس 6 سرعته دستی عرضه میشود اما LBX موردبحث به گیربکس جدید 8 سرعته اتوماتیک مجهز شده است. این گیربکس مبدل گشتاور همین هفته در GR یاریس 2024 و در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی میشود و وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به تمامی چرخها را بر عهده دارد.
خودروی مفهومی لکسوس به لطف استفاده از سیستم تعلیق سفتتر ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین دارد. LBX موریزو RR همچنین از بدنهای پهنتر و رینگهای 19 اینچی و لاستیکهای 235/45 R19 برخوردار است. از دیگر ویژگی های فنی کراس اور لکسوس میتوان به سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و دوبل جناغی در عقب اشاره کرد. همچنین ترمزهای دیسکی در تمامی چرخها وظیفه توقف این خودرو را بر عهده دارند. یکی دیگر از ویژگی های LBX که به آکیو تویودا اشاره میکند تریم زرد رنگ خودروست. شایان ذکر است نسخه استاندارد لکسوس LBX تنها 134 اسب بخار قدرت و 184 نیوتون متر گشتاور تولید میکند اما این خودروساز ژاپنی مشخص نکرده که آیا مدل مفهومی موریزو RR نیز تولید خواهد شد یا خیر.