لامبورگینیلکسوس

درگ جذاب ۱۰ سیلندرهای تنفس طبیعی، لکسوس LFA در برابر اوراکان STO

هر خودرویی که به پیشرانهٔ V10 مجهز باشد از جذابیت خاصی برخوردار است اما این روزها خودروهای ۱۰ سیلندر بسیار کم شده‌اند و در حال حاضر فقط به لامبورگینی اوراکان و آئودی R8 محدود می‌شوند. چند سال پیش اما لکسس LFA بر این عرصه پادشاهی می‌کرد. حالا تراتل هاوس در جدیدترین ویدئوی خود، لکسس LFA را در برابر اوراکان STO قرار داده است تا دو نمونه از بهترین سوپراسپرت‌های V10 از دو دههٔ مختلف را باهم مقایسه کند.

لکسس از یک پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری استفاده می‌کند که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو که به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود، باید وزن ۱۴۸۰ کیلوگرمی را جابجا کند. از سوی دیگر، پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری اوراکان، به لطف حجم بیشتر، خروجی بالاتری برابر با ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برخلاف دیگر نسخه‌های اوراکان، در STO مثل LFA نیروی موتور فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. لامبورگینی اما علاوه بر قدرت بیشتر، با ۱۴۴۰ کیلوگرم وزن، کمی از لکسس سبک‌تر است.

همانطور که در ابتدا گفته شد، هردوی این سوپراسپرت‌ها از پیشرانه‌های پرسروصدای V10 استفاده می‌کنند اما هرچند صدای موتور لامبورگینی در نوع خود بسیار خوب است ولی به اندازهٔ سمفونی پیشرانهٔ V10 لکسس که توسط یاماها تنظیم شده جذاب نیست. با این حال، از روی اعداد، گاو خشمگین ایتالیایی باید پیروز این رقابت باشد. همچنین هرچند STO از مزیت کشش AWD که در دیگر نسخه‌های اوراکان وجود دارد برخوردار نیست اما به دلیل ترکیب موتور وسط، توزیع وزن بهتری نسبت به LFA دارد.

بااین‌حال، در اولین مسابقهٔ درگ، LFA به‌طور عجیبی جلو افتاد و STO با وجود تمام تلاشی که برای رسیدن به آن کرد، نتوانست تا خط پایان از رقیب ژاپنی پیشی بگیرد. البته با تکرار درگ، اوراکان با لانچی بسیار بهتر، شرایط را برعکس کرده و حالا LFA را پشت سر گذاشت. لامبورگینی این برتری را تا پایان ۴۰۰ متر حفظ کرد و با اختلافی بیش از طول پنج خودرو، لکسس را مغلوب کرد. در مسابقهٔ رولینگ هم شاهد نتیجه‌ای مشابه بودیم ولی می‌توانید خودتان این رقابت را در ویدئوی زیر ببینید و از صدای جذاب موتورهای V10 لذت ببرید.

مقایسه مشخصات فنی

 

لکسس LFA

اوراکان STO

پیشرانه۴.۸ لیتری V10۵.۲ لیتری V10
قدرت۵۶۰ اسب بخار۶۴۰ اسب بخار
گشتاور۵۶۰ نیوتن متر۵۶۵ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته AMT۷ سرعته دوکلاچه
محور محرکعقبعقب
وزن۱۴۸۰ کیلوگرم۱۴۴۰ کیلوگرم

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. R@m!n

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2246 ديدگاه)

    کاش یه مقاله هم کار کنین راجب اینکه چطور هر بار استفاده از لانچ کنترل چند سال از عمر یه ماشینو کم می کنه.

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۸
    1. zeg02

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (23 ديدگاه)

      چند سال؟

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۳
    2. ابوالفضل

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      داداش نمیدونم من اولین باره وارد این سایت میشم
      ولی میخوام یه چیزی بگم
      ۱‌. دوستاک خدا وکیلی ال اف ای ماشین بدون نقض و ایرداد مخصوصا تو بحث دور موتور که بالا ۱۰۰۰۰ دور میره(۹۵۰۰ تا) و خوش صدا و حتی زیبا هستش ولی دوستان ده سال پیش هم اگه بخواییم از رو منطق جلو بریم نیسان جی تی ار با حجم کمتر و قدرت بیشتر(به لطف توربو) و پورشه ۹۱۱ کاررا اس(هردو در سال ۲۰۱۰) این دوتا با شش تا سیلندر شتاب و هندلینگ بهتری رو اراعه میدن بنسبت ب ال اف ای و حالا میگین توربو دارن باشه استون مارتین ونتیج وی هشت۲۰۱۰ و لامبو گالاردو چی ؟ شتاب بهتر و ضریب تراکم پذیری بالا تری نسبت به ال اف ای بودن و خداوکیلی بنز اس ال ار ۲۰۰۵ شتابش. بهتر از ال اف ای بوده
      ولی دوستان بزرگترین اشتباه تو ال اف ای میدونین چی بود ؟
      ۱ استفاده از گیر باکس نامناسب (نمیدونم فک کنم اسمش usin یا asin بوده)
      ۲ تنظیم نامناسب انجین ده سیلندر روی داینو (چه به اگر گیر باکس بهتری روش نصب میشد شاید تو بحث قدرتش اجتناب میشد و بالای ۶۰۰ اسب رو شاهد بودیم)
      خلاصه ولی این ماشین از هر لحاظ عالیه به جز اون دلایل
      امید وارم کاربران با منطق فکر کنن دوستون دارم مرسی (قلب)

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۵
  2. Carlover

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    متاسفم که این صداهای قشنگ ده سیلندر دارن جای خودشونو میدن به صدای جارو برقی!!
    اینجا هم مشخص بود لامبو میبره با اختلاف

    موافقم ۶۳
    مخالفم ۱۴
    1. Humer

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (270 ديدگاه)

      جالبیش اینه که ۵ سیلندر ها مثل آئودی تی تی
      یجورایی همین صدا رو میدن

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۱۸
    2. کافر مقدس

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1456 ديدگاه)

      از ۱۰سیلندر و ۵نیم لیتر موتور نهایت ۶۴۰اسب گرفتن بعد دلخوشی به صداش !

      خوب فراری بخر با سیلندر کمتر قدرت بیشتر و صدای بهتر . صدا دقیقا به چه دردت میخوره وقتی خروجی کمه . . هلکت بخر هی گاز بده . اصولا باصدا میخواهید بگید ما چه خفنیم . مردم آمریکا اروپا از این صداها زیاد شنیدن بیشتر براشون آزاردهنده ست

      آهان صدا خوبه به درد پز دادن میخوره تو اندرزگو

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۷۴
      1. HamiD

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2377 ديدگاه)

        ” مردم آمریکا اروپا از این صداها زیاد شنیدن بیشتر براشون آزاردهنده ست”
        جناب شما واقعا فکر کردی ملت کور هستن اینطوری کامنت میزاری؟! یا هر روز رفت و آمد داری به نیویورک و سپس تهران!
        اگه جوری که شما میگی بوده باشه چارجر و ماستنگ و … اصلا فروش نمیکردن …
        فراری و لامبو و … هم همینطور …
        پاگانی هم بره بیل بزنه واسه خودش …
        درسته اینطور حساب کنیم ملت خودمون هم حوصله صدای نیسان آبی ها رو ندارن …

        موافقم ۴۱
        مخالفم ۵
        1. 2311

          ۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (494 ديدگاه)

          خب راست میگه دیگه، منطقی فکر کنی صرف صدا به هیچ دردی نمیخوره

          موافقم ۷
          مخالفم ۲۳
      2. Carlover

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (199 ديدگاه)

        خیلی بده که یه سری از امریکا فن ها بخاطر تسلایی که اصلا قدمت و عقبه ای نداره حاضرن حتی برند ها و ماشینایی که نماد صنعت خودروسازی امریکا هستن رو ببرن زیر سوال! یه زمانی امریکا فن ها به صدای هلکت و شلبی مینازیدن حالا این شد بد!
        شخصا پلاستیک روی صندلی هلکت رو با کل کارخونه تسلا و هرچی برقی ( اسباب بازی) عوض نمیکنم

        موافقم ۲۷
        مخالفم ۱۰
      3. R

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (524 ديدگاه)

        مرد حسابی فراری کجاش صداش بهتره؟ بعدشم قدرتش بیشتره چون توربو داره اینو کی میخواید متوجه بشید فقط میتونم بگم جنستون خیلی نابه شما طرفدارای جاروبرقی

        موافقم ۲۶
        مخالفم ۵
    3. mahdi

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (130 ديدگاه)

      متاسف باش که تا الان زمین چقدر آلوده شده

      موافقم ۷
      مخالفم ۵
    4. ابوالفضل

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      یه سوال ماشین های دیزلی تو ایران مثله بنز ۲۸۰ و آمیکو بخوایی بخری
      صرف داره ؟
      یا هزینه داره ؟
      با این اوضاع گرو*نی سو*خت ؟
      اگه بگین دوستان چون قصد خرید ددرم ممنون میشم

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (7464 ديدگاه)

    ببینید لکسوس حدود ۱۰ سال پیش چی تولید کرده که هنوز که هنوزه با دیدنش آب از لب‌و‌لوچه‌ی عشاق ماشین راه میوفته !

    با دیدن LFA ، اول یاد تاپ‌گیر و جرمی‌کلارکسون میوفتم ، او بهتر از هرکسی توانست این خودرو را تست و ارزیابی کند !

    عُشاق دنیای خودرو زمانی فهمیدند این خودرو چه اعجوبه‌ایه که دیگر دیر شده بود و حالا دیگر کسی فروشنده‌اَش نیست و قیمت‌هایش به یکباره پَر کشید بالای یک میلیون دلار و مطمئناً در آینده به رقم‌های دست‌نیافتنی‌تر هم میرسد !

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۱۳
    1. Sibhan

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      لامبورگینی همیشه بهتر بوده از همه‌ی ماشین ها هم بهتره اینو من ۱۰سال پیش فهمیدم وقتی با ۵۰۰اسب صفر تاصد ۲/۵ثانیه ای می‌گرفت اونم با موتور ۱۰سیلندر تنفس طبیعی چیزی که بوگاتی با ۱۵۰۰اسب میگیره ،چیز از ماشین میدونید شما آخه

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱۶
    2. سپهر

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (282 ديدگاه)

      جرمی کلارکسون فقط از ال اف ای خوشش میومد همیشه میگه لکسس ماشین زشتیه و درستم میگه

      موافقم ۳
      مخالفم ۷
  4. ساسان

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1006 ديدگاه)

    لامبو چی ساخته خدایی، رخ کارو بین.

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۱۲
  5. ارش

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1527 ديدگاه)

    هر احمقی که نمیتونه درک برگزار کنه لکسوس lfa هرچند ماشین خیلی خوبی بود ولی در سال ۲۰۱۰ ساخته شده و بنابراین رقیب ماشین های امروز نیست.اینکه چه فکر پلیدی تو سرشون بود که درگ اول لامبورگینی گاز نداد بماند و در ضمن ۳۵۰ هزار دلار برای ماشینی مثل لکسوس خیلی زیاده میشه باهاش یه لامبورگینی با یه نیسان چی تی ار یا کوروت گرفت .

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴۱
    1. برقیه جارو برقی

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (187 ديدگاه)

      احمق گفتی

      اینا مرض های احمقیت رو جابجا کردن
      یارو قیافش رو طوری میکنه وقت گاز دادن به لامبور انگار دارن از پشت یه کارایی باهاش میکنن تا اینکه گاز بده

      خخخخخخخخخخخ

      موافقم ۹
      مخالفم ۱۷
    2. TOM KRISTENSEN

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (163 ديدگاه)

      تو با چیتی ار حال کن

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۳
    3. OMID

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2177 ديدگاه)

      ال اف ای رو الان ۳۵۰ هزارتا نمی‌دن قیمت کارخونه این مقدار بود
      قیمت نسخه های خاص در حال حاضر حدود دو میلیون دلاره نسخه های معمولی هم اگر بدون مشکل باشه زیر هفتصد هزار تا نیست

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۵
  6. GMA

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1665 ديدگاه)

    LFA، آقای صدا

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۵
  7. Kato

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (246 ديدگاه)

    لکسوس خیلی بهتره

    به خاطر تنظیم عالی موتور و بدنه و…

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۲۱
    1. Iman99

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1018 ديدگاه)

      لامبورگینی هوراکان خیلی خیلی خیلی بهتره
      به خاطر موتور با قابلیت تیونیگ بسیار بالا و هندلینگ بهتر و تایم پیست و پرفورمنس بهتر و …
      متناسب با تعصب خودت جوابت داده میشه
      کی منقرض میشین شما هرچه زود تر بهتر دوست ندارم اینهارو بنویسم ولی امثال خودت باعث میشین
      حتی فن متعصب هم حرمت داره ولی شما همونم نیستید چون میشه گفت نوعی بیمار هستید

      موافقم ۹
      مخالفم ۶
  8. شاهین

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1087 ديدگاه)

    خیلی آماتورن
    اون استرس الکی چیه قیافشون چرا اینجوری میکنن. مگه ترن هوایی سوار شدن

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۳
    1. M

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (90 ديدگاه)

      همونی که پشت لامبو بود راننده تست و مسابقه ای جنرال موتورز هست
      همه چی لکسوس خوب طراحی شد جز گیربکس asin که واقعا در سطح این ماشین نبود

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۳
      1. R@m!n

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2246 ديدگاه)

        راننده تست جنرال موتورز !!!!

        چیزی که من تو نت دیدم زده بود فیلمساز و تدوین گر راننده حرفه ای ندیدم. این دو نفر حتی با ماشین لانچ کنترل دار هم نمی تونن تایم نزدیک بزنن پیست که بماند.

        موافقم ۵
        مخالفم ۳
  9. Humer

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (270 ديدگاه)

    جالبیش اینه که ۵ سیلندر ها مثل آئودی تی تی
    یجورایی همین صدا رو میدن

    موافقم ۳
    مخالفم ۲۳
  10. فرید

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (311 ديدگاه)

    دم لامبو گرم ولی دیگه انقد مدل های مختلف اوراکان رو دیدم دارم بالا و پایین رو با هم میارم

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۱
  11. TML BN

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (708 ديدگاه)

    من اصلا لکسوس LFA نمیتونم ارتباط برقرار کنم و یک سوپر کار بهش نگاه کنم
    و به نگاه یک کوپه معمولی مثل Z4 بهش نگاه میکنم نمیدونم چرا😐

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۳۲
    1. javadhy

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (317 ديدگاه)

      شما تو اکثر کامنتاتون حرف های معقول و درستی میزنید حالا با این ماشین ارتباط نمیگیرینم سلیقه ایه(با اینکه من عاشقشم و لکسوس رو با این ماشین میشناسم) ولی کوپه ساده؟z4؟

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۳
  12. حمیدرضا

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    آقای صدا Lexus LFA

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۵
  13. احمدرضا

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (211 ديدگاه)

    بعد از مک لارن F1 دومین ماشین مورد علاقم LFA
    اصلا صداش با روح و روان آدم بازی میکنه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵
  14. Jdm باز

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    لکسوس lfa یکی از بهترین صداهای پیشرانه در چند دهه اخیر رو داره، بی نظیره این ماشین
    واقعا لقب اقای صدا برازنده این ماشینه

    امیدوارم بتونم یه روزی بخرمش و از صدای خاص و جذابش لذت ببرم

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۵
  15. Ali-SV

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هوراکان ۶۳۰ اسب و ۶۰۰ ن‌م گشتاور داره

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  16. ساسان

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1006 ديدگاه)

    فضای کامنتهای سایت خیلی سمی و سطحی شده(درصد بالاییش)، سابقاً دوستانی بودن که درسته بحث‌میکردیم ولی لابلای بحثها دوتا حرف‌حسابم میزدن…
    فراری فنهای قدیمو‌مکلارن فنهای قدیم کجان،یادش بخیر…

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۳
    1. احمدرضا

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (211 ديدگاه)

      بچه بازی شده قسمت نظرات

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
      1. Iman99

        ۷ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1018 ديدگاه)

        راهش مبارزه کردنه زیاد هم باشن کمشون میکنیم
        نمونش همون گاو پیشونی سفید با اون خالتور بازی های معروفش که میشناسیدش
        تو آخرین اظهار فضل هاش میاد به یکی از بهترین آفرودر های بازار میگه سر هم بندیش کردن
        مثل طوطی هرکی هر .. شعری گفت این میاد تکرار میکنه
        چیزی رو که دوست نداره در سطح سایپا پایین میاره بعد الکی میگه عاشقشم فکر میکنه گول حرفاشو میخوریم کاملا حس میکنم پشت این حرفاش چی میگذره با انواع اکانت من میدونم که میگم غیر این باشه که بایس برم تو دریاچه لتیان خودمو غرق کنم
        تو این دو یه سال اخیر
        ما هم دلمون دلمون تنگ شده واسه اون بچه های با اطلاعات قدیمی و جو پر از احترام اون موقه
        به دل نگیرید وقتی جواب بعضی ها رو میدم منظورم انتقاد به این وضعه
        من خودم سعی میکنم کمتر نظر جدا گانه بدم چون این کار حرمت داره و باید همه جوانب در اون در نظر گرفته شه تا هم احترام همه در اون باشه و هم یه چیزی برای یاد گرفتن داشته باشه و مفید باشه انتقاد ما هم واسه همینه که بعضیا دقیقا برعکس این اصول عمل میکنن و وقتی کسی جوابشون رو نمیده فکر میکنن کی هستن و پررو تر میشن
        پس گاهی اوقات لارمه یکی بیا بهشون بگه بچه بیا پایین اینقدر .. شعر نگو
        حالا نیت ما خیره دیر یا زود ایشالا وضع درست میشه

        موافقم ۹
        مخالفم ۱
  17. رضا

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    لکسوس اونطوری که باید شتاب نداره نسبت به قدرتش،ولی رخ و صدای خاصش و همچنین فناوریش در زمان تولیدش خیلی عالی بود و هنوزم هست

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  18. Hadi

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (154 ديدگاه)

    سمفونی v10…
    بنواز که زیبا مینوازی…

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  19. e. s

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    LFA که حیف دست نیافتنی هستش و قدیمی هم شده فارق از داخل کاپوت LC500 به این ماشین شباهت داره و ازش خوشم میاد اون رو شاید بشه یه تایمی خرید 😂

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  20. امیرمحمد

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    عجیبه ولی من وایپر میخرم😐

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا