لکسوس LX، شاسیبلند لوکس و آفرود ژاپنی که DNA تویوتا لندکروزر را دارد، در سال ۲۰۲۵ سیسالگی خود را جشن میگیرد.
از زمانی که تولید لکسوس LX در سال ۱۹۹۵ آغاز شد، این شاسیبلند فول سایز هفتنفره با سیستم چهارچرخ محرک تماموقت، ساختار شاسی مستقل مقاوم، سیستم تعلیق با تراول بلند و تجهیزات پیشرفته آفرود مانند دیفرانسیلهای قفلشونده و همینطور به لطف DNA برتر تویوتا لندکروزر که در چهار نسل خود حفظ کرده، به نمادی افسانهای در دنیای آفرود لوکس تبدیل شده که با رنجروور قابلمقایسه است. علاوه بر این، اما دلیل دیگری برای اهمیت لکسوس LX بهویژه در بازار آمریکا وجود دارد زیرا LX پیشگام ورود تویوتا به بازار شاسیبلندهای لوکس آمریکا بود. در اوایل دهه ۹۰، دولت آمریکا قصد داشت تعرفههای سنگینی بر خودروهای وارداتی ژاپنی اعمال کند اما LX450 از دو امتیاز بزرگ بهرهمند شد. اول، تعرفههای پیشنهادی شامل پیکاپها سبک میشدند اما شاسیبلندهای لوکس مانند LX از آن معاف بودند. دوم، عرضه این خودرو تحت برند لکسوس به معنای سهمیه جداگانهای برای تعداد مدلهای لکسوس وارداتی بود. علاوه بر این، به دلیل استفاده از پلتفرم لندکروزر، نیازی به توسعه پلتفرم کاملاً جدید نبود.
نسل اول سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷
LX450 بهعنوان اولین شاسیبلند لکسوس، در زمان مناسبی وارد بازار آمریکا شد. درست زمانی که موج تقاضا برای شاسیبلندهای بزرگ در حال اوجگیری بود. در مقایسه با نسلهای بعدی، LX450 بیشترین شباهت ظاهری را به تویوتا لندکروزر زمان خود داشت. با وجود اکسلهای صلب مشترک، لکسوس از فنرهای نرمتر و کابین راحتتری برخوردار بود. روی داشبورد با چرم پوشانده شده بود، کنسول میانی تزئینات چوبی داشت و مواد باکیفیتتری به تریم درها اضافه شده بود. با قیمت پایه ۴۷ هزار دلار، آپشنهایی مانند سانروف، دیفرانسیلهای قفلشونده جلو و عقب و سیدی چنجر ششتایی در دسترس بودند.
نسل دوم سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷
نسل دوم با کد J100 بهطور قابلتوجهی بزرگتر و لوکستر از نسل قبلی بود و مجهز به موتور V8 شد که در نسل سوم نیز استفاده شد و قدرت بیشتری ارائه داد. آرایش چهار چراغی شاخص لکسوس که در مدلهای اواخر دهه ۱۹۹۰ مانند LS و GS دیده میشد، در LX نیز به کار رفت. تعلیق مستقل جلو برای راحتی و دینامیک بهتر اضافه شد. LX470 در طول عمرش دو فیسلیفت داشت. برای مدلهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، گیربکس اتوماتیک پنج سرعته اضافه و موتور شش سیلندر کنار گذاشته شد. سیستم تعلیق دینامیک تویوتا (برای افزایش حرکت اکسل در آفرود و بهبود هندلینگ در جاده) در این دوره بهصورت آپشن ارائه شد. در فیسلیفت دوم برای مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ نیز از جلوپنجره و چراغهای جدیدی استفاده شد.
نسل سوم سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱
این نسل که با کد J200 شناخته میشود، با ۱۳ سال تولید، طولانیترین عمر را در بین نسلهای LX داشت. این مدل با فناوری و راحتی بیشتر، ساختار جدید، مواد پیشرفته، ارتفاع قابلتنظیم و حالتهای آفرود، بهعنوان یک شاسیبلند هفتنفره مدرن و توانمند وارد هزاره جدید شد. از نظر ظاهری، LX570 با تغییرات طراحی، هویت خود را از تویوتا بیشتر متمایز کرد. جلوپنجره معروف دوکیشکل لکسوس در فیسلیفت ۲۰۱۳ ظاهر شد و در بهروزرسانی ۲۰۱۶ همزمان با معرفی گیربکس اتوماتیک هشت سرعته بزرگتر شد. این نسل با چهار پیشرانهٔ مختلف از ۴.۵ لیتری V8 توربودیزل تا ۵.۷ لیتری بنزینی عرضه میشد و در نسخهٔ ویژهٔ LX570 سوپرشارژ برای خاورمیانه حداکثر ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت.
نسل چهارم سالهای ۲۰۲۲ تاکنون
LX600 کنونی از صفر طراحی شده و از پلتفرم انعطافپذیر TNGA-F تویوتا استفاده میکند. موتورهای V8 کنار رفته و موتورهای V6 توربو جایگزین شدهاند. در این نسل همچنین برای اولین بار پیشرانهٔ هیبریدی و نسخهٔ F Sport هم ارائه شده است. با دیجیتالی شدن کابین، کمکفنرهای فعال و پیکربندیهای مختلف صندلی بسته به مدل، LX دیگر تنها یک لندکروزر لوکستر نیست. این شاسیبلندی لوکس و گرانقیمت است که حالا بیش از ۱۰۰ هزار لار قیمت دارد. با بزرگتر شدن جلوپنجره در نسلها، تمایل مالکان به آفرود نیز کاهش یافته است.
رقبای اصلی لکسوس LX
لکسوس LX در دسته شاسیبلندهای بزرگ سهردیفه قرار میگیرد و در نگاه اول رقبای زیادی را مقابل خود میبیند. بامو X7 و مرسدس بنز GLS رقبای اروپایی این ماشین هستند؛ از ژاپن، اینفینیتی QX80 و از سازندگان آمریکایی، کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور حضور دارند اما هیچکدام از این خودروها به تجهیزات آفرود واقعی مانند دنده ضریب سنگین یا دیفرانسیلهای قفلشونده مجهز نیستند و تنها رنجروور با دیفرانسیلهای مرکزی و عقب قفلشونده و سیستمهای پیشرفتهٔ آفرود رقیب واقعی لکسوس LX محسوب میشود. پسازاین هم جیپ گرند واگنییر با پکیج اوورلند نزدیک رقیب به شاسیبلند پرچمدار لکسوس در تواناییهای آفرود بهحساب میآید.
۲۰ خرداد ۱۴۰۴این محبوب ترین ماشین تو آسیا هست
من دیروز خدا شاهده یدونه نسل قبلیشو دیدم نمیدونم ۲۰۱۸ بود یا ۲۰۱۷ اینا
پلاک سوییس هم بود وقتی دیدمش دیگه بقیه ماشینای خیابون به دلم نمی نشست خدا شاهده
واقعا در حق ما ظلم شده ولی خیلی ماشین خوبیه خدا وکیلی خیلی دوستش دارم
تو برنامه هام هست اگه یه روزی خدا بهم کمک کرد میلیاردر شدم یدونه از این لکسوس ها بخرم به خدا قسم این یکی از ماشین هایی هست که من عاشقشم
بعدش هم رولزرویس کولینان اون شاستی بلنده رو دوست دارم
اینا فهرست بهترین ماشین های بالای ۱۰۰ هزار دلاری هست که من دوست دارم
حالا باز اگه نتونستم این لکسوس ۲۰۲۵ شو بخرم اشکال نداره ها خدا کنه یه ۲۰۱۳ پلاک ملیشو بخرم
خیلی دوسش دارم
Nismo
۲۰ خرداد ۱۴۰۴کسی که پلاک ملی این ماشین رو میخره از کسی که توی خارج رولز رویس میخره هم مایه دار تره
Mohammad
۲۰ خرداد ۱۴۰۴پلاک ملی این خودرو ، ته تهش ۴۰ میلیارد تومن قیمت داشته باشه معادل تقریبا ۵۵۰ هزار دلار یکم بیشتر یا کمتر ، اما موضوع اینجاست آیا ارزش داره خریدار ۵۵۰ هزار دلار بده به یک خودروی ۱۰۰ هزار دلاری که پلاک ملی باشه بده ؟ طرف این پول رو از کجا آورده ؟ از راه درست ؟
راه غلط فقط بالا رفتن از دیوار مردم و گرفتن لقمه یک فقیر از دستش نیست ، راه غلط یعنی دلالی خودرو و خانه اقتصادی ، یعنی گرون فروشی ، یعنی ظلم کردن ، یعنی سوءاستفاده و . . . .
یه چیزی هست به اسم شفافیت مالی که تو ایران معنی نداره اصلا کسی جرأت نمیکنه به فروشنده بگه شفافیت مالی نشون بده .
R
۲۰ خرداد ۱۴۰۴جلو پنجرش خیلی بزرگه زشت شده
اوه اوه سلاطین آفرود لکسوس و لندکروزر
پاراگراف آخر متن همه چیو مشخص میکنه 👌👌
net
۲۰ خرداد ۱۴۰۴نسل چهارم lx570 جلوپنجره که تا پایین اومده بد شده و نوار متصل چراغ عقب داره بد شده. نسل چهارم خط سفید اطراف شیشه دربها در قسمت شیشه مثلثی ستون عمود شیشه عقب پهن شده بد هست و دو صفحه نمایش روی هم قرار گرفته با خط زه نقره ای اطراف صفحه نمایش و دنده خیلییی بد هست. زیر نوک چراغ جلو فرورفتگی داره و مسطح نیست بد هست. نسل چهارم lx570 گذر موقت از نزدیک تو خیابون دیدم رینگ و لاستیکش خیلییی بزرگ بود و بد شده بود و در عکس یکی مونده به اخر هم مشخصه چقدر رینگ و لاستیک بزرگه اگر رینگ و لاستیکش کوچکتر بود اندازه رینگ و لاستیک لندکروز قشنگتر میشد
elijah 2001
۲۰ خرداد ۱۴۰۴پس چی خوبه؟
یجوری ایراد میگیری انگار یه گاراژ ماشین کلکسیونی و میلیون دلاری داری
Nismo
۲۰ خرداد ۱۴۰۴جالب اینه هیچ اطلاعات و دانش صحیحی از زبان طراحی ماشین ها نداره و انقدر با اعتماد به نفس اظهار نظر میکنه
PSA
۲۰ خرداد ۱۴۰۴همه نسل های این ماشین برای من عشق است
نیما
۲۰ خرداد ۱۴۰۴همین الان که اینو مینویسم یه ال ایکس 570 سوپر اسپورت گذر موقت رو به روم پارک شده که برای یکی از مغازه دارای اطرافمه
به جز طراحی عقبش که اصلا باهاش ارتباط نمیگیرم و یجورایی نچسب و خشکه مابقی موارد دلچسبه
کیفیت ساخت و رنگ خوب ,رینگ ها و چراغ ها زیبا, نمای جانبی و روبه رو هم خوب و متناسب , صندلی ها عالی و متریال با کیفیت
ماشین هم بزرگ و چشمگیر, البته صاحب این ماشین یه جنسیس جی80 2019 و یه بی ام و ایکس 4 هم داره! مبارک هرآنکه توان خریدش رو داره
من هم به جز دیدن و لذت بردن و حسرت خوردن روزانه, فعلا کار دیگه ای از دستم بر نمیاد ( به جد به خرید دو چرخه فکر میکنم چون توان خرید وسیله نقلیه دیگه ای رو ندارم! )
elijah 2001
۲۰ خرداد ۱۴۰۴ایشالله هر ماشینی دوست داری بخری بدون فکر به قیمتش
NIKAN-JAAAAAAAAAAG
۲۰ خرداد ۱۴۰۴چه جالب امروز روز تولد منه
تولدم رو بهم تبریک بگید لطفا😁😁❤❤
elijah 2001
۲۰ خرداد ۱۴۰۴تولدت مبارک دوست عزیز ایشالا ۱۲۰ سالگی
برات آرزوی بهترین ماشین میکنم اگر کسی ماشین دوست نداشت الان اینجا نبود😁
Cadillac-V
۲۰ خرداد ۱۴۰۴LX یه شاسی بلند لوکس آفرودیه نه فقط لوکس
یعنی اسکالید و نویگیتور و GLS رقیب این نیستن چون اینا لوکس هستند و روی راحتی و لوکس بودن تمرکز کردن نه آفرود، اگرم مقایسشونو دیده باشین تو پدال LX در مقابل اینا کمبود امکانات یه شاسی بلند فول سایز لوکس رو داره و یهجورایی لندکروزیه که لوکس شده
رقیب LX شاسی بلندای فول سایز لوکس آفرودی هستن، مثل جیپ گرند واگنیر که پدال بهش اشاره کرده، البته جیامسی یوکان دنالی هم میشه رقیب این حساب کرد
بهنام
۲۰ خرداد ۱۴۰۴حدود ده دوازده سال پیش یا شایدم بیشتر یه مشتری پولدار داشتم که اوپیروس سوار میشد انقدر که به شوخی گفتم آخه این چیه سوار میشی ؟ یه روز اومد گفت آقا ما دیگه از این ماشین بدمون اومد میخوام عوض کنم بین اس پونصد و ال ایکس ۵۷۰ کدومو بردارم ؟ گفتم من اگه جات بودم با شغل شما و میزان مصرفی که از ماشین داری و جاهایی که میری ال ایکس میگیرم ( خودش بشدت اس پونصد دوست داشت مثل خودم. چند روز بعد با ال ایکس صفر اومد دم مغازه و گفت آقا اینو گرفتم حالا ولمون میکنی ؟ خندیدم گفتم مبارک باشه. چند وقت پیش که داشتیم صحبت میکردیم نشستم تو ماشینش خدا شاهده با اینکه هر روز اونو با این ماشین در حال رفت و آمد میبینم و کاملا ماشین زیر پایی هست با کارکرد حداقل بالای سیصد چهارصدتا ولی بنظرم کاملا نو بود هنوز تازه اختلاف قیمتش همین الان با اس پونصد خیلی زیاده. گفتم مهندس نمیخوای عوضش کنی ؟ گفت من تو دبی یه بنتلی و یه اس پونصد ۲۰۲۰ دارم ولی اینجا هیچی برای من این ماشین نمیشه. حالا حالاها نگهش میدارم تا ببینم وضع چی میشه ،
در کل من که عاقشم.
2646.1
۲۰ خرداد ۱۴۰۴بعضی از آپشن ها در یک کلاس خودرویی به صورت مرسوم وجود ندارد و برندها سعی می کنند با نصب اون آپشن در خودروی این کلاس خود، ارزش خودرو و بالطبع آمار فروش شون را بالاتر ببرند اما حضور بعضی از آپشن ها در بعضی از کلاس های خودرویی از دید من احمقانه است!
مگر چند درصد خریداران خودروهای 100.000+ دلار با خودروشون آفرود سنگین می روند که مشخصات زیر تبدیل شده به افتخار برای Lexus LX؟
* ساختار شاسی مستقل مقاوم
* سیستم تعلیق با تراول بلند
* تجهیزات پیشرفته آفرود مانند دیفرانسیلهای قفلشونده
5-6 سال پیش که دیفندر جدید معرفی شد، بحث های زیادی در رابطه با شاسی مستقل و مونوکوک با دوستان داشتیم. برای کسی که خودروی SUV را طولانی مدت استفاده کرده، کاملا واضح است که این 3 مورد عملکرد یک خودرو را در مسیرهای انرود چقدر کاهش می دهند!
برمی گردیم به سوال اول؛ چند درصد خریداران خودروهای 100.000+ دلار با خودروشون آفرود سنگین می روند؟
وقتی خریداران خودروهای این رنج قیمت اصلا حضوری در افرود ندارند (یک سیستم awd ساده و اندکی ارتفاع برای بهبود ضرایب جمله و شکست برای آنها کافی است)، چرا باید خودرویی بخرند که آپشن هایش از جمله شاسی مستقل، کمک فنر با تراول بلند و … هندلینگ و راحتی شان را در مسیرهای انرود کاهش می دهد؟
JaMsHiD-B
۲۰ خرداد ۱۴۰۴این ماشین هدفش مشخصه . آفرودر لوکس
برای لکسوس و تویوتا مهم نیست چند درصد خریداران این ماشینو بخاطر آفرود میخوان
اونا به هدفشون یعنی نگه داشتن یه چارچوب خاص برای یه ماشین رو رعایت کردن و به خوبی هم داره میفروشه این ماشین
حالا یکی میره بره آفرود یکی نمیره
بعدش
مگر شما سوار شدی که میگی سواری این ماشین خشکه؟
خدا شاهده من یه پرادو جدید ۲۵۰ سوار شدم
از نصف ماشینای سدان سواری ایران نرم تر بود
حالا فکر کن لکسوس LX چیه
صرفا چون اسمش شاسی مستقل هست به معنای بد بودن و خشک بودنش نیست
سواری خشک و هندلینگ بد؟
مگه میخواد بره نوربرگ رینگ؟
هندلینگ لازم رو برای یه سواری عالی و خوب رو توی جاده ارائه میده
بعدش
همون طور که خودتون فرمودید
کسی با این ماشین صد هزار دلاری آفرود نمیره
پس این رو هم مطمئن باش کسی هم با ماشین صد هزار دلاری نمیره آفرود
صددرصد هم سرعت بالای ۱۸۰ تا رو با اون ماشین نمیره که ماشین بخواد ضعف هندلینگ یا سواری خشکی نشون بده
2646.1
۲۰ خرداد ۱۴۰۴“پس این رو هم مطمئن باش کسی هم با ماشین صد هزار دلاری نمیره آفرود”
این جمله را عینا از کامنت شما کپی کردم. بعد از خوندن این جمله، دوباره کامنت من و خودت رو بخون تا بهتر متوجه منظورم بشوی!
در رابطه با سوال “مگر شما سوار شدی که میگی سواری این ماشین خشکه؟”
چطور در ذهن شما ممکن است شما سوار پرادو نسل جدید شده باشی اما ممکن نیست من مالک یا تستی با این خودرو داشته باشم؟
در ضمن از کجای متن من استنباط کردین که منظور من خشکی است؟ سیستم تعلیق با تراول زیاد می شود خشک؟ اصلا ربط شاسی مستقل به خشک بودن خودرو چیه؟
دوست عزیز، وقتی تجربه و اطلاعاتی از موضوعی نداره و کامنت طرف مقابل رو نفهمیدی، باهاش تو بحث نرو. شما اون قدر از موضوع پرت هستی که من کلا ترجیح میدم باهات این بحث رو ادامه ندم.
از دید من حق با شماست.
شکیبا
۲۰ خرداد ۱۴۰۴میدونم خیلی ها ناراحت میشن ولی وقتی از نزدیک دیدمش اصلا به دلم ننشست مثل حس دیدن اولین پرادو یا اولین X6
امیرعلی
۲۰ خرداد ۱۴۰۴نسل اول واقعاً زیبا و دوست داشتنی هست طراحی فوقالعاده جذاب و تو دل برو ❤️❤️❤️❤️❤️🔥🔥🔥