لکسوس

لکسوس TZ، قاتل برقی کیا EV9 با سه ردیف صندلی در راه است!

شاسی‌بلند الکتریکی جدید لکسوس TZ با سه ردیف صندلی، طراحی جذاب و مشخصات فنی قابل‌توجه، می‌تواند به رقیبی جدی برای کیا EV9 و سایر شاسی‌بلندهای برقی تبدیل شود.

لکسوس به‌آرامی و با اطمینان، خود را برای ورود به عرصه شاسی‌بلندهای برقی آماده می‌کند. این بار، یک شاسی‌بلند تمام الکتریکی با سه ردیف صندلی در راه است تا خانواده لکسوس را گسترده‌تر کند. این خودرو که احتمالاً TZ نامیده می‌شود، رقیبی جدی برای خودروهایی مثل کیا EV9 خواهد بود. TZ با استفاده پلتفرم مشترک با تویوتا bZ5X، به‌عنوان جایگزینی برقی برای لکسوس TX بنزینی، به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو به‌طور خاص، به بخش رو به رشدی از بازار خودروهای برقی وارد می‌شود که در آن، اندازه، شعاع حرکتی و اعتبار برند، نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای درک بهتر ظاهر این مدل جدید، با اعمال تغییراتی در کانسپت شاسی‌بلند برقی لکسوس که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، رندرهایی از ظاهر احتمالی TZ طراحی شده است. اگرچه تا زمان آزمایش نمونه‌های اولیه در جاده‌های عمومی، نمی‌توان به‌طور قطعی در مورد ظاهر TZ نظر داد، اما منطقی به نظر می‌رسد که لکسوس، طراحی آن را بر اساس همین کانسپت بنا کند.

چهره‌ای آشنا با تغییراتی جزئی

در نمای جلو، چراغ‌های جلوی مفهومی و اغراق‌آمیز را با نمونه‌های معمولی‌تری جایگزین شده‌اند که با زبان طراحی فعلی لکسوس هماهنگ‌تر هستند. بااین‌حال، عناصر نورپردازی زیر آن‌ها و همچنین شکل سپر جلو، دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند که نشان می‌دهد لکسوس قصد ندارد خیلی از ریشه‌های مفهومی خود فاصله بگیرد. در نمای جانبی، تغییرات کاربردی‌تری به چشم می‌خورند. دستگیره‌های درِ مخفی کانسپت، جای خود را به دستگیره‌های سنتی داده‌اند. رینگ‌های جدید و آینه‌های جانبی معمولی نیز به این مجموعه اضافه شده‌اند. این تغییرات، برای یک خودروی تولیدی، کاملاً ضروری هستند. در نمای عقب TZ، بارزترین تغییر، استفاده از چراغ‌های عقب کوچک‌تری است که زیر شیشۀ عقب کشیده نشده‌اند. باوجوداین، به نظر می‌رسد که طراحی قسمت عقب همچنان کمی شلوغ است و امیدواریم طراحان لکسوس، طرحی جذاب‌تر از این ارائه دهند.

فعلاً اطلاعات دقیقی در مورد مدل تولیدی TZ در دسترس نیست، اما در سال ۲۰۲۳، لکسوس نام‌های تجاری TZ450e و TZ550e را به ثبت رساند که نشان می‌دهد حداقل دو مدل الکتریکی در دست توسعه هستند. لکسوس می‌تواند از همان باتری ۷۷ کیلووات ساعتی موجود در RZ جدید استفاده کند اما با توجه به ابعاد و وزن احتمالی این شاسی‌بلند سه ردیفه، به نظر می‌رسد که TZ550e به یک باتری با ظرفیت بالاتر نیاز داشته باشد. برای مقایسه، کیا EV9، یکی از معدود خودروهای برقی در این سگمنت که در حال حاضر به فروش می‌رسد، با دو گزینه باتری ۷۶.۱ و ۹۹.۸ کیلووات ساعتی عرضه می‌شود.

در مورد لکسوس RZ، مدل پایه RZ 350e، از یک موتور الکتریکی تکی در محور جلو با قدرت ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن ‌متر گشتاور بهره می‌برد و شعاع حرکتی آن، ۵۷۵ کیلومتر است. مدل RZ 500e، دارای دو موتور الکتریکی است که درمجموع، ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۶ ثانیه دارد. شعاع حرکتی تخمینی این مدل، ۵۰۰ کیلومتر است. برای سال ۲۰۲۶، لکسوس، نسخه RZ 550e F Sport را به خط تولید اضافه کرده است. این مدل، با استفاده از قوای محرکه دو موتوره، ۴۰۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و در ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. بااین‌حال، این افزایش قدرت، با کاهش شعاع حرکتی به ۴۵۰ کیلومتر همراه است. ازآنجایی‌که TZ، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از RZ خواهد بود، احتمالاً به باتری بزرگ‌تری نیاز خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. bMw

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    شاید عادت کردن به این طراحی ها برای بعضی ها سخت باشه که خودمم جزوشم
    موفقیت این ها خیلی سخته و دیرتر اتفاق می افته البته از نظر من
    چون خودرو های بنزینی نه تنها بیشترن بلکه بعضی هایی هم که برقی شده بودن برگشت به بنزینی حتی بهتر از قبل!

    موافقم 7
    مخالفم 20
  2. دیا

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (256 ديدگاه)

    چقد قشنگ و شیکه.
    واقعا که همه نسل ها تو این مملکت سوخت.

    موافقم 45
    مخالفم 13
    1. منصور

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (46 ديدگاه)

      هر چقدر کره ای ها زحمت میکشن و یه چیزی تولید میکنن ، تویوتا با یه حرکت ،ناک اوتشون میکنه .

      موافقم 23
      مخالفم 16
      1. صامورایی

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (81 ديدگاه)

        فعلا اونی که ناک اوت شده اسمش آکیو تویودائه.

        موافقم 10
        مخالفم 22
      2. Car love

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (6 ديدگاه)

        ناک أوت فقط در رفتن چرخ 😂😂
        حرکت هم فقط التماس برای باتری به کره😂
        زحمت هم فاصله فروش برقی های کره و جاپون 😂😂

        موافقم 1
        مخالفم 6
  3. صامورایی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (449 ديدگاه)

    قاتل فقط BZ4X

    موافقم 20
    مخالفم 19
  4. صامورایی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (449 ديدگاه)

    EV9 محصول بسیار خوبی بود و بازخورد عالی گرفت در این سگمنت پرطرفدار. نشانه دیگری از مدیریت خوب هیوندای.

    موافقم 18
    مخالفم 18
  5. Saman

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (200 ديدگاه)

    چقدر شیک 🙂‍↕️ پادشاه خودرو سازی تویوتا 👑

    موافقم 14
    مخالفم 5
  6. Akbar Khazaei

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (129 ديدگاه)

    اگه باتریش مثل بعضی از پیکاپ‌های آمریکایی که ظرفیشون 200کیلووات استفاده می کنند باشه عالیه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  7. همایون

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    این خودرو اگه طراحیش این شکلی باشه که احتمالا هم هست از این لحاظ نقصی نداره اما همه چیز برمیگرده به موتورهای قدرتمند و باطریهای بزرگتر که بتونن مشخصاتی برابر یا بهتر از رقبا ارائه بدن الان آیونیک ۹ نسخه ۶۲۰ کیلومتری هم داره و حتی یکی از دلایلی که کیا ev9 نتونست بازارو بترکونه بردش بود که نسبت به استانداردهای امروز تو سطح متوسطی هستش حالا لکسوس هم اگه بخواد با اینا رقابت کنه باید تو نسخه لانگ رنج به ۶۰۰برسونه بردشو.و همچنین امیدوارم تو این نسخه فرمان یوغ رو حذف کنن حتی تسلا هم با اون جسارت بیخیالش شد،وقتی مشتریان لکسوس همه سن بالا هستن دیگه داشتن فرمان یوغ چه صیغه‌ای هستش مگه هایپرکاره؟!

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا