احتمال خاتمهٔ تولید لینکلن کانتیننتال بعد از نسل کنونی
نسل کاملاً جدید لینکلن کانتیننتال پس از چندین سال غیبت، از پاییز سال 2016 با مدل 2017 به بازار آمد؛ اما بهتازگی گزارشی توسط سایت «Ford Authority» منتشر شده که نشان میدهد احتمالاً تولید این سدان لوکس پس از خاتمهٔ عمر نسل کنونی، دوباره بدون معرفی نسل جدید پایان خواهد یافت. البته تاریخ این اتفاق مشخص نشده است اما با توجه به اینکه نسل کنونی کانتیننتال از سال 2016 به بازار آمده است احتمالاً سال 2020 آخرین سال تولید آن خواهد بود.
اگر این گزارش صحت داشته باشد، این اقدام فورد عجیب خواهد بود چراکه نسل جدید کانتیننتال خریداران جدیدی را به سمت برند لینکلن جذب کرده و طی سه ماه پس از معرفی کانتیننتال جدید، بیش از 40 هزار نفر به خرید آن ابراز علاقه کردند. بعلاوه، سال گذشته کانتیننتال با ثبت فروشی بیش از 12 هزار دستگاه، رقیب اصلی خود یعنی کادیلاک CT6 را پشت سر گذاشت. علاوه بر این، سدان پرچمدار لینکلن در آمار اعلامی کانسومر ریپوترز یکی از بهترین و رضایتبخشترین خودروها بوده است درحالیکه پیشازاین گزارشی از رویترز به کار بر روی توسعهٔ نسل جدید کانتیننتال برای سال 2022 اشاره داشته است. از سوی دیگر، در این گزارش هیچ صحبتی از علت خاتمهٔ تولید کانتیننتال مطرح نشده است؛ بنابراین، مجموع این دلایل موجب میشود که نسبت به صحت این گزارش شک و تردید داشته باشیم.
اما از طرف دیگر، اگر روند نزولی فروش کانتیننتال ادامه داشته باشد، ممکن است این گزارش به حقیقت بپیوندد زیرا دسامبر 2016 که بهترین ماه فروش این خودرو بوده، تنها 1845 دستگاه از آن فروخته شده است. سپس ماه بعد از آن یعنی ژانویهٔ 2017 فروش کانتیننتال به 1167 دستگاه کاهش یافت و در بیشتر ماههای سال 2017 فروش آن در حدود هزار دستگاه بود. این سدان لوکس آمریکایی امسال نیز فروش مناسبی نداشته است بهنحویکه در ماه ژانویهٔ امسال 815 دستگاه و در فوریه تنها 758 دستگاه فروش داشته که کمترین فروش در طول کل مدت حضور آن در بازار محسوب میشود.
اما کاهش فروش سدانها صرفاً اختصاص به لینکلن کانتیننتال ندارد چراکه تقریباً فروش سدانهای تمامی برندها روبه کاهش است. دلیل چنین اتفاقی این است که مردم عمدتاً از سدانها فاصله گرفته و به سمت کراساوورها و اسیوویها گرایش پیدا کردهاند تا جایی که هماکنون عنوان خودروی خانواده از سدانهای سنتی به شاسیبلندها منتقل شده است. درنتیجه فروش این خودروها به طرز شگفتانگیزی افزایش پیدا کرده و هیچچیزی هم جلودار آن نیست. به همین دلیل فورد نیز بهعنوان شرکت مادر لینکلن تصمیم گرفته توسعهٔ کراساوورها را در اولویت قرار دهد و قصد دارد میلیونها دلار از سرمایهٔ خود را صرف ساخت کراساوورها و اسیوویهای جدید کند؛ بنابراین صرفنظر از اینکه گزارش خاتمهٔ تولید لینکلن کانتیننتال صحت دارد یا خیر، این موضوع محرز است که قطار شاسیبلندها غیرقابل توقف است و این امر موجب کاهش روزافزون محبوبیت سدانها شده است.