رونمایی از کانسپت اویاتور، پیشنمایش کراساوور جدید لینکلن
لینکلن روند جامع احیای محصولات خود را در پیش گرفته است و پس از معرفی مدلهای جدید کانتیننتال، نویگیتور و ناتیلوس، حالا این برند آمریکایی با رونمایی از کانسپت اویاتور، پیشنمایشی از کراساوور جدید خود را ارائه کرده است؛ اما این اولین باری نیست که نام اویاتور در سبد محصولات لینکلن دیده میشود چراکه بین سالهای 2002 تا 2005 نیز این شرکت اسیووی میان سایزی را با نام اویاتور تولید میکرد.
حال پس از تیزری که چندی پیش منتشر شد، لینکلن رسماً اویاتور جدید را در نمایشگاه نیویورک رونمایی کرده است. هرچند این خودرو بهعنوان یک کانسپت معرفی شده است اما بسیار به خودرویی تولیدی نزدیک است و به همین دلیل میتوان آنرا یک پروتوتایپ دانست. درهرحال این ماشین پیشنمایش نسخهٔ تولیدی آن است که سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. اویاتور یک کراساوور فول سایز سه ردیفه است که بهعنوان جایگزینی برای مدل کمفروش MKT در نظر گرفته شده و در بین شاسیبلندهای لینکلن بالاتر از کراساوور ناتیلوس و پایینتر از اسیووی نویگیتور قرار میگیرد.
صرفنظر از اینکه اویاتور را کانسپت بدانیم یا پروتوتایپ، این ماشین کراساوور فریبنده و باشکوهی است. در طراحی ظاهری این خودرو به بهترین نحو از زبان طراحی جدید لینکلن استفاده شده که پیشتر در مدلهای کانتیننتال و نویگیتور دیده بودیم. در قسمت عقب اویاتور نیز امضای لینکلن یعنی چراغهای متصلبههم کار شده است. از سوی دیگر، درحالیکه مدل MKT بر روی پلتفرم D4 فورد ساخته شده بود که با کراساوورهای فورد اکسپلورر و فلکس مشترک بود، اویاتور چیزی بسیار بیشتر از یک فورد فلکس با پوستهٔ لینکلن است تا جایی که حتی از پلتفرم مشترکی با اکسپلورر هم استفاده نمیکند زیرا درحالیکه فورد اکسپلورر کراساووری دیفرانسیل جلو است، اویاتور روی پلتفرم دیفرانسیل عقب ساخته شده است.
لینکلن فعلاً اطلاعات زیادی را از اویاتور جدید اعلام نکرده است اما گفته شده که این کانسپت به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی مجهز است. همانطور که اشاره شد، فعلاً اطلاعاتی از مشخصات و ویژگیهای این قوای محرکه اعلام نشده اما لینکلن گفته است که میتوان در اویاتور در کنار موتور الکتریکی از یک پیشرانهٔ بنزینی V6 بایتوربو استفاده کرد تا این کراساوور به خودرویی قویتر از بسیاری از سوپراسپرتهای امروزی تبدیل گردد. این ادعا برای شرکتی که هرگز با خودروهای عملکرد بالا شناخته نمیشود بسیار جسورانه است اما چون اویاتور روی پلتفرم دیفرانسیل عقب ساخته شده، احتمال بالایی برای تجهیز به چنین قوای محرکهای وجود دارد.
در کابین اویاتور اما لینکلن طراحی باشکوه و زیبای نویگیتور را در اندازهٔ کوچکتری ارائه کرده است. در داخل این کراساوور لوکس سه ردیفه، ترکیبی از چرم کرمیرنگ به همراهتریم مشکی براق و همینطور تریم کرومی بکار رفته است. در کنار این ویژگی، لینکلن ابزارهای دیجیتال و تکنولوژیهای مدرن زیادی را هم برای اویاتور ارائه کرده است. ازجملهٔ این تکنولوژیها میتوان به نمایشگر 12 اینچی برای ارائهٔ جدیدترین نسخهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Sync و همینطور امکان استفاده از تلفن همراه هوشمند بهعنوان کلید خودرو اشاره کرد. علاوه بر این، اویاتور به سیستم ایمنی و کمکرانندهٔ جدید فورد بنام Co-Pilot360 و همینطور سیستمی بنام تکنولوژی پیش مشاهدهٔ تعلیق هم مجهز شده است. این سیستم پیش مشاهده با استفاده از یک دوربین، مسیر روبرو را اسکن کرده و بر این اساس بسته به شرایط جاده، سیستم تعلیق را تنظیم میکند.
رئیس لینکلن آقای «Joy Falotico» در مورد اویاتور جدید گفته است:
«نسل جدید نویگیتور همچنان به جذب خریداران جدید به سمت برند لینکلن ادامه میدهد. به همین دلیل ما معتقدیم که اویاتور جدید هم با طراحی زیبا، تکنولوژیهای پیشرفته و آپشن قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی، خریداران بیشتری را به سمت نمایندگیهای فروش لینکلن جذب خواهد کرد که ازجملهٔ آنها میتوان به خانوادههایی اشاره کرد که به دنبال کراساوور لوکس سه ردیفه هستند».
بهطورکلی اویاتور یک پیشنمایش فوقالعاده است که بهسختی میتوان پیشبینی کرد که چقدر از ویژگیها و قابلیتهای آن در نسخهٔ تولیدی هم حفظ خواهد شد. این در حالی است که لینکلن میگوید کانسپت اویاتور صرفاً یک پیشنمایش نیست بلکه جهت هدایت کل لینکلن را نشان میدهد؛ بنابراین میتوان گفت آیندهای روشن در انتظار اویاتور و بهطورکلی برند لینکلن است.