معرفی رسمی امیرا، آخرین خودروی درونسوز لوتوس
از چند وقت پیش، لوتوس وعدهٔ ساخت مدل جدید امیرا را بهعنوان آخرین محصول درونسوز خود داده بود و پس از انتشار تیزرهایی، حالا رسماً این اسپرت جدید را معرفی کرد. امیرا که جایگزین هر سه مدل الیزه، اگزیج و اوورا میشود، روی نسخهٔ جدیدی از شاسی آلومینیومی لوتوس ساخته شده و با فاصلهٔ محوری 2,575 میلیمتر، تقریباً اندازهٔ یکسانی با اوورا دارد. طول این خودروی جدید هم تنها 20 میلیمتر از اوورا بیشتر است و وزن پایهٔ آن 1405 کیلوگرم اعلام شده است.
امیرا یک تغییر مهم را برای لوتوس به همراه دارد زیرا برای اولین بار، از پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مرسدس-آامگ در آن استفاده شده است. هرچند لوتوس این موضوع را تائید نکرده اما احتمالاً این همان پیشرانهٔ مرسدس A35 است که 306 اسب بخار قدرت تولید میکند. در امیرا اما این موتور تغییراتی اساسی مثل تجهیز به سیستم ورودی هوای جدید و اگزوز جدید را تجربه کرده که قدرت آنرا به 360 اسب بخار رسانده است. لوتوس هنوز گشتاور این موتور را اعلام نکرده اما انتظار میرود از 400 نیوتن متر A35 بیشتر باشد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه AMG به چرخهای عقب منتقل میشود و خودرو را در کمتر از 4.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند.
کسانی که قدرت و شتاب بیشتری میخواهند اما میتوانند سراغ پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 سوپرشارژ بروند. این همان پیشرانهٔ شش سیلندر سوپرشارژی است که سالها است در مدلهای اگزیج و اوورا ارائه میشود. این موتور که با گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب است، 400 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این یعنی از اوورا GT کنونی خروجی کمتری دارد. حداکثر سرعت این نسخه 290 کیلومتر بر ساعت و هرچند هنوز شتاب آن اعلام نشده اما بهاحتمالزیاد نزدیک 4.2 ثانیهٔ اوورا GT خواهد بود.
امیرا در طراحی بیرونی بهوضوح از هایپرکار الکتریکی اویجا الهام گرفته است. به همین دلیل، روی کاپوت خودرو دقیقاً مثل اویجا بُرشهایی کار شده و جلوی گلگیرهای عقب هم ورودیهای هوا تعبیه شده است. همچنین خروجیهای هوای زیر چراغهای عقب نیز هایپرکار الکتریکی لوتوس را به یاد میآورند.
با وجود تغییرات بیرونی قابلتوجه، شاید قابلتوجهترین ویژگی امیرا، داخل آن باشد زیرا حتی بدون نشستن داخل آن میتوان فهمید که از لحاظ کیفیت یک گام مهم به سمت جلو برداشته است. در میانهٔ داشبورد این خودرو یک نمایشگر بزرگ 10.25 اینچی لمسی جای گرفته که از اندروید اتو و اپل کارپلی برخوردار است. علاوه بر این، یک نمایشگر بزرگتر هم بهعنوان صفحه آمپر پست غربیلک فرمان D شکل قرار گرفته است.
صندلیهای امیرا بهصورت استاندارد از تنظیم برقی در چهار جهت برخوردار هستند اما نمونههای برقی 12 جهته هم قابل سفارش هستند. سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، سنسور باران، آینههای جانبی تاشو برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب هم از دیگر تجهیزات این ماشین هستند. در بخش ایمنی هم لوتوس یک پکیج کمکرانندهٔ پیشرفته بنام ADAS را رأی امیرا در نظر گرفته که شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار، هشدار خستگی، هشدار خروج از خط و... میشود.
لوتوس برای امیرا یک پکیج سفارشی بنام Drivers Pack را هم تدارک دیده که سیستم تعلیق سفتتر و لاستیکهای چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 را به همراه دارد. نکتهٔ جالب اما اینکه لوتوس هم مثل مکلارن، در امیرا از فرمان هیدرولیک استفاده کرده است زیرا معتقد است این سیستم فرمان نسبت به نمونهٔ الکتریکی بازخورد بیشتری به راننده میدهد. علاوه بر این، فاصلهٔ عرضی چرخهای امیرا از هم نیز نسبت به دیگر خودروهای جادهای لوتوس بیشتر است.
امیرا صرفاً یک اسباببازی سرگرمکننده برای آخر هفته نیست و میتواند بهعنوان خودرویی روزمره مورداستفاده قرار گیرد زیرا لوتوس کابین آنرا بسیار کاربردی طراحی کرده است. بدین منظور، روی درها جیپهایی مناسب برای قرار دادن یک بطری نوشابهٔ 500 سیسی تعبیه شده، پشت صندلیها 210 لیتر فضا برای قرار دادن اشیاء وجود دارد و به گفتهٔ لوتوس، صندوق بار 150 لیتری پشت پیشرانه هم برای حمل یک مجموعهٔ چوبهای گلف مناسب خواهد بود.
سفارشات خرید لوتوس امیرا هماکنون پذیرفته میشود اما فروش رسمی آن در اروپا از بهار 2022 و در ایالاتمتحده تا آخر آن سال آغاز خواهد شد. پیشبینی میشود قیمت این خودرو که باید با پورشه کیمن رقابت کند، زیر 60 هزار پوند باشد.