نگاهی به لوتوس‌های چهار سیلندر، از اسپریت GT3 سال 1999 تا امیرا سال 2023

چهارشنبه 6 دی 1402 - 13:30
مطالعه 4 دقیقه
Lotus-10
لوتوس در سال 1997 مدل سبک و قدرتمند اسپریت GT3 را با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو ارائه کرد. حال آیا امیرای چهار سیلندر کنونی جانشین شایستی برای آن...
تبلیغات

لوتوس در سال 1997 مدل سبک و قدرتمند اسپریت GT3 را با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو ارائه کرد. حال آیا امیرای چهار سیلندر کنونی جانشین شایستی برای آن خواهد بود؟

هرچند همه خودروهای GT3 جاده‌ای را ابداع پورشه می‌دانند اما جالب است بدانید که لوتوس قبل از پورشه سراغ این کار رفت. در سال 1997، این شرکت امکانات رفاهی مدل اسپریت S4 را حذف کرد، یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو را جایگزین موتور 2.2 لیتری معمولی کرد و برچسب‌های GT3 را بالای رکاب‌ها چسباند. نتیجهٔ این کار خلق یک از کمیاب‌ترین و قابل‌احترام‌ترین خودروهای جاده‌ای تاریخ لوتوس بود آن‌هم دو سال قبل از اینکه پورشه از همین فرمول برای سال 911 GT3 نسل 996 استفاده کند.

در اسپریت GT3 به‌منظور کاهش وزن، سیستم تهویه، عایق‌های صدا، رادیو و بال عقب حذف شد و خودرو در داخل به‌صورت استاندارد به صندلی‌های اسپرت مجهز شد. از این نسخه اما تنها 196 دستگاه ساخته شد زیرا لوتوس می‌خواست روی نسخهٔ جدید و سودآورتر V8 اسپریت تمرکز کند و تولید اسپریت چهار سیلندر برای آن چندان صرف نمی‌کرد. بااین‌حال، اسپریت GT3 با 240 اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد زیر پنج ثانیه و هندلینگی که لامبورگینی دیابلو نمی‌توانست رؤیای آن را داشته باشد، به یک سوپراسپرت واقعی در دههٔ 90 تبدیل شد.

این ماشین که از زمان خود جلوتر بود، یکی از سریع‌ترین لوتوس‌های تاریخ محسوب می‌شد. متأسفانه اما گویا لوتوس نمی‌دانست به چه فرمول جادویی دست پیدا کرده و برخلاف پورشه، به تولید سری GT3 ادامه نداد. این شرکت به تولید پیشرانه‌های چهار سیلندر خود پایان داد و با موتور V8 به دنبال رقابت با فراری 360 رفت.

کپی لینک

آیا امیرا چهار سیلندر جانشین شایسته‌ای برای اسپریت GT3 است؟

امیرا در نسخهٔ چهار سیلندر با پیشرانهٔ AMG، وزن سبک و خلوص اسپریت GT3 را ندارد. این ماشین با وزن 1446 کیلوگرم در نسخهٔ فول آپشن فرست ادیشن، حدود 200 کیلوگرم از اسپریت سنگین‌تر است. البته این اضافه‌وزن در خط مستقیم احساس نخواهد شد زیرا گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و 360 اسب بخار قدرت، آن را پنهان می‌کنند. نسبت قدرت به وزن امیرا هم با 253 اسب بخار بر هر تن، بسیار از اسپریت با 192 اسب بخار بر هر تن بهتر است. بااین‌حال، امیرا فاقد حس ارتباط تله‌پاتیک است که در لوتوس‌های قبلی می‌دیدیم. البته این خودروی اسپرت خوبی است اما آن‌طور که باید به‌یادماندنی نخواهد بود.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.