بررسی تخصصی لوتوس اوورا GT410 مدل 2020

شنبه 4 مرداد 1399 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Lotus Evora GT410
لوتوس کاملاً دگرگون شده است. مالکیت جدید، تأسیسات تولید ارتقا یافته و طیف جدیدی از محصولات در آینده باعث شده‌اند این شرکت بریتانیایی شکل بهتری...
تبلیغات

لوتوس کاملاً دگرگون شده است. مالکیت جدید، تأسیسات تولید ارتقا یافته و طیف جدیدی از محصولات در آینده باعث شده‌اند این شرکت بریتانیایی شکل بهتری نسبت به قبل پیدا کند.

استراتژی الکتریکی سازی به همراه محصولات اسپورت جدید خبر از تغییرات عظیمی می‌دهند اما جدیدترین عضو سبد محصولات لوتوس نسخه‌ای از اوورای مسن است، خودرویی که حالا بیش از 10 سال سن دارد. این خودرو GT410 نام داشته و یک اوورای نرم‌تر محسوب می‌شود.

این خودرو با قیمت 82900 پوندی ارزان‌ترین عضو خانواده بوده و تأکید بیشتری روی راحتی روزمره دارد که البته این کار را با تجهیزات استاندارد بیشتر و تنظیمات جدید شاسی انجام می‌دهد.

سیستم تعلیق خودرو هنوز هم غیرفعال بوده و خبری از دامپرهای تطبیقی نیست. البته میزان دامپینگ سیستم تعلیق برای بهبود راحتی کاهش یافته و رینگ‌های 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب نیز برای اولین بار در این خودرو دیده می‌شوند. لوتوس از متریال سرکوب‌کننده صدای بیشتر استفاده کرده و در روی درب‌ها نیز استراحت گاه دست دیده می‌شود. به این موارد باید صندلی‌های اسپورت و چرمی اسپارکو را نیز اضافه کرد که به‌صورت استاندارد وجود دارند.

یک صفحه‌نمایش کوچک متعلق با پایونیر نیز در مرکز کابین قرار گرفته و به دوربین دنده‌عقب و ناوبری مجهز است. اپل کارپلی و رادیو DAB هم برای اولین بار در این خودرو دیده می‌شوند. قطعاً فاکتورهایی وجود دارند که جذابیت این خودرو را افزایش می‌دهند اما با قیمت 82900 پوندی لوتوس اوورا GT410 وارد محدوده نسخه پایه پورشه 911 می‌شود. واضح است که 911 خودرویی پیشرفته‌تر بوده و از استانداردهای سطح بالاتری سود می‌برد.

در نگاه اول به سختی می‌توان این اوورا را رقیبی برای رقبای لوکس‌تر و سطح بالاتر دانست. ریشه‌های اوورا به چندین سال قبل بازمی‌گردد و یکی از مشهودترین دلایل نیز صفحه لمسی آن است. صندلی‌های عقب سفارشی هم باعث می‌شوند این خودرو به محصولی 2+2 تبدیل شوند هرچند این صندلی‌ها خیلی کوچک بوده و برای کودکان مناسب هستند.

اما درحالی‌که لوتوس فاقد حس اشرافیت رقباست تمرکز خود روی راننده را از دست نداده و این را می‌توان از روی فرمان جذاب و کوچک و دسته‌دنده آن متوجه شد. میدان دید خودرو خوب بوده اما حدود 50 درصد از دید عقب توسط پیشرانه کور شده است.

در زمان حرکت دامپرها عملکرد بسیار خوبی دارند و اوورا در مواجهه با دست‌اندازها پایداری خود را از دست نداده و این موضوع در سرعت‌های بالا نیز به چشم می‌خورد. تنها مشکل سواری خودرو کلاچ سنگین آن است که در ترافیک وضعیت خوبی را رقم نخواهد زد. تغییرات اعمال شده در سیستم تعلیق باعث شده‌اند این خودرو سواری راحت‌تری داشته باشد و این امر جذابیت‌های اوورا را افزایش خواهد داد.

پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری سوپرشارژردار اوورا GT410 در حالت استاندارد کمی تنبل بوده اما وقتی دکمه اسپورت را فشار داده و سیستم اگزوز اسپورت درگیر شود این نیروگاه آهنین به یکی از بهترین جنبه‌های GT410 بدل خواهد شد.

سیستم اگزوز یاد شده با همراهی پیشرانه صدایی سنگین و عصبانی تولید کرده و رقبای کمی می‌توانند از این نظر رقیب لوتوس باشند. گیربکس 6 سرعته دستی نیز با بالا رفتن سرعت پیش رفته و در کل تجربه هیجان‌انگیزی را رقم می‌زند.

اوورا برخلاف تمامی رقبای خود همچنان از سیستم فرمان هیدرولیکی استفاده می‌کند. به این ترتیب فرمان فورا در پیچ‌ها واکنش نشان داده و بازخوردهای زیادی دارد. این امر باعث می‌شود اوورا GT410 خودرویی برای لذت بردن باشد.

جذابیت اصلی اوورا به عنوان یک خودروی اسپورت باقی مانده است. البته این یک دگرگونی کامل به یک گرندتورر نیست. قیمت خودرو نیز سؤالاتی را ایجاد می‌کند. شما در آلپاین A110 نیز هیجان زیادی را تجربه خواهید کرد و البته بهای کمتری را خواهید پرداخت.

اگر طرفدار لوتوس بوده و به دنبال محصولی کاربردی‌تر هستید اوورا GT410 جدید راه را درست رفته و می‌توانید آن را انتخاب کنید؛ اما اگر شما خریدار بالقوه پورشه 911 هستید احتمالاً لوتوس را انتخاب نخواهید کرد. به سادگی باید گفت GT410 نسخه‌ای متمدن‌تر از اوورا است که البته در قلب خود همچنان ویژگی‌های یک خودروی اسپورت را حفظ کرده است.

مشخصات لوتوس اوورا GT410

  • قیمت: 82900 پوند
  • پیشرانه: 6 سیلندر 3.5 لیتری سوپرشارژردار
  • قدرت/گشتاور: 410 اسب بخار/410 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 300 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 10.8 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.