امی 422T، عجیب‌ترین خودروی تاریخ لوتوس برای رقابت با بی‌ ام‌ و M5

شنبه 12 اسفند 1402 - 10:35
مطالعه 5 دقیقه
Lotus-Emme-422T-2
سدان 442T که حدود دو دهه پیش در برزیل با هدف رقابت با ب‌ام‌و M5 ساخته شد، پیشرانهٔ لوتوس اسپریت را قرض گرفت اما در بازار شکست سختی خورد.
تبلیغات

از دیدگاه اقتصاد جهانی، دههٔ 90 دهه‌ای پرشکوه برای خودروهای پرفورمنس بالا بود. در این دهه غیر از سوپراسپرت‌های نمادین، سدان‌های پرفورمنس بالایی مثل ب‌ام‌و M5 نسل E39، مرسدس بنز E55 AMG، میتسوبیشی لنسر اوولوشن و... هم ساخته شده‌اند که هنوز هم جذاب هستند. در همین دهه، حتی لوتوس هم که صرفاً سازندهٔ خودروهای اسپرت بود به توسعهٔ دو سدان پرفورمنس بالا کمک کرد. اولین مدل، لوتوس کارلتون بود. یک سوپرسدان بسیار سریع که بر اساس اوپل اومگا ساخته شد درحالی‌که دومی سدانی ناشناخته بنام Emme 422T بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کپی لینک

برنامه‌ای بلندپروازانه

داستان 422T در اواسط دههٔ 90 آغاز شد یعنی زمانی که چند تاجر برزیلی شرکتی بنام مگااستار ویکولز (Megastar Veículos) را تأسیس کردند. هدف این شرکت تولید یک سری اسکوتر بنام میراژ بود اما بعداً سدان لوکسی بنام امی (Emme) را هم روی خط تولید برد. این خودرو که در کارخانهٔ پیشرفته‌ای در نزدیکی سائوپائولو تولید می‌شد، در سه نسخهٔ پایه، میانی و پرفورمنس بالا ارائه شد که همگی بر اساس فلسفهٔ وزن سبک لوتوس شکل گرفته بودند.

کپی لینک

طراحی بحث‌برانگیز

مگااستار این سدان را در نمایشگاه خودروی سائوپائولو 1997 در نسخهٔ پرفورمنس بالا با نام 422T رونمایی و ادعا کرد 87 درصد از قطعات آن در برزیل تولید شده است. علاوه بر این، برای کاهش وزن هرچه بیشتر، پانل‌های بدنهٔ امی از یک پلاستیک کامپوزیتی بنام وکستریم ساخته شده بود. این برای اولین بار بود که از این نوع کامپوزیت در صنعت خودروسازی استفاده می‌شد. این کامپوزیت که کاملاً قابل بازیافت و ضدزنگ است، سبک‌تر و درعین‌حال محکم‌تر از فولاد بوده و به‌صورت تئوری حتی در برابر گلوله هم مقاوم است. بااین‌حال، امی خودروی زیبایی نبود و موضوعی که بیش از این بحث‌برانگیز شد، شباهت آشکار سدان مگااستار به کانسپت ولوو ECC سال 1992 بود. بااین‌حال، ولوو هیچ ارتباطی با این سدان برزیلی نداشت و مگااستار که الهام گرفتن از ECC را انکار می‌کرد، مجوزی برای این طراحی از شرکت سوئدی نگرفته بود.

کپی لینک

وزنی که خیلی هم سبک نبود

لوتوس با پیروی از فلسفهٔ یکی از بنیان‌گذاران شرکت یعنی «کالین چپمن» که بشدت روی کاهش وزن تأکید داشت، به سازندهٔ موفق خودروهای اسپرت با عناوین متعدد در موتوراسپرت تبدیل شد. بااین‌حال، هرچند امی 422T خودروی ساده‌ای بود و از تجهیزات سنگینی مثل ترمز ABS و ایربگ بهره نمی‌برد اما شاسی فولادی گالوانیزه و انبوهی از قطعات منسوخ‌شده که در ساخت آن استفاده شده بود باعث شد این سدان برزیلی چندان سبک نباشد. با وجود بدنهٔ نوآورانه از وکستریم، این ماشین حدود 1600 کیلوگرم وزن داشت که نزدیک به وزن سدان‌های بسیار پیشرفته‌تر و هشت سیلندر آلمانی بود.

کپی لینک

پیشرانهٔ لوتوس

هرچند امی 422T از وزن سبک محصولات لوتوس بی‌بهره بود اما به پیشرانهٔ این شرکت بریتانیایی مجهز شد. زیر کاپوت سدان اسپرت برزیلی پیشرانهٔ تایپ 910S لوتوس قرار گرفت که به گیربکس پنج سرعتهٔ بورگ وارنر متصل می‌شد. این یک موتور 2.2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ DOHC بود که 265 اسب بخار قدرت (تا 280 اسب بخار در مقاطع کوتاه) و 367 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. پیشرانهٔ تایپ 910S در اواخر دههٔ 80 در اسپریت استفاده می‌شد اما لوتوس تصمیم گرفت در سال 1996 موتور V8 جدید خود را جایگزین آن کند. به همین دلیل، تعدادی از موتورهای باقیماندهٔ قبلی به مگااستار فروخته شدند. این شرکت همچنین اجازهٔ استفاده از لوگوی لوتوس در خودروی خود را هم گرفت.

هرچند موتور تایپ 910S در اسپریت سبک‌وزن پیشرانه‌ای افسانه‌ای بود اما در سدان سنگین برزیلی، نسبت قدرت به وزن ضعیفی را فراهم می‌کرد که به ب‌ام‌و M5 یا مرسدس E55 AMG هشت سیلندر نزدیک نبود. بااین‌حال، مگااستار شتاب صفرتاصد 5 ثانیه و حداکثر سرعت 270 کیلومتر بر ساعت را برای 422T ادعا کرده بود اما هیچ‌گاه امکان آزمایش مستقل این خودرو و راستی آزمایی ادعاهای آن فراهم نشد.

کپی لینک

یک شکست حماسی

مگااستار امید زیادی به 422T داشت و چند هفته پس از رونمایی آن را روی خط تولید برد. این شرکت حتی قصد داشت نسخه‌ای ارتقاءیافته از سدان خود را در آمریکا عرضه کند و پروتوتایپ این نسخه را در جاده بین میلان و مونت‌کارلو آزمایش کرد اما بعدازاینکه خریداران سدان پرفورمنس بالای برزیلی خود را تحویل گرفتند، مشکلات متعدد کیفیت ساخت مثل متریال ارزان‌قیمت و شکاف‌های بزرگ بین پانل‌های بدنه آشکار شدند. این موضوع همراه با طراحی زشت، فقدان تجهیزات ایمنی و قیمت غیررقابتی (نزدیک به قلمروی M5) باعث شد سفارش‌ها به‌سرعت کاهش پیدا کنند. شرایط آن‌قدر بد شد که کل پروژه که با سرمایه‌گذاری 162 میلیون دلاری اجرا شده بود در سال 1999 لغو شد و مگااستار اعلام ورشکستگی کرد.

امروز اطلاعات در مورد این سدان جنجالی بسیار کم است اما طبق گفته‌ها، تنها 15 دستگاه از آن ساخته شده است که پنج نمونه از نسخهٔ میانی 420T و بقیه 422T بودند. به‌طورکلی، هرچند امی 422T روی کاغذ خودروی بسیار امیدوارکننده‌ای بود اما به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های برزیل در خودروسازی تبدیل شد و امروز به‌عنوان عجیب‌ترین خودرویی شناخته می‌شود که لوگوی لوتوس داشته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.