بازگشت لوتوس الیزه S1، اسپرت سبکوزن تکنفره با فرمان وسط!
شرکت بریتانیایی آنالوگ اتوموتیو از جدیدترین پروژهٔ بازسازی خود با نام VHPK رونمایی کرده است. این تفسیری مدرن و هیجانانگیز از نسل اول لوتوس الیزه یا S1 است که به مناسبت سیامین سالگرد این خودروی اسپرت افسانهای طراحی شده است. در این اسپرت بریتانیایی سبکوزن با الهام از خودروهای مسابقهای، صندلی راننده در مرکز کابین قرار گرفته و با وزن تنها ۶۰۰ کیلوگرم و قدرتی بیش از ۲۵۰ اسب بخار، تعریف جدیدی از پرفورمنس ارائه میدهد.
ایدهٔ اصلی طراحی VHPK از خودروهایی گرفته شده که در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ میلادی در مسابقات قهرمانی لوتوس اتوبایتل شرکت میکردند. همانند آن ماشینهای مسابقهای، در این مدل نیز راننده دقیقاً در مرکز خودرو قرار میگیرد تا تجربهٔ رانندگی خالص و متمرکزی را داشته باشد. کاهش وزن چشمگیر این خودرو مدیون استفادهٔ گسترده از فیبر کربن در ساخت بدنه و همچنین مدرنسازی کامل کابین با قطعات سبکوزن است. علاوه بر این، VHPK به دیسکهای ترمز کربن سرامیکی جدید مجهز شده که نهتنها قدرت توقف فوقالعادهای دارند بلکه با کاهش وزن غیرفنرسوار، به بهبود چشمگیر هندلینگ و فرمانپذیری خودرو نیز کمک میکنند.
در زیر پوسته فیبر کربنی، پیشرانه اصلی روور سری K قرار گرفته که البته با قطعات داخلی اختصاصی و افزایش حجم، بهطور کامل بازمهندسی شده است. این تغییرات گسترده، خروجی موتور را به بیش از ۲۵۰ اسب بخار رسانده و نسبت قدرت به وزن شگفتانگیز بیش از ۴۰۰ اسب بخار بر تن را برای این الیزه رستوماد به ارمغان آورده است؛ رقمی که بیش از دو برابر نسبت قدرت به وزن در مدل اصلی الیزه است. شرکت آنالوگ اتوموتیو قصد دارد تنها ۳۵ دستگاه از VHPK را تولید کند و ثبت سفارش آن از سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. هرچند قیمت نهایی هنوز اعلام نشده، اما انتظار میرود بهای این مدل به شکل قابلتوجهی از قیمت بیش از ۱۰۰ هزار پوندی مدل آنالوگ سوپراسپرت که نسخهٔ سادهتر از رستوماد الیزه ساخت همین شرکت است، فراتر رود.