لوتوس

مشخص شدن برخی ویژگی‌های جانشین الکتریکی لوتوس الیزه

الیزه یکی از مشهورترین نام‌ها در سبد محصولات لوتوس محسوب می‌شود و بنابراین جانشین آن پروژهٔ بسیار مهمی برای این شرکت بریتانیایی خواهد بود. البته قبلاً می‌دانستیم که جانشین الیزه روی پلت تمام الکتریکی E-Sports لوتوس ساخته می‌شود اما گزارش جدیدی ویژگی‌های بیشتری از این اسپرت جدید را نشان داده است. جانشین الکتریکی الیزهٔ که فعلاً با کد تایپ ۱۳۵ شناخته می‌شود، در سال ۲۰۲۶ از راه خواهد رسید. نسخه‌های مختلفی از این خودرو ساخته می‌شود که می‌توانند نقش جانشین مدل‌های کنار رفتهٔ اوورا و اگزیج را بازی کنند. همچنین آخرین محصول درون‌سوز لوتوس یعنی امیرا هم تا چند سال در کنار همتایان الکتریکی خود به فروش خواهد رسید.

لوتوس همیشه به خاطر ساختن خودروهای سبک‌وزن و چابک شهرت داشته و نسل جدید محصولات اسپرت این شرکت هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود. به گفتهٔ اتوکار، علیرغم اضافه‌وزن ناشی از باطری‌ها، جانشین الیزه به لطف پلت‌فرم E-Sports که ۳۷ درصد سبک‌تر از پلت‌فرم امیرا است، وزن سنگینی نخواهد داشت. جانشین الیزه که احتمالاً نقش محصول پایهٔ لوتوس را بازی خواهد کرد، خودرویی دونفره با فاصلهٔ محوری کوتاه خواهد بود که به یک موتور الکتریکی با ۴۷۰ اسب بخار قدرت مجهز می‌شود. این رقم افزایش قابل‌توجهی را نسبت به الیزهٔ کنونی نشان می‌دهد که هم‌اکنون از خط تولید کنار رفته است.

به‌منظور وفاداری به ترکیب موتور وسط قبلی، پکیج باطری ۶۶.۴ کیلووات ساعتی این خودرو که از تکنولوژی ۸۰۰ ولت بهره می‌برد، پشت صندلی‌ها نصب خواهد شد. به لطف این طراحی، دقیقاً مثل مدل‌های بنزینی، ارتفاع صندلی‌ها تا حد امکان پایین خواهد آمد زیرا باطری‌ها زیر آن‌ها قرار ندارند. برد این خودرو می‌تواند به ۴۸۰ کیلومتر برسد و ممکن است به سیستم کنترل گشتاور بُرداری مشابه هایپرکار اویجا هم مجهز شود.

به گفتهٔ مدیرعامل لوتوس «مت ویندل»، هدف خودروی اسپرت جدید این شرکت تکرار ویژگی‌های پویای معمول مدل‌های قبلی است. وی دراین‌باره می‌گوید:

این DNA ما است. پویایی، آئرودینامیک، سبک‌وزن. این همان کاری است که ما در همهٔ محصولات خود انجام می‌دهیم. ما هنوز می‌خواهیم این‌ها محصولات لوتوس باشند. آن‌ها قوای محرکهٔ متفاوتی خواهند داشت اما این سیستم مزایایی دارد: گشتاور فوری، خنک کردن راحت‌تر و جانمایی بهتر

به گفتهٔ ویندل، جانشین الکتریکی الیزه گران‌تر از مدل بنزینی خواهد بود اما استفاده از قطعات مشترک با محصولات و دیگر برندهای جیلی امکان کاهش هزینه‌ها را فراهم می‌کند. قیمت پایهٔ این خودرو چیزی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار پوند گزارش شده است.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Aboalfazl demon

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (122 ديدگاه)

    قیمتش زیاده ولی

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
    1. Reza Waffen SS

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (3213 ديدگاه)

      ارزشش رو داره لوتوس طرفدارای خاص خودشو داره

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. Erfan

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (218 ديدگاه)

    ماشین خاص و دوست داشتنیه، عالی نیست ولی خیلیا دوسش دارن.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  3. حسین

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (627 ديدگاه)

    الیز یا الیزه؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  4. Mf1

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (79 ديدگاه)

    لوتوسGT1 افسانه‌ایی

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا